به گزارش مشرق، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری صبح امروز با ارائه گزارشی از عملکرد ایران در نمایشگاه ماکس 2015 روسیه گفت: در این نمایشگاه مذاکراتی در بخشهای هواپیماهای مسافربری، هوانوردی عمومی، بالگردها و پهپادهای تجاری و طراحی و تولید هواپیمای سوپرجت انجام دادیم. همچنین کمیسیون علم و فناوری با کشور روسیه تشکیل شد که این کمیسیون در سطح دولتها به بررسی مسائل علمی و فناوری دو کشور میپردازد.
* همکاری در ارزیابی هواپیمای 100 نفره سوپرجت در مسیرهای پروازی ایران
منطقی در رابطه با زمینههای همکاری ایران و روسیه در طرحهای هوایی اظهار داشت: همکاری در زمینه ارزیابی هواپیمای 100 نفره سوپر جت در مسیرهای پروازی ایران در حاشیه نمایشگاه ماکس صورت گرفت که بر این اساس طراحی و تولید هواپیمای سوپرجت با مشارکت زیرمجموعههای معتبر غربی نظیر انگلیس، فرانسه، ایالات متحده آمریکا و سوئیس و در کلاس هواپیماهای غربی صورت گرفته است.
به گفته وی تاکنون بیش از 150 فروند از این هواپیما به فروش رسیده که 100 هواپیما تحویل شده و 50 هواپیما نیز در سال 2015 تا 2016 تحویل میشود که در این زمینه خطوط هوایی ایران نیز درخواست خرید این هواپیما را ارائه دادهاند.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: پیش از این هواپیما در دو نوع طراحی میشد به طوری که برخی تولید هواپیماهای ارزان با طول عمر کوتاه را ترجیح میدادند ولی برخی کشورها مانند کشورهای غربی هواپیماهایی با حداکثر زیرساخت و طول عمر طولانی طراحی و تولید میکردند که در تولید این هواپیماها از مشاوران شرکتهای بزرگ مانند بوئینگ بهره میگرفتند و قابلیت اطمینان موتور این هواپیماها نیز 99.92 درصد بود.
منطقی اضافه کرد: ما نیز با کشورهای دیگر مذاکره کردیم که در صورت حجم بالایی از خرید این هواپیما بخشهایی از آن نیز در کشور ما تولید شود زیرا به دنبال این هستیم که خرید هواپیما همراه با تولید محصولات فناوریمحور باشد.
به گفته منطقی در حاشیه نمایشگاه ماکس 21 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به هواپیمای سوپرجت است.
وی با بیان اینکه زیرساختهای ایران از نظر فناوری یک تا دو دهه عقب افتاده است، عنوان کرد: با وجود زیرساختهای ضعیف، افرادی با قابلیتهای بسیار بالا در کشور ما حضور دارند که میتوانند در شرکتهای دانشبنیان فعال بوده و با مشارکت شرکتهای دانشبنیان بینالمللی بخش رقابتی را ارتقا دهند.
* تا سال 2020 درصد بالایی از پهپادها به سمت تجاری شدن میروند
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: در زمینه پهپادهای تجاری به تازگی با سازمان محیط زیست تفاهمنامهای امضا کردیم که چند اقدام را مانند رصد میزان منابع آبی برای این سازمان انجام دهیم،همچنین در این زمینه میتوانیم رصد نشتی لولههای گاز در شرکت نفت را هم از طریق پهپادهایی تجاری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه پیشبینی میشود 75 درصد پهپادها تا سال 2020 به سمت تجاری شدن برود، گفت: باید زیرساخت تولید این پهپادها را فراهم کنیم زیرا نیاز است سنسورهای متعددی بر روی آنها نصب شود.
*تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی
منطقی با اشاره به تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی و استفاده از این هواپیماها در سه کاربری مختلف گفت: از هواپیماهای قدیمی میتوانیم به عنوان هواپیمای آتشنشانی استفاده کنیم به طوری که مخازنی بر روی این هواپیماها قرار گیرد که قابلیت حمل 20 تا 40 تن آب را داشته باشند و تخلیه آب را نیز بین 5 تا 20 ثانیه انجام دهد که چنین اقدامی انجام شده و آبان ماه امسال هواپیمای ویژه آتشنشانی عرضه میشود.
وی افزود: آنچه در دو سال گذشته از هواپیماهای قدیمی در آزمایشگاهها بهرهگیری کردیم و در دستور کار است که تبدیل هواپیماهای قدیمی به هواپیماهایی برای باروری ابرها را نیز داشته باشیم.
منطقی گفت: در حال حاضر در بخش هواپیمای قدیمی 23 فروند توپولف وجود دارد و تا 5 سال آینده 200 هواپیمای قدیمی اضافه میشود.
* فعالیت 60 شرکت دانشبنیان در بخش اویونیک
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در نظر داریم از فضای بینالمللی ایجاد شده در راستای توسعه صنایع هوایی بهرهگیری کنیم زیرا ما قابلیت آن را داریم که وارد زنجیره بینالمللی نقشه هوایی شویم.
وی از فعالیت 60 شرکت دانشبنیان در زمینه زیرساخت ناوبری اویونیک خبر داد و گفت: این شرکتها تاکنون استاندارد لازم برای ورود به بخش ملی و بینالمللی را نداشتند ولی با همکاری و مشارکت کشورهای دیگر میتوانیم به این امر مهم دست یابیم.
وی گفت: همچنین برای فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان در حوزه هوایی نیز برنامهریزی کردهایم تا دانشآموزان را در این حوزه فعال کرده و به آنها تجربه پرواز بیاموزیم.
* وضعیت طرحهای کلان حوزه هوایی
منطقی با تشریح وضعیت 3 طرح کلان در حوزه هوایی گفت: دو طرح در معاونت علمی و یک طرح در شورای عتف انجام شد که یکی از طرحهای معاونت علمی تولید هواپیمای 6 نفره بود که بهمن ماه امسال طراحی این هواپیما به اتمام میرسد.
وی اضافه کرد: همچنین پرواز آزمایشی سالگرد 2 تا 8 نفره نیز اوایل سال آینده آغاز میشود.
منطقی ادامه داد:طراحی هواپیمای 150 نفره از طریق شورای عتف انجام میشود که فاز اول آن یعنی طراحی مفهومی صورت گرفته و قرار است هندبوک آن تهیه شود تا به دانشگاهها عرضه کنیم.
منطقی گفت: در رابطه با هواپیمای 150 نفره به دنبال طراحی کامل نبودیم زیرا طراحی کامل این هواپیما بین 400 تا 500 میلیون دلار بودجه نیاز دارد و ما در این بخش با محدودیت مواجه هستیم. بنابراین به دنبال دسترسی به فناوریهای هواپیمای 150 نفره بودیم.
* برگزاری نمایشگاه هوایی در آذر ماه
منطقی گفت: نمایشگاه هوایی در زمینه قطعهسازی با حضور شرکتهای دانشبنیان ایرانی و شرکتهای سرمایهگذاری خارجی آذر ماه امسال برگزار میشود.
وی افزود: همچنین یک نمایشگاه هوایی آبان ماه سال 95 در کیش دایر میکنیم.
کد خبر 471561
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
- ۰ نظر
- چاپ
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی گفت: برخی هواپیماهای قدیمی در حوزه آتشنشانی به کار گرفته شدند که تا آبان ماه رونمایی میشوند.
منبع: فارس