به گزارش مشرق، آن هایی که ورزش را زیاد پیگیری نمی کنند، وقتی اسم فوتبال را می شنوند سریع یاد حاشیه های آن می افتند. حاشیه های مختلف در این رشته پرطرفدار، از طریق رسانه ها و مخصوصا تلویزیون منتشر می شود و از آنجا که منبع اصلی پیگیری اخبار توسط اکثریت جامعه، تلویزیون است، خیلی ها ذهنیت خوبی نسبت به ورزش ندارند.
نه اینکه فوتبال حاشیه نداشته باشد، اما تلویزیون هم بیش از اندازه روی حاشیه های آن زوم می کند و از طریق برنامه های مختلف، این حاشیه ها را بازنشر می دهد. سوالی که همیشه وجود داشته، این بوده که چرا صدا و سیما فکری اساسی برای فرهنگ سازی در فوتبال انجام نمی دهد و به عنوان تاثیرگذارترین رسانه داخلی، چرا اقدامی در این مورد نمی کند.
مصاحبه ای که امروز وزیر ورزش با پایگاه اطلاع رسانی دولت انجام داده، تا حدودی به این سوال جواب می دهد. گودرزی در پاسخ به سوالی درمورد چالش های حوزه ورزش و جوانان که بخش بزرگی از آن مربوط به فوتبال است، می گوید: «ما در این حوزه چالش واقعی خیلی کم داریم. چالش ها عمدتا مجازی و دست ساخته یک مجموعه محدود اما پر سر و صداست. یک لوکوموتیو و لوکوموتیوران هایی هستند یک تکان که می دهند کل این قطار را تکان می دهند. دو تا تیم به نام استقلال پرسپولیس داریم همه چیز با این دو تحلیل می شود، این غلط است. در این دولت یعنی این قوه اجراییه چیزی به نام سر کار گذاشتن جوان ها وجود ندارد. اما من با رئیس قبلی صدا و سیما مذاکره و مباحثه کردم که این چه وضعی است؟ چرا این قدر گسیخته است و همه اجازه دارند به این حوزه مظلوم تهاجم کنند و مدیریتش را بزنند و تخریبش کنند؟ ایشان گفت یک موضوع است که هیچ خطری نمی آفریند آن هم ورزش است و ما باید اجازه بدهیم این فضا به عنوان یک سوپاپ عمل کند. در دولت فعلی این نگاه نیست، اما در حوزه هایی که کار رسانه و تبلیغ می کنند و اتفاقا بسیار هم اثربخش هستند، آنها این کار را می کنند. این بحثی است که من کردم، اینکه صدا و سیما نباید هدف برایش وسیله را توجیه کند و نباید بر یک موضوعاتی متمرکز شود که آورده ای ندارد و صرفا پرکننده اوقات فراغت و آن هم نه با کیفیت است. آیا صدا و سیما در زمینه هنر چنین کاری می کند و اجازه می دهد هر کس هر چیزی دلش خواست بگوید؟»
جملاتی که وزیر ورزش به زبان آورده، نشان دهنده نوع نگاه صدا و سیما به ورزش است. اینکه رئیس سابق صدا و سیما به وزیر ورزش گفته که ورزش هیچ خطری نمی آفریند و باید اجازه داد که این فضا به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل کند، نشان می دهد چرا تلویزیون تا این حد در بحث فوتبال از خط قرمزها عبور می کند و اجازه می دهد بی اهانتی ها منتشر شوند. این نگاه، بیش از هر چیزی برای خود فوتبال خطر آفرین است چراکه با این روش صدا و سیما اصلا احساس نمی کند که نیازی به فرهنگ سازی در فوتبال وجود دارد.
تلویزیون تنها رسانه ای است که می تواند در فوتبال فرهنگ سازی موثر انجام دهد اما با این نگاه مسئولان بلند پایه سازمان صدا و سیما، هیچ وقت نباید انتظار داشت که این فرهنگ سازی انجام شود. تنها انتظاری که می توان از سازمان صدا و سیما داشت این است که این سازمان از اتفاقات فوتبال، درآمدزایی میلیاردی کند و بی تفاوت از کنار اتفاقات مهم این رشته ورزشی بگذرد. نمونه درآمدزایی میلیاردی این سازمان از فوتبال، همین برنامه نود پنجشنبه شب است که به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان انجام شد و در همان شب بیش از 5 میلیارد تومان سود نصیب رسانه ملی کرد.
صدا و سیما، برنده بازی ستارگان ایران - ستارگان جهان
مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان برگزار شد و برای برگزاری این دیدار، هزینه بالای دو میلیارد تومان انجام شده بود. باشگاه ورزشی هنرمندان با پیگیریهای خود توانست این تیم را به ایران بیاورد و برای برگزاری مسابقه و هزینههای آن، با یك اسپانسر قرارداد بست. هماهنگی آوردن این همه ستاره به ایران كار آسانی نیست و از طرفی جمع كردن ستارگان فوتبال ایران هم كار آسانی نبود.
اما در این میان چه كسی برنده برگزاری مسابقه ستارگان ایران - ستارگان جهان است؟ با یك نگاه كلی میتوان متوجه شد سازمانی كه كوچكترین زحمتی برای برگزاری این مسابقه نكشیده، برنده برگزاری این مسابقه است. سازمان صدا و سیما كه هیچ نقشی در حضور ستارگان جهان در تهران نداشته، حالا از برگزاری این مسابقه پول هنگفتی به جیب میزند كه در این وضعیت اقتصادی، غنیمتی برای تلویزیون است.
یك نمونه از سود میلیاردی سازمان صدا و سیما به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان، برگزاری برنامه نود در پنجشنبه شب و سود آگهیهای بازرگانی حاشیه این برنامه است. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی كه مهرماه سال گذشته منتشر كرد، طی محاسباتی به این نتیجه رسید كه نرخ هر ثانیه آگهی در حاشیه برنامه نود، حدود 9 میلیون تومان هزینه داشته است. این روزنامه البته 50 درصد تخفیف را هم برای بعضی مشتریان در نظر گرفته و به رقم 4.5 میلیون تومان در ثانیه رسیده است. اگر نرخ آگهیهای صدا و سیما در حاشیه برنامه نود را با همان رقم سال گذشته محاسبه كرده و به ازای هر ثانیه 4.5 میلیون تومان را در نظر بگیریم، برای برنامه دیشب نود كه حدود 20 دقیقه آگهی بازرگانی داشت، به رقم 5 میلیارد و 400 میلیون تومان میرسیم.
از طرفی كل هزینه ساخت هر قسمت از برنامه نود بین 50 تا 70 میلیون تومان میشود كه تمام این هزینه را اسپانسر پیامكی برنامه پرداخت میكند. به عبارتی صدا و سیما بدون اینكه هزینه ای برای برگزاری مسابقه ستارگان انجام داده باشد و حتی هزینه ای بابت تولید برنامه نود بكند، به سود 5.4 میلیارد تومانی از آگهیهای این برنامه رسیده است. این البته جدا از آگهیهایی است كه امروز، قبل از بازی، بین دو نیمه و پس از پایان مسابقه پخش خواهد شد.
نه اینکه فوتبال حاشیه نداشته باشد، اما تلویزیون هم بیش از اندازه روی حاشیه های آن زوم می کند و از طریق برنامه های مختلف، این حاشیه ها را بازنشر می دهد. سوالی که همیشه وجود داشته، این بوده که چرا صدا و سیما فکری اساسی برای فرهنگ سازی در فوتبال انجام نمی دهد و به عنوان تاثیرگذارترین رسانه داخلی، چرا اقدامی در این مورد نمی کند.
مصاحبه ای که امروز وزیر ورزش با پایگاه اطلاع رسانی دولت انجام داده، تا حدودی به این سوال جواب می دهد. گودرزی در پاسخ به سوالی درمورد چالش های حوزه ورزش و جوانان که بخش بزرگی از آن مربوط به فوتبال است، می گوید: «ما در این حوزه چالش واقعی خیلی کم داریم. چالش ها عمدتا مجازی و دست ساخته یک مجموعه محدود اما پر سر و صداست. یک لوکوموتیو و لوکوموتیوران هایی هستند یک تکان که می دهند کل این قطار را تکان می دهند. دو تا تیم به نام استقلال پرسپولیس داریم همه چیز با این دو تحلیل می شود، این غلط است. در این دولت یعنی این قوه اجراییه چیزی به نام سر کار گذاشتن جوان ها وجود ندارد. اما من با رئیس قبلی صدا و سیما مذاکره و مباحثه کردم که این چه وضعی است؟ چرا این قدر گسیخته است و همه اجازه دارند به این حوزه مظلوم تهاجم کنند و مدیریتش را بزنند و تخریبش کنند؟ ایشان گفت یک موضوع است که هیچ خطری نمی آفریند آن هم ورزش است و ما باید اجازه بدهیم این فضا به عنوان یک سوپاپ عمل کند. در دولت فعلی این نگاه نیست، اما در حوزه هایی که کار رسانه و تبلیغ می کنند و اتفاقا بسیار هم اثربخش هستند، آنها این کار را می کنند. این بحثی است که من کردم، اینکه صدا و سیما نباید هدف برایش وسیله را توجیه کند و نباید بر یک موضوعاتی متمرکز شود که آورده ای ندارد و صرفا پرکننده اوقات فراغت و آن هم نه با کیفیت است. آیا صدا و سیما در زمینه هنر چنین کاری می کند و اجازه می دهد هر کس هر چیزی دلش خواست بگوید؟»
جملاتی که وزیر ورزش به زبان آورده، نشان دهنده نوع نگاه صدا و سیما به ورزش است. اینکه رئیس سابق صدا و سیما به وزیر ورزش گفته که ورزش هیچ خطری نمی آفریند و باید اجازه داد که این فضا به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل کند، نشان می دهد چرا تلویزیون تا این حد در بحث فوتبال از خط قرمزها عبور می کند و اجازه می دهد بی اهانتی ها منتشر شوند. این نگاه، بیش از هر چیزی برای خود فوتبال خطر آفرین است چراکه با این روش صدا و سیما اصلا احساس نمی کند که نیازی به فرهنگ سازی در فوتبال وجود دارد.
تلویزیون تنها رسانه ای است که می تواند در فوتبال فرهنگ سازی موثر انجام دهد اما با این نگاه مسئولان بلند پایه سازمان صدا و سیما، هیچ وقت نباید انتظار داشت که این فرهنگ سازی انجام شود. تنها انتظاری که می توان از سازمان صدا و سیما داشت این است که این سازمان از اتفاقات فوتبال، درآمدزایی میلیاردی کند و بی تفاوت از کنار اتفاقات مهم این رشته ورزشی بگذرد. نمونه درآمدزایی میلیاردی این سازمان از فوتبال، همین برنامه نود پنجشنبه شب است که به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان انجام شد و در همان شب بیش از 5 میلیارد تومان سود نصیب رسانه ملی کرد.
صدا و سیما، برنده بازی ستارگان ایران - ستارگان جهان
مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان برگزار شد و برای برگزاری این دیدار، هزینه بالای دو میلیارد تومان انجام شده بود. باشگاه ورزشی هنرمندان با پیگیریهای خود توانست این تیم را به ایران بیاورد و برای برگزاری مسابقه و هزینههای آن، با یك اسپانسر قرارداد بست. هماهنگی آوردن این همه ستاره به ایران كار آسانی نیست و از طرفی جمع كردن ستارگان فوتبال ایران هم كار آسانی نبود.
اما در این میان چه كسی برنده برگزاری مسابقه ستارگان ایران - ستارگان جهان است؟ با یك نگاه كلی میتوان متوجه شد سازمانی كه كوچكترین زحمتی برای برگزاری این مسابقه نكشیده، برنده برگزاری این مسابقه است. سازمان صدا و سیما كه هیچ نقشی در حضور ستارگان جهان در تهران نداشته، حالا از برگزاری این مسابقه پول هنگفتی به جیب میزند كه در این وضعیت اقتصادی، غنیمتی برای تلویزیون است.
یك نمونه از سود میلیاردی سازمان صدا و سیما به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان، برگزاری برنامه نود در پنجشنبه شب و سود آگهیهای بازرگانی حاشیه این برنامه است. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی كه مهرماه سال گذشته منتشر كرد، طی محاسباتی به این نتیجه رسید كه نرخ هر ثانیه آگهی در حاشیه برنامه نود، حدود 9 میلیون تومان هزینه داشته است. این روزنامه البته 50 درصد تخفیف را هم برای بعضی مشتریان در نظر گرفته و به رقم 4.5 میلیون تومان در ثانیه رسیده است. اگر نرخ آگهیهای صدا و سیما در حاشیه برنامه نود را با همان رقم سال گذشته محاسبه كرده و به ازای هر ثانیه 4.5 میلیون تومان را در نظر بگیریم، برای برنامه دیشب نود كه حدود 20 دقیقه آگهی بازرگانی داشت، به رقم 5 میلیارد و 400 میلیون تومان میرسیم.
از طرفی كل هزینه ساخت هر قسمت از برنامه نود بین 50 تا 70 میلیون تومان میشود كه تمام این هزینه را اسپانسر پیامكی برنامه پرداخت میكند. به عبارتی صدا و سیما بدون اینكه هزینه ای برای برگزاری مسابقه ستارگان انجام داده باشد و حتی هزینه ای بابت تولید برنامه نود بكند، به سود 5.4 میلیارد تومانی از آگهیهای این برنامه رسیده است. این البته جدا از آگهیهایی است كه امروز، قبل از بازی، بین دو نیمه و پس از پایان مسابقه پخش خواهد شد.