گروه سیاسی مشرق - آیتالله محمدی ریشهری در کتاب خاطرات خود از دو دهه سرپرستی حجاج بیتالله حرام، به یکی از تلخترین خاطرات خود در دوران ریاست جمهوری احمدینژاد اشاره میکند، حادثهای که به تعبیر مؤلف، نشان از بیاخلاقی و بیقانونی رییسجمهور سابق بود.
ریشهری درباره عزل یکی از مسؤولین سازمان حج آن هم در وسط مذاکرات با مقامات سعودی مینویسد: در آن سال (شهریور 85) قرار بود پس از برنامههای عمره، همراه آقای زرهانی رئیس سازمان حج، آقایان مهدوی و قاضی عسگر، سفری به کنیا و سودان داشته باشیم، اما هنگام خارج شدن از منزل آقای عَمری[1]، آقای زرهانی گفت: بهتر است آقای آخوندزاده طی تماسی با آقای صفارهرندی وزیر ارشاد، همراهی من با شما در سفر به کنیا و سودان را اطلاع دهد، چون ایشان پیغام داده است که من به تهران برگردم.
پرسیدم: چرا با این عجله خواستن شما برگردید؟ گفت: برای مراسم تودیع! گفتم منظورتان چیست؟ پاسخ داد: چون آقای خاکسار قهرودی برای ریاست جدید سازمان حج در نظر گرفتهشده است، میخواهند زودتر مراسم تودیع و معارفه برگزار شود.
با شنیدن این خبر، واقعاً بهتزده شدم، زیرا اولاً اگر قرار به تغییر و تحول در سازمان حج بود، طبق قانون میبایست قبل از آن با من مشورت میشد و ثانیاً به فکر فرورفتم که دلیل اینگونه برخورد غیراخلاقی چیست!
... روز بعد آقای زرهانی با بیان اینکه کار تغییر ریاست سازمان به اتمام رسیده است، در پاسخ به سؤال من که چگونه چنین کاری شده است، گفت: حدود یک ساعت پیش، آقای نصیری (مسئول دفتر زرهانی در تهران) با من تماس گرفت و اطلاع داد که حکم آقای خاکسار قهرودی بهعنوان ریاست جدید سازمان حج در مطبوعات چاپ شده است.
با شنیدن این مطلب بهشدت متأثر شدم، چون گذشته از اینکه اساساً صدور حکم برای ریاست جدید سازمان بدون مشورت و هماهنگی با نماینده ولی فقیه قانونی نبود، همزمان با مذاکره آقای زرهانی با مقامات سعودی در مورد مسائل مربوط به حج، حکم ریاست فرد دیگری در مطبوعات داخل کشور، چاپ شده بود.
آن موقع چون ابتدای کار دولت جدید بود، نمیدانستیم اینگونه اقدامات در این دولت طبیعی است! لذا هر چه فکر کردم نتوانستم منطق این کار غیرقانونی و توهینآمیز را درک کنم؛ با خود اندیشیدم چه میشد حداقل ایشان به ایران برمیگشت و بعد فرد دیگری به ریاست سازمان منصوب میگردید؟ واقعا کار عجیب و غریبی بود.[2]
[1] - مرحوم شیخ محمدعلی عمری این عالم بزرگ شیعی مدتهای مدیدی در زندانهای وهابیان سعودی گذراند، اما پس از رهایی مسجد شیعیان در مرکز مدینه را مرکز فعالیتهای خود قرار داد و با رونق دادن به آن نقش موثری در اتحاد شیعیان مدینه داشت.
[2] - خاطرهها، (خاطرات دو دهه سرپرستی حج) ج 5، محمدی ریشهری، صص 671، 672