در ادامه به بررسی نحوهی هدایت جریانهای هوا بر بدنهی خودرو میپردازیم:
ستون میانی قرار داده شده در سپر جلو جریانهای پرفشار هوا را به طرفین چپ و راست به سمت رادیاتورها، و به سمت زیر خودروی هدایت میکند.
همچنین اسپویلر دو تکه جلو که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده است، علاوه بر خنک سازی موثر با هدایت جریان به زیر خودرو نیروی دان فورس بیشتری تولید میکند.
بالههای تعبیه شده در زیر خودرو و اطراف تایر، با ایجاد جریانهای گردابهای در زیر خودرو باعث افزایش دان فورس می شود.
دریچهی بالایی نیز هوای ورودی و مورد نیاز پیشرانه را تامین میکند. هم چنین جریانهای هوایی که توسط پیشرانه مصرف نمیشوند، از دریچه تعبیه شده در کنار چراغهای عقب خارج میشود که این عمل با سرعت دادن به جریان هوا باعث کاهش درگ خودرو میشود.
اما اسپویلر عقب خودرو به نحوی طراحی شده است تا بدون ایجاد اغتشاش و افزایش درگ، با هدایت جریان روی شیشه یه محفظه تعبیه شده باعث ایجاد نیروی دان فورس شود.
اگزوزهای 488 در محلی بالاتر از خودروهای همرده قرار گرفته است که این عمل به بکارگیری دیفیوزری بزرگتر و موثرتر کمک شایانی کرده است. این دیفیوزر با ۶ بالهی قوسی شکل خود، جریان هوا را پخش کرده و با افزایش سرعت آن به میزان نیروی دانفورس میافزاید. همچنین صفحهای زیر خودرو و ابتدای دیفیوزر لولا شده است که در سرعتهای پایین بسته است.
طاما این صفحه در سرعتهای بالا ۱۷ درجه باز میشود که این مساله با کاهش درگ کمک میکند.
در ادامه میتوانید ویدیوی تبلیغاتی فراری را در این خصوص تماشا کنید.
نظر شما در رابطه مهندسی بینظیر فراری در زمینه آیرودینامیک چیست؟
منبع: زومیت