کد خبر 458840
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

پایگاه آمریکایی خبر داد برخی گزارشها از همکاری عربستان با القاعده علیه حوثیها در یمن حکایت دارد اما آمریکا به دلیل حمایت ریاض از توافق هسته‌ای ایران انتقادی به سعودیها نمی‌کند.

به گزارش مشرق، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی با انتقاد از حملات عربستان سعودی و حامیان وی به یمن تاکید کرد که این حملات سبب تقویت القاعده در این کشور شده است.

در گزارش دیلی بیست با عنوان «جنگ مورد پشتیبانی آمریکا در یمن دارد القاعده را تقویت می‌کند»، آمده است: «وقتی سعودیها شروع به هدف قرار دادن یمن کردند، ایده و نظر عقب راندن و پس زدن نیروهای نیابتی ایران در یمن بود اما به نظر می‌رسد برنده واقعی در این جنگ نیروهای وابسته به القاعده باشند».

در این گزارش می‌خوانیم: «مقامات دفاعی آمریکا تایید می‌کنند که جنگ مورد پشتیبانی آمریکا در یمن القاعده را در آنجا تقویت کرده است که این تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا است. به گفته مقامات آمریکایی جنگجویان مرتبط با القاعده در شبه جزیره عرب پس از ماه‌ها حمایت آمریکا از مداخله سعودی در یمن، اکنون در حال نزدیک شدن به شهر بندری جنوبی عدن هستند».

در همین ارتباط «آرون زلین» تحلیلگر بنیاد واشنگتن برای امور خاور نزدیک گفت که از زمان مداخله نظامی سعودی در یمن، القاعده در شبه جزیره عرب به تدریج در حال گسترش ظرفیت و توان خود است و اکنون آنها قویتر هستند».

در گزارش دیلی بیست آمده است: «نه تنها عربستان سعودی در متوقف کردن توسعه و گسترش گروه (القاعده در یمن) ناکام مانده بلکه برخی از این نگران هستند که پادشاهی(عربستان) در حال همکاری با القاعده در شبه جزیره عرب برای جنگ با حوثیها است کسانی که عربستان سعودی آنها را مورد حمایت ایران و بزرگترین تهدید می‌داند. برخی گزارشها حاکی است که القاعده در شبه جزیره عرب و عربستان سعودی در تلاشهای ماه گذشته برای بیرون راندن حوثیها از عدن با هم همکاری کردند».

یک مقام آمریکایی مسئول در مقابله با تروریسم به این پایگاه گفت: «اکنون مشخص است که القاعده منتفع بزرگ آشوب یمن بوده است. در حالی که ائتلاف به رهبری سعودی عقب رادن حوثیها را آغاز کرده اما آنها قادر نبوده‌اند همزمان با القاعده بجنگند».

دیلی بیست همچنین گزارش داد: «در روزهای اخیر گزارشها از کنترل القاعده بر مرکز تجاری شهر بندری عدن و همچنین ناحیه طواحی که در آنجا یک کاخ ریاست جمهوری قرار دارد حکایت دارند. در شمال این شهر واقع در "دار سعد" حدود ۲۰۰ جنگنده القاعده در جایی که زمانی پایگاه نظامی ارتش بود، در حال آموزش هستند».

این پایگاه آمریکایی هشدار می‌دهد: «تسلط القاعده بر عدن به این گروه فرصتی برای دست یافتن به منابع جدید و مناطق امن می‌دهد. از نظر بسیاری این اقدام معادل غلبه سال گذشته داعش بر موصل عراق خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس