در دهه ۸۰ هجری دو خودرو مهم وارد بازار داخلی کشورمان شدند؛ خودروهایی که با سادگی در طراحی و کاربردی‌بودن در مصارف خانوادگی می‌کوشیدند مخاطبان خاص خود را بیابند.

 به گزارش مشرق، ورنا محصول خوشنام هیوندای یعنی اکسنت است که از سوی خودروسازان راین معرفی شد و تندر۹۰ محصول رنو لوگان بود که ابتدا به ال۹۰ و سپس به تندر۹۰ تغییر نام داد. ورنا با گذشت سال‌ها مانند طلا قیمتش در بازار مدام در حال افزایش است در حالی که مشتریان خاصی دارد.

اما تندر۹۰ مانند مس با وجود قیمت کمتر، کاربردهای بیشتری برای خریدارانش دارد. البته هیوندای ورنا باید تلاش می‌کرد مخاطبان دووهای مشهور سال‌های گذشته را به سمت خود جلب کند که می‌توان گفت در این زمینه به موفقیت چندانی هم نرسید. اما در طرف دیگر تندر۹۰ قرار داشت که در نتیجه کشمکش‌های خودروسازان داخلی قرار شد همزمان در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید برسد. همین موضوع باعث افزایش تیراژ تولید این محصول استراتژیک رنو در بازار داخلی شد تا خریداران آن بتوانند راحت‌تر خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند. البته حاشیه‌ها پیرامون این دو خودرو به همین چند سطر ختم نمی‌شد.

بررسی و مقایسه تندر۹۰ در برابر هیوندای ورنا
فارق از این بحث‌ها قرار است این دو اتومبیل را رو در روی هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک در بحث‌هایی چون رضایت مشتری، راحتی در سواری و خدمات پس از فروش برتر از دیگری هستند.

شرق یا غرب؟

سابقه حضور در بازار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در دراز‌مدت رضایت یا عدم رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. در این زمینه هیوندای ورنا با آنکه چند سال زودتر از تندر۹۰ به دست خریداران داخلی رسید اما کمی زمان برد تا در میان آنها به محبوبیت برسد. دلیل این امر را می‌توان در دو نکته خلاصه کرد؛ طراحی ساده و به دور از هیجان و نا‌آشنا بودن نام ورنا در بازار. در طرف مقابل اما رنو تندر۹۰ وجود داشت و با سر و صدایی که خارج از مرزهای کشورمان ایجاد کرده بود، در همان ابتدای حضور توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند؛ خودرویی که برای استهلاک کم، کاربری زیاد و راحتی در سواری طراحی شده بود تا بتواند از پس تمام رقبایش برآید.

تولید این خودرو همزمان در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو باعث شد حاشیه‌های زیادی در بحث‌هایی چون ایمنی پیرامون این خودرو به‌وجود آید. گرچه طراحی تندر۹۰ در برابر ورنا حرفی برای گفتن نداشت اما در نتیجه شناخته‌شدن در بازار توانست نظر شمار بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کند. تندر۹۰ پس از ۸ سال تجربه حضور در بازار توانسته هنوز هم به عنوان خودرویی محبوب در میان خریدارانش شناخته شده باشد؛ خودرویی که با توجه به خدمات پس از فروش مناسب و هزینه استهلاک معقول طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

اما هیوندای ورنا که اکنون ۱۱‌ساله است هنوز هم سعی می‌کند توانایی‌های خود را به رخ خریداران ایرانی بکشاند؛ اتومبیلی با‌کیفیت و اقتصادی که به دلیل عرضه کمتر در بازار گران‌تر از تندر۹۰ بوده و به علت فراوانی کمتر قطعات هزینه‌های نگهداری آن بیشتر از رقیب فرانسوی خود است.

کدام‌یک برای مصارف شهر و جاده بهتر هستند؟

تندر۹۰ و ورنا گرچه خودروهایی از شرق آسیا و قلب اروپا به شمار می‌روند اما در بسیاری از موارد تشابهات زیادی با یکدیگر دارند. هر دو از پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه استفاده می‌کنند. تندر۹۰توانایی تولید ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ را دارد، حال آنکه ورنا ۲ اسب‌بخار کمتر از رقیب فرانسوی خود دارد که ۵۰ دور بیشتر این قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در بررسی گشتاورهای خروجی اما داستان شکلی جالب‌تر به خود می‌گیرد. ورنا با توانایی تولید ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور عملکرد بهتری دربرابر گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متری تندر۹۰ از خود به نمایش می‌گذارد که این گشتاور را می‌تواند ۷۵۰ دور کمتر از نماینده رنو در اختیار مالکش قرار بدهد. تا اینجای کار گرچه ورنا قدرت کمتر در دور موتور بیشتر تولید می‌کند اما با گشتاور خروجی مناسب‌تر تلاش می‌کند شتاب‌گیری بهتری هم داشته باشد. در بررسی اوزان هم باید یادآور شد که ورنا ۷۰ کیلوگرم سبک‌تر از تندر۹۰ است. اما همین ۲ اسب‌بخار کمتر و دورگیری آهسته پیشرانه باعث می‌شود تا ورنا در شتاب‌گیری اولیه ۰.۷ثانیه کندتر از تندر۹۰ باشد.

این موضوع در شتاب‌گیری ثانویه نمود بیشتری می‌یابد و تندر۹۰ با گشتاور بهتر سریع‌تر به سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت خود می‌رسد که البته ۱۴ کیلومتر کمتر از ورناست. ورنا با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر کمی اقتصادی‌تر از تندر۹۰ با مصرف ۶.۹لیتر است اما به دلیل وجود مخزن سوخت ۴۵ لیتری زودتر از تندر۹۰ با باک ۵۰ لیتری به سوخت‌گیری احتیاج دارد. البته تندر۹۰ مورد آزمون ما با اینکه عمری ۴ساله دارد اما به گفته مالک مصرف سوخت آن اکنون به مرز ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است؛ موردی که می‌تواند باعث پیروزی ورنا با مصرف سوخت کمتر در این رویارویی شود.

در بحث گنجایش محفظه بار هم تندر۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری ۱۰ لیتر بیشتر از ورنا می‌تواند اسباب و وسایل سفر را در خود جای دهد اما در زمینه ارگونومی (علم ارتباط با اشیا‌) در جایگاهی پایین‌تر از ورنا قرار می‌گیرد. مورد دیگر وجود کامپیوتر سفری در تندر۹۰ است که توسط دکمه موجود روی بخش نمایشگرهای کیلومترشمار و دورسنج موتور می‌توانید از اطلاعات آن بهره‌مند شوید. بدین‌صورت که ابتدا کلید موجود‌ روی صفحه نمایش را فشار می‌دهید، سپس سوئیچ را باز کرده و بعد از حرکت‌کردن عقربه‌های دور موتور و کیلومتر شمار، باید دوباره این کلید را فشار داد. در این مرحله می‌توانید چند آیتم را بررسی کنید. از جمله سالم بودن تمام موارد قابل رویت در مانیتور، میزان سوخت موجود و مسافت باقیمانده تا اتمام آن. البته تجربه نشان‌ داده است که در برخی از تندر۹۰‌ها این اعداد و ارقام چندان هم دقیق نیستند و سیستم احتمال خطا در نمایش اطلاعات را هم دارد. چنین موردی در ورنا وجود ندارد و باید به نمایشگر آنالوگ باک بنزین برای آگاهی از میزان سوخت موجود در محفظه آن اکتفا کرد. البته چیزی که ورنا می‌تواند به آن ببالد صندلی‌های دوتکه عقب آن است. این صندلی‌ها را می‌توانید به صورت کامل یا ۴۰×۶۰ بخوابانید تا گنجایش فضای بار این خودرو برای قرارگیری وسایل طویل‌تر بیشتر شود؛ موردی که در تندر۹۰ وجود ندارد و مالک باید با همان حجم ۵۱۰ لیتری کنار آید.

اگر بر اساس اعداد و ارقام ذکر شده بخواهیم به نتیجه‌گیری کلی برسیم باید گفت ورنا با قدرت کمتر، گنجایش پایین‌تر و البته مصرف سوخت بهتر بیشتر به درد مصارف شهری می‌خورد. در مقابل تندر۹۰ با توان بیشتر پیشرانه، گنجایش بالاتر محفظه بار و ارتفاع بیشتر از سطح زمین خودرویی مناسب حتی در سفرهای طولانی است که کمتر برای سوخت‌گیری وقت سرنشینانش را تلف می‌کند. البته آنهایی که تجربه سواری با ورنا را دارند حتماً اعتراض خواهند کرد که کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌های این خودرو بیشتر از تندر۹۰ است، پس در سفرها راحتی بیشتری به دنبال دارد. در جواب باید گفت گرچه کیفیت و راحتی صندلی‌های تندر۹۰ به پای ورنا نمی‌رسد اما این نقص را با فضای بیشتر سر، شانه و پاها برطرف کرده تا سرنشینان آن در سفرهای طولانی آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است؟

تندر۹۰ برای تصرف هرچه بیشتر و بهتر بازار با سطح امکانات متفاوتی تحت نام‌های E1 ،‌E0 و E2 در کشورمان حضور دارد و خودروی مورد آزمون هم از نوع E2 با بیشترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی بود. از جمله این امکانات می‌توان به ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، فرمان هیدرولیک، ایموبلایزر، سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و ترمزهای ABS و EBD اشاره کرد. در مقابل ورنا علاوه‌بر این موارد مجهز به آیینه‌های جانبی برقی است. با این توضیح که پخش صوت این خودرو به صورت استاندارد قابلیت پخش فایل‌های MP3 را ندارد و ترمزهای آن هم مجهز به سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیست. البته چنین امکاناتی در خودروهای امروزی استاندارد هستند اما این امکانات در یک دهه گذشته برای خریداران آپشن‌های مهمی به شمار می‌رفتند. بررسی امکانات رفاهی و تجهیزات تندر۹۰ و ورنا نشان می‌دهد که این دو خودرو همانند بحث فنی بسیار به هم نزدیک هستند. اما در بازار دست دوم‌ها نگاه به این دو خودرو کاملاً متفاوت است؛ در جایی که برای فروش ورنا باید به دنبال مشتریان خاص گشت، تندر۹۰ در میان مالکان و خریداران آنها به سکه مشهور شده است. یعنی هر زمانی که قصد و نیت فروش تندر۹۰ خود را داشته باشید، حتماً یک مشتری برایش پیدا خواهد شد. البته پیدا کردن مشتری خاص برای ورنا به این معنا نیست که این هیوندای در بازار دست دوم خوشنام نیست، بلکه باید به فاکتور قیمت تمام شده هم توجه داشت. ورنا با وجود اینکه از لحاظ فنی و سطح امکانات تفاوت چندانی با تندر۹۰ ندارد، اما مدل‌های مشابه آن از لحاظ سال ساخت و کارکرد با تندر۹۰ چیزی در حدود ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمتی دارد که کفه ترازو را به سمت رقیب فرانسوی‌اش پایین می‌آورد.

بررسی و مقایسه تندر۹۰ در برابر هیوندای ورنا

رانندگی با کدام‌یک لذت‌بخش‌تر است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لذت‌بردن از سواری یک خودرو طراحی داخلی و خارجی آن است. گرچه ورنا و تندر۹۰ در زمره زیباترین خودروهای تولید داخل به شمار نمی‌روند اما می‌توان با کمی ارفاق ورنا را زیباتر از تندر۹۰ نامید. در روز آزمایش گروه تست اتفاق نظر داشتند که طراحی جلو تندر۹۰ زیباتر از ورناست اما در عقب این ورناست که نه با گرافیک چراغ‌ها بلکه با کوتاه‌بودن صندوق و هماهنگی حجم‌های به کار رفته در این بخش توانست برتری خود را ثابت کند. این برتری در طراحی داخلی ورنا هم ادامه دارد. فرمان خوشدست به همراه فرم جذاب سر دنده باعث شده تا کمتر به طراحی کسل‌کننده نشان‌دهنده‌ها که بی‌شباهت به همزادش کیا ریو نیست، توجه کنید. گرچه در طراحی داشبورد فرم و چیدمان متفاوتی را نمی‌توان دید، اما ارگونومی و سطح دسترسی به آنها کاملا مناسب است.

هیوندای همچنین سعی داشته تا با قراردادن دو جالیوانی در بخش پایینی داشبورد نه‌تنها از سادگی این بخش بکاهد، بلکه موجب شده تا کلیدهای مجموعه ایرکاندیشن بالاتر قرار بگیرند تا استفاده از آنها در زمان رانندگی راحت‌تر باشد. هیوندای در طراحی داخلی ورنا تلاش کرده تا کمترین فضاها را کاربردی طراحی کند. برای نمونه می‌توان به محفظه کوچک سمت چپ فرمان اشاره کرد که با بازکردن آن می‌توانید وسایل کوچکی نظیر قبض‌های اتوبان، مدارک خودرو، کلیدها و… را در آن جای داد. مورد بعد صندلی‌های راحت ورناست که با فرورفتگی نسبی در قسمت نشیمنگاه باعث شده در مسافرت‌ها کمتر احساس خستگی کنید. این راحتی را زمانی متوجه خواهید شد که ‌روی صندلی‌های نیمکت‌مانند تندر۹۰ بنشینید! در تندر۹۰ نه تنها خبری از صندلی‌های راحت نیست، بلکه در مقابل شما داشبورد بزرگی وجود دارد که همانند سایر اعضای خانواده‌اش ساده و به دور از هیجان طراحی شده است.

البته نکته مهم یک تکه‌بودن این داشبورد است که باعث می‌شود هیچ‌گاه صدایی از آن در اثر ساییدگی قطعات شنیده نشود! تندر۹۰ شاید در برخورد اول در نتیجه ارتفاع زیاد و عرض کمتر در مقایسه با ورنا تداعی‌کننده حسی از عدم پایداری باشد، اما در حقیقت تعلیق سفت‌تر در مقایسه با ورنا و بهره‌مندی از رینگ‌های ۱۵ اینچی باعث شده پایداری و هندلینگ تندر۹۰ بهتر از ورنا باشد. در بحث شتاب‌گیری هر دو خودرو نزدیک به هم هستند، اما ورنا با گیربکس و حس تعویض دنده بهتر در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرد. درواقع مشکل تعویض دنده با تندر۹۰ این است که دنده‌ها بسیار نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که در زمان تعویض دنده با ورنا تفکیک‌شدن دنده‌ها را در گیربکس بهتر احساس خواهید کرد.

در زمان رانندگی با ورنا شاید مهم‌ترین نکته منفی نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل اتاق است و اینکه دور موتور تمایل چندانی به بالارفتن ندارد! در مقابل پیشرانه تندر۹۰ کاملا مناسب رانندگی هیجان‌انگیز است و در دورهای بالا صدای آزاردهنده‌ای هم ندارد. موقعیت قرارگیری در پشت فرمان تندر۹۰ کاملا متفاوت با چیزی است که در ورنا آن را تجربه کرده‌ایم. ارتفاع بالاتر دید پیرامون بهتری هم برای راننده و سرنشینان تندر۹۰ به ارمغان می‌آورد اما همچنان مشکل نبود دید کافی از انتهای خودرو به قوت خود باقی است. اگر به تندر۹۰های موجود در سطح شهر نگاه کنید متوجه می‌شوید اکثریت آنها از ناحیه سپر و صندوق عقب دچار آسیب‌دیدگی شدند که تنها دلیل آن ستون‌های C ضخیم و ارتفاع زیاد محفظه بار است؛ موردی که در ورنا به لحاظ دید بهتر کمتر مشاهده می‌شود. به طور کلی گرچه ورنا در بحث‌ فنی یک رده پایین‌تر از تندر۹۰ است، اما در زمینه طراحی، شتاب‌گیری و ارگونومی برتری خود را ثابت می‌کند.

بررسی و مقایسه تندر۹۰ در برابر هیوندای ورنا

کلام آخر

هم تندر۹۰ و هم ورنا این روزها با مشکل کمبود قطعات مواجه نیستند اما دو نکته این دو خودرو را در بحث خدمات پس از فروش از یکدیگر متمایز می‌کنند. درباره ورنا باید گفت قطعات مصرفی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شوند و حتی نمایندگی‌های رسمی آن هم قطعات این اتومبیل را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. پس می‌توان گفت هزینه استهلاک و نگهداری این خودرو را بازار آزاد تعیین می‌کند که همواره با نوسانات بسیاری همراه است. درباره تندر۹۰ اما این محدودیت وجود ندارد و شما به راحتی می‌توانید به قطعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. با این توضیح که هزینه نگهداری این خودرو بسیار پایین‌تر از ارقامی است که در ورنا مشاهده می‌کنید. به طور کلی در رویارویی ورنا و تندر۹۰ حریف شرقی در بحث‌های کیفیت سواری، مصرف سوخت، شتاب‌گیری و طراحی می‌تواند تندر۹۰ را شکست دهد اما این فرانسوی خوشنام به لطف فراوانی نمایندگی و قیمت پایین‌تر قطعات مصرفی توانسته نظر شمار زیادی از خریداران را خصوصاً در بازار دست دوم به سمت خود جلب کند.

منبع: عصر خودرو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    4 0
    همیشه از این مقایسه ها بذارین جالب بود ممنون
  • سروش ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    3 7
    این هم از سر وابستگی صنایع خودرو سازی به غربه که ماشینی به کیفیت هیوندا ورنا رو آدم کنار بگذاره وی بازار چند تا از دوستان که دارای دو خودوربودند که یکی از خودورهاشون هم ورناست برای مسافرت ال 90 رو نمی برند می گویند پرمصرف است و حتی تعویض تسمه تایم آن هم گرانتر از هر خودروی دیگر هستش و از نظر استهلاک این طور که شما در مقالاتتون گفتید نیست استهلاک ال 90 بالاست و خرجش هم بالاتره خیلی مقایسه جالبی انجام نگرفته چون عرضه و تقاضا و سطح مشتری در هردو یکسان نیست و معایب هر دو نهفته است. بعضی از دوستان حتی رانندگی با تیبا رو بهتر از ال 90 و نزدیک به سمند می دانند در حالیکه ال 90 بر روی جادهتمام ضربات جاده رو به داخل انتقال می دهد که کمک فنر ها و ضربه گیرهاش رو با مدل ژاپنی تعویض می کنندکه زبری جاده حس نشه در تیبا زبری جاده دست کمی از سمند نداره حتی با لاستیک های ایرانی در حالی که ال 90 با لاستیک های کره ای زبری جاده رو به وضوح نشون می ده.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 4
    مواظب باشيد ال 90 را بخاظر عدم آمدن صداي موتورتوي اطاق دوباره استارت نزنيد.!!!!!!
  • امیر ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    14 0
    ورنا جیگره ..............با ال نود قابل قیاس نیست .دلم نمیاد عوضش کنم
  • مهدی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    7 0
    نگران نباش دوباره استارت نمیخوره رنو قبل از شما به فکرش بوده!
  • ..... IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ورنا عالیه! من برام سواله ال 90 چجوری هندلینگش بهتر از ورنا هست؟ نمیگم بده ولی عجیبه! چون همه میگن سر پیچ ال 90 در میره! منم دارم ال 90 عالیه بی خرجه! ولی هندلینگ ال 90 از 206 اس دی تخم مرغی پراید 207 و.... بهتر هست! ال 90 تو برف و بارون اصلا نباید فرمون یا سر پیچ تند بریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس