حاج علیاکبری در این مراسم با بیان اینکه «مسئولیتهای بزرگی در ارتباط با نسل نوجوان و جوانمان داریم» گفت: مسجد دارای کارکردهای متنوعی در مسائل فرهنگی، آموزشی، سیاسی، داخلی و بینالمللی است و این کارکردها انسان را به شعف و شگفتی و البته حسرت در میآورد، اگرچه مسجد کارکردهای مختلفی دارد اما کارکرد تربیتی مسجد حرف اول را میزند و کانون اصلی تربیت انسان تراز اول اسلامی است و بقیه کارکردها با این ویژگی گره میخورد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: جنگ را اهالی مسجد اداره کردند و 97 درصد شهدای ما تربیت شده مساجد بودند. این معجزه مسجد است که تربیت کننده انسان است از این جهت نقش مسجد متمایز و در بعضی موارد منحصر است.
وی با بیان اینکه «مسجد ظرفیتی ملکوتی و الهی دارد و از ویژگیهای دیگر مسجد جامعه سازی و تمدن سازی است» افزود: مسجد با این ظرفیت و این امکان در مسیر تربیت نسل آینده در اختیار ماست از طرفی دیگر کانونهای اصلی ساماندهی نوجوانان ما مدارس هستند. در جامعه جدید نهادی داریم به عنوان مدرسه که آنها هم وظیفه تربیت انسان تراز اسلامی را دارند.
علی اکبری با اشاره به اینکه «تصمیم گرفته شده است به اتفاق آموزش و پرورش تهران الگوی همکاری بیشتری میان مدارس و مساجد انجام شود» افزود: همکاری میان مدارس و مساجد باعث میشود که هم مدارس از نور مساجد نصیب بیشتری ببرند و کار تربیت تسهیل شود و از جهت دیگر مساجد با حضور نسل جوان آباد شود. امیدواریم کار مشترک بین ما و آموزش و پرورش تهران به نتیجه مناسبی برسد.
رئیس آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه «هم مدرسه و هم مسجد کارکردهایی دارند و بخشهایی از آن کارکردها اختصاصی و بخشهایی مشترک هستند» گفت: در زمانهای که مختصات تربیت تغییر کرده است باید برای کارکردهای مشترک مدرسه و مسجد برنامهای داشته باشیم. امروزه اگر به کارهای گذشته محدود بمانیم عرصه تربیت را از دست دادهایم.
چاربند با اشاره به اینکه «در چند سال اخیر جوانان، نوجوانان و حتی بزرگسالان تحت تاثیر مختصات جدیدی هستند و نظم جدیدی در عرصه تربیت به وجود آمده است» گفت: ما باید نظم جدید را خوب درک کنیم و بفهمیم.
وی با بیان اینکه « مدارس در تربیت علمی موفقیتهایی کسب کردهاند، اما در تربیت اعتقادی موفق نشدند» افزود: اگر افراد موفقی از نظر اعتقادی از مدارس بیرون آمدهاند ریشه آنها در خانواده و ارتباط با مساجد بوده است بنابراین ما باید مدل مدرسه اسلامی داشته باشیم که هویت ملی و دینی ما را تشکیل دهد.
رئیس آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه «برای تعامل میان مسجد و مدرسه نیاز به الگو داریم» گفت: پیوند بین مدرسه و مسجد ضروری است. آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت تنها یک ستاد است و این نظام تعلیم و تربیت از نهادهای دیگری چون خانواده و ... تشکیل شده است در واقع آموزش و پرورش همه این نظام نیست. باید همه نهادهای نظام تعلیم و تربیت چون مدارس و مساجد و ... با هم همکاری داشته باشند. باید نقشهای باشد تا همه را به هم پیوند دهد. ما این پیوند مدرسه و مسجد را به فال نیک میگیریم. هر چند جسته و گریخته در سالهای گذشته کارهایی در این زمینه شده است، اما باید نشست و این موضوع را مهندسی کرد. ما باید بدانیم که مفهوم تعامل مدرسه و مسجد در قالب نظام تعلیم و تربیت چیست؟ و باید با چه ساختاری جلو برویم و این تعاملات را نهادینه کنیم نه اینکه فقط صوری باشد.
چاربند با بیان اینکه «از زمان ورود مدرسه به کشور ساختار دوگانگی میان مسجد و مدرسه وجود داشته است که باید همسویی و همگرایی را در قالب یک نقشه و الگو در مدارس پیاده کرد» افزود: امروزه تربیت از همه صنعتها و علوم پیچیدهتر است چراکه همه ارکان آن تغییر کرده و فقط تعریفی از آن مانده است. برای رسیدن به آن تعریف کار پیچیدهای باید انجام شود. علما جمع شوند و تربیت را مهندسی کنند. امروزه دفاع مقدس ما در همین کارهای فرهنگی است که اگر غفلت کنیم ضررهایی ماندگارتر نصیب ما خواهد شد.
در پایان این مراسم تفاهم نامه ای برای همکاری بین مساجد و آموزش و پرورش به امضا رسید.