گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

سهامداران بورس قربانیان بی‌تدبیری دولت

 متاسفانه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید برخلاف وعده‌های انتخاباتی، شرایط اقتصادی کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر شده است.

جهان‌نیوز با انتشار این تحلیل نوشت: اگر نگاهی به روند بورس در طول دو سال اخیر یعنی دقیقا چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون بیندازیم به روشنی می‌توان بر این موضوع صحه گذاشت که بورس یکی از قربانیان بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد بوده است.

نمودار روند تغییرات شاخص بورس نشان می‌دهد که بعد از افزایش یک‌باره شاخص به حدود 90 هزار در دی ماه 92، شاخص بورس سیر نزولی به خود گرفت به طوری که در حال حاضر به حدود 61 هزار واحد رسیده است. در طول چند ماه گذشته به ویژه از ابتدای سال تاکنون شاخص همواره بین 60  تا 70 هزار واحد در نوسان بوده است. این در حالی است که دولتمردان در طول سال‌های اخیر هم بر نقش بورس در اقتصاد بسیار تاکید و هم مردم را به سرمایه‌گذاری در آن ترغیب نموده‌اند.

هرچند که شرایط کنونی بورس نتیجه بی‌تدبیری‌های دولت در اقتصاد است ولی روند کنونی چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. به طوری که شرایط بورس هر چه به نهایی شدن برجام نزدیک می‌شویم، وخیم‌تر می‌شود. این مسئله به حدی شدید بوده که نه تنها صدای سهام‌داران را درآورده است بلکه پای تحقیق و تفحص مجلس را نیز به بورس کشانده است. واقعا برای بسیاری از مردم این سوال وجود دارد که چرا دولت در شرایط کنونی فکری برای بازار نمی‌کند؟ آیا اصلا قرار نیست کاری بکند؟

کمتر کارشناسی را می‌توان یافت که بر وضعیت رکودی اقتصاد کشور صحه نگذارد. متاسفانه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید برخلاف وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی، شرایط اقتصادی کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر شده است. دولت در عمل نشان داده که هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد کشور ندارد و تنها تدبیر و امیدش به سرمایه خارجی‌ها است. در دو  سال اخیر شاهد تعمیق بیشتر رکود بودیم که همین مسئله سبب تعطیلی واحدهای تولیدی بیشتری گردیده است.

لذا کاهش شاخص بورس به عنوان نبض اقتصاد تا حدودی امری طبیعی است اما به اذعان بسیاری از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار بورس، این مقدار از نزول کاهش امری طبیعی نیست. بسیاری معتقدند که دولت می‌تواند با تدبیر و استفاده از ظرفیت‌های موجود، مانع از نوسانات شدید بورس گردد در حالی که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه دولت با استفاده از برخی از حقوقی‌ها، مسبب شرایط کنونی بورس است.

افت شاخص بورس مسلما قبل از آنکه منافع سرمایه‌داران کلان را به خطر بیندازد، منجر به نابودی سرمایه‌، سهام‌داران خرد می‌شود. در بورس به علت افت شدید شاخص، برخی از سهام‌داران بیش از 1000 برابر از ارزش دارایی‌هایشان کاهش یافته است. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته تیم اقتصادی دولت به شدت بر سرمایه‌گذاری در بورس تبلیغ و بسیاری از سرمایه‌داران خرد را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرده است.

از خبر یک سال پیش روحانی تا وعده 6 ماه بعد وزیر اقتصاد!

در حالی که رئیس جمهور شهریور 93 گفته بود اقتصاد از رکود خارج شده، وزیر اقتصاد می‌گوید تدابیری برای خروج از رکود در نیمه دوم سال 94 اتخاذ شده است.

مرور روزنامه‌های شهریور 93 حاکی است که روحانی آن زمان در جمع مردم مشهد از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داده بود اما واقعیت‌های اقتصادی موجب شده که وزیر اقتصاد این وعده را به پایان امسال حواله دهد. به عبارت دیگر رئيس جمهور یک سال پیش خبری را داده که حتی وزیر اقتصاد وی نیز آن را باور نکرده و درباره چند و چونش توجیه نشده است!

در واکنش به این موضوع، خبر آن‌لاین نوشت: وزیر اقتصاد هفته گذشته در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از اتخاذ تدابیری برای خروج از رکود در نیمه دوم امسال خبر داد. این در شرایطی است که در هفته‌های گذشته برخی از کارشناسان نسبت به سیاست‌های دولت انتقاد کرده و معتقد بودند که تاکنون اقداماتی از سوی دولت انجام نشده که نشان دهد در آینده نزدیک اقتصاد از رکود خارج خواهد شد.

در این خصوص، ابراهیم بهادرانی، دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: برخی از کارشناسان به این مطلب کمتر توجه دارند که بیشتر تورمی که ما در کشورمان داریم، به خاطر استقراض‌هایی است که دولت از سیستم بانکی یا بانک مرکزی می‌کند و پایه پولی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر نظم اقتصادی وجود داشته باشد، به تبع تورمی رخ نخواهد داد.»

دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح می‌کند: «در صورتی که ما سیاست‌های انقباضی برای تورم در پیش بگیریم و این سیاست‌ها در بخش عرضه و تقاضا و نیز بر بخش‌های تولیدی صنعتی، خدماتی و کشاورزی اثر بگذارد، اشتباه است، اما روشی که امروز دولت در پیش گرفته، باعث تورم نمی‌شود، بلکه موجب اصلاح اقتصاد کشور می‌شود.»

بهادرانی درباره وعده خروج از رکود کشور در نیمه دوم امسال متذکر می‌شود: این که خروج از رکود و رونق اقتصادی برای مردم ملموس شود، باید در مصارفی که مردم دارند، خود را نشان دهد.

دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: «مشکل دیگر این است که زمانی که رشد تولید داریم، نباید این تولیدات داخل انبارها قرار گیرد، بلکه مصرف نیز باید رشد پیدا کند. بنابراین ما باید ببینیم با رشدی که ایجاد شده، موجودی‌هایمان افزایش پیدا کرده، یا این که مصرف اضافه شده است. اگر مصرف اضافه شده، نشان می‌دهد که ما از رکود خارج شده‌ایم.»

بهادرانی خاطرنشان می‌کند: «این که گفته می‌شود در نیمه دوم امسال از رکود خارج می‌شویم، باید ببینیم که چه چیزی را به اقتصاد تزریق کرده‌ایم. آیا پول بیشتری به طرح‌های عمرانی داده‌ایم و یا این که درآمد مردم افزایش پیدا کرده است؟ در حقیقت من آماری ندارم که نشان دهد که وضع مردم نسبت به سال‌های قبل از نظر درآمدی بهتر شده و این درآمد بهتر باعث شده که مصرف‌شان نیز افزایش یابد.»

از سوی دیگر بایزید مردوخی اقتصاددان و دبیر اسبق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی معتقد است: لختی و کندی در مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته که ناشی از کندی مراجع تصمیم‌گیری و دستگاههای اجرایی در سطح ملی و استانی است.

وی می‌افزاید: اصلاحاتی که همزمان با کاهش تورم و خروج از رکود باید صورت می‌گرفت، متأسفانه انجام نشده و همه چشم‌ها به گشایش در فضای بین‌المللی دوخته شده است.

مردوخی تصریح کرد: قالب پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 94 رشد اقتصادی نخواهیم داشت، اما اینکه رشد اقتصادی چقدر باشد، جای بحث هست.

این کارشناس با سابقه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین گفت: حجم بزرگی از نقدینگی در دست مردم است که بخش قابل توجهی از آن در اختیار گروهی است که آن را به بخش سوداگری و دلالی برده‌اند و انتظار هم داریم که به حوزه کار و تولید هدایت کنند این در حالی است که انگیزه برای هدایت این پول به بخش تولید وجود ندارد.

این که گفتی «حسن اجرای برجام» یعنی چه؟!

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید برخی نمایندگان می‌خواهند طرحی دو فوریتی را پیشنهاد دهند که دولت را موظف به حسن اجرای برجام می‌کند.

کمال‌الدین پیرموذن در مصاحبه با مهر گفته است: این طرح در ضمن حمایت از اقتدار نظام، دست دولت را برای اجرای برجام باز گذاشته و از شیطنت دشمنان نیز جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: در بخش دیگری از جلسه، مقرر شد با کیاست و ظرافت مسئولان ایرانی، موضوع مفقودان و مجروحان حادثه منا از طریق سازمان کنفرانس اسلامی و وزارت‌خارجه مورد پیگیری قرار گیرد.

پیرموذن ادامه داد: نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای طرح دو فوریتی برجام هستند. این طرح شامل چهار بند است که در بند اول دولت ملزم به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و حسن اجرای برجام ]![  خواهد بود.

براساس بند دوم، باید از سیستم موشکی و پدافندی در صنایع دفاعی حمایت شود. همچنین طبق بند سوم این طرح، دولت باید مانع از هرگونه نفوذ طرف غربی و آمریکایی برای بازگرداندن مجدد تحریم‌ها شود.

براساس بند چهارم این طرح نیز دولت باید حمایت از جریان مقاومت در منطقه را همچنان دنبال کند.

پیرموذن معلوم نکرده که «موظف شدن دولت بر حسن اجرای برجام» یعنی چه؟ و چگونه طرف غربی موظف به این حسن اجرا و عدم نقض عهد که مورد هشدار رهبری قرار گرفته، می‌شود؟  از سوی دیگر معلوم نیست عبارت کلی «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» در عمل و اجرا به چه کاری می‌آید. نکته بعدی «حمایت از سیستم موشکی در صنایع دفاعی» است در حالی که طبق ضمیمه توافق ایران نباید تا 8 سال آزمایش مربوط به موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را انجام دهد که هر نوع موشک میان‌برد و دوربرد را شامل می‌شود (چرا که اگر منظور صرفا موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته‌ای را شامل می‌شد، بایستی محدودیت زمانی مشخص شده ابدی می‌بود و نه 8 سال). و سرانجام اینکه دعوت به «حمایت از جریان مقاومت در منطقه» چه ربطی به ایرادات و منافذ و تهدیدهای مهم نهفته در برجام دارد؟!

وزیر ارشاد طفره رفت!

پس از آنکه جمعی از نمایندگان مجلس در تذکری خطاب به وزیر اطلاعات و وزیر ارشاد نسبت به نفوذ سرویس‌های جاسوسی غربی در روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای هشدار دادند، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این هشدار واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه چیزی به نام «جریان نفوذی» در فضای رسانه‌ای کشور وجود ندارد، تصریح کرد: «چنین نیست و آنها که چنین ادعا می‌کنند باید آن را اثبات کنند.»

جنتی در مصاحبه با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ضمن تفاوت قائل شدن میان «جریان نفوذی» و «عوامل نفوذی» گفت: «عوامل نفوذی ممکن است در همه بخش‌های کشور وجود داشته باشد؛ اعم از دستگاه‌های دولتی یا بخش خصوصی. حتی ممکن است در رسانه‌ها هم افرادی فعالیت کنند اما اینکه چنین نکته‌ای به صورتی اینچنین پررنگ مطرح شود، چنین نیست و آنها که ادعا می‌کنند باید آن را اثبات کنند.»

وی سپس در تناقضی آشکار با صحبت‌های پیشین خود افزود: «اینکه پشت صحنه چیست و آیا کسی از طریق فضای رسانه‌ای به دنبال براندازی نظام است یا خیر، وزارت ارشاد اطلاعی ندارد و پشت پرده این قضایا را نمی‌بینید.»

البته وزیر محترم ارشاد توضیح نداد که چگونه در عین بی‌اطلاعی از پشت پرده قضایا می‌توان منکر وجود جریان نفوذ رسانه‌ای شد! و آیا اساساً اظهار نظر نسبت به مسائل اطلاعاتی و امنیتی در حوزه کاری ایشان تعریف می‌شود؟!

علی جنتی سپس اضافه کرد: «هیچ نمی‌شود منکر این امر شد که رسانه‌های خارج‌نشین با برخی عناصر، روزنامه‌نگاران یا اصحاب رسانه داخلی ارتباط داشته باشند یا به آنها خط بدهند ولی اینکه در حد جریان معرفی شود، اینگونه نیست و من چنین چیزی را نمی‌بینم.»

علی جنتی این بار نیز توضیح نداد که چگونه می‌توان «جریان نفوذ رسانه‌ای» را انکار کرد و در عین حال مدعی خط‌دهی رسانه‌های خارجی به عوامل داخلی شد! آیا از نظر ایشان «خط‌دهی عوامل خارجی به داخلی» جریان محسوب نمی‌شود؟! این اظهارات تناقض‌آمیز می‌تواند حاکی از عدم اشراف وزیر محترم به کار رسانه‌ای باشد.

گفتنی است حمایت‌های مادی و معنوی غرب برای نفوذ رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد. برای نمونه شبکه بوت و بدامن به عنوان باند نفوذ رسانه‌ای انگلیس و آمریکا در ایران، مقدمات کودتای 28 مرداد را فراهم کردند. همچنین پس از انقلاب اسلامی نیز باند سیامک پورزند، هوشنگ اسدی و... زیر نظر سرویس‌های جاسوسی غرب به ایفای نقش رسانه‌ای پرداختند. کافی است آقای وزیر نگاهی گذرا به نشریات زنجیره‌ای بیندازند تا متوجه شوند که چگونه گزارش خبری شبکه دولتی انگلستان (BBC) سر از نشریات داخلی در می‌آورد و یا چگونه خط خبری «تطهیر چهره‌های عصر پهلوی»، «حجاب اجباری»، «اعدام‌های 67» و... به صورت همزمان تبدیل به موضوع اصلی رسانه‌های خارجی و نشریات زنجیره‌ای می‌شود. به نظر نمی‌رسد این رویدادها حرکتی خودجوش در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی باشند،‌ متأسفانه اتخاذ چنین رویکردی نسبت به مقوله نفوذ رسانه‌ای می‌تواند ناشی از ساده‌اندیشی آقای وزیر باشد!

** خراسان

طلب هاي عجيب شرکت دولتي پس از 20 سال

بر اساس گزارش يک نهاد مسئول به تعدادي از مديران دولتي، اعلام شده است که حسب بررسي اسناد و مدارک يکي از شرکت هاي مشهور دولتي، مشخص شده است که با گذشت حدود 20 سال از عقد قرارداد با چند فرد حقيقي و حقوقي توسط اين شرکت، بدهي اين اشخاص که بالغ بر 160 ميليون تومان بوده، وصول نشده و پاسخ اعلامي از سوي مسئولان اين شرکت آن است که بدهکاران متواري هستند و اموالي هم از آنها در دسترس نيست. اين گزارش اضافه کرده است که بدهي مذکور، با احتساب ارزش روز معامله، ده ها ميليارد برآورد مي شود اما نحوه پيگيري اين موضوع، قابل قبول نيست.

ذره بين دولت روي ارزهاي مبادله اي

بر اساس نامه رسمي يک نهاد مسئول دولتي به دستگاه هاي ذي ربط در امر واردات کالا، اعلام شده است که با توجه به ضرورت و اهميت بررسي ميزان ارز خارج شده از کشور در بخش واردات کالا، در اسرع وقت ضمن بررسي مدارک و اسناد موجود، چنانچه مواردي از تخلف واردکنندگان در استفاده از ارز مبادله اي که مغاير با تعرفه هاي اعلامي و ارز تخصصي به آن در طول سال 93 باشد، ثبت شده، مراتب را با ذکر مشخصات دقيق کالا و واردکننده به قيد فوريت به اين نهاد مسئول گزارش کنند.

** وطن امروز

7 مهر گزارش کمیسیون برجام «نقشه راه» را شفاهی گفتند!

سازمان انرژی اتمی ابعاد سند محرمانه ایران و آژانس را به صورت شفاهی برای اعضای کمیسیون برجام تشریح کرد. این خبر را دیروز سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام اعلام کرد. نقوی‌حسینی درباره وعده صالحی برای ارائه سند محرمانه ایران و آژانس انرژی اتمی سازمان ملل به کمیسیون برجام، به تسنیم گفت: آقای کمالوندی (سخنگوی سازمان انرژی اتمی) به کمیسیون آمد و در این باره توضیح داد. وی با بیان اینکه این سند و نقشه راه از ابتدا محرمانه بود، در پاسخ به این سوال که چرا قرار بود این سند محرمانه به کمیسیون برجام ارائه شود؟ گفت: مسؤولان سازمان انرژی اتمی دوست داشتند همکاری بیشتری با کمیسیون داشته باشند که نشد، البته به وعده خود عمل کردند، چون آقای کمالوندی ابعاد سند را برای اعضای کمیسیون به‌صورت شفاهی توضیح داد. همزمان سایت ایران هسته‌ای نیز گزارش داد که گزارش کمیسیون برجام تا 7 مهر ارائه می‌شود. گزارش‌های دریافتی «ایران هسته‌ای» حکایت از آن دارد که احتمالا گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی تا روز سه‌شنبه (7 مهر) نهایی خواهد شد. آنگونه که برخی منابع مرتبط با کمیسیون به «ایران هسته‌ای» گفته‌اند این گزارش محصول استماع دیدگاه‌های تیم مذاکره‌کننده فعلی و سابق، گفت‌وگو با مقام‌های مسؤول مختلف، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخذ دیدگاه‌های بخش نظامی و امنیتی، پرسش و پاسخ فنی، مشورت با کارشناسان مختلف از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس و مطالعه حجم انبوهی از اسناد و مدارک خواهد بود. به گفته منابع مطلع تردیدی در این باره وجود ندارد که مجلس در قالب ارائه یک طرح، یک تصمیم قانونی درباره برجام اتخاذ خواهد کرد. این موضوع که دولت برجام را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارسال کند، منتفی شده است. منابعی که «ایران هسته‌ای» با آنها گفت‌وگو کرده می‌گویند اصل تخلف‌ناپذیر این است که هر نوع طرحی که بنا باشد در صحن مجلس درباره برجام به رأی گذاشته شود، باید برگرفته از گزارش کمیسیون ویژه و مبتنی بر آن باشد. برخی اطلاعات نشان‌دهنده آن است که پیش‌نویس‌هایی برای این طرح آماده شده است. کارشناسان می‌گویند بدون وجود این قانون، دولت نه اجازه اجرای برجام را خواهد داشت و نه می‌تواند اقدام براساس پروتکل الحاقی را آغاز کند.

امضای 50 نماینده پای طرح رعایت ملاحظات کشور دراجرای برجام

تاکنون 50 تن از نمایندگان خانه ملت طرح 2فوریتی الزام دولت به رعایت ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام را امضا کرده‌اند. به گزارش فارس، به دنبال ارائه طرح 2فوریتی برای الزام دولت به رعایت ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام از سوی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکنون ‌50 تن از وکلای خانه ملت با امضای خود با این طرح موافقت کرده‌اند. اعضای کمیسیون در صدد هستند امضای بیشتری جهت ارائه طرح به هیات رئیسه مجلس جمع‌آوری شود. در این طرح ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی، علمی، نظارتی و دیگر ابعاد مدنظر قرار گرفته و دولت را در اجرای برجام ملزم به رعایت آن می‌کند.

شمخانی: وارد اجرای برجام شده‌ایم

دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت ایران به مرحله اجرای برجام وارد شده است.  علی شمخانی در سفر به استان مرکزی، در اراک درباره موضوع برجام گفت: بررسی برجام در مجلس در مراحل پایانی است و ما به طور قطع وارد اجرای آن شده‌ایم و در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، عبور خواهیم کرد. شمخانی درباره فاجعه منا نیز اظهار داشت: دولت سعودی به جای تمرکز بر موضوع رسیدگی به حجاج و مسائل ایمنی حج، بر تجاوز به کشور یمن متمرکز شده است.  وی افزود: دولت سعودی با استفاده از مدیران و عناصر آماتور در برگزاری مراسم حج هزینه سنگینی را به جهان اسلام با 2 هزار کشته تحمیل کرد. شمخانی تصریح کرد: دولت ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی حادثه را پیگیری می‌کند. دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: بر این اساس ایران در کنار رسیدگی به وضعیت متوفیان و مجروحان ایرانی آمادگی رسیدگی کامل به آسیب‌دیدگان دیگر را نیز دارد. شمخانی با بیان اینکه ستاد رسیدگی به این موضوع در شورایعالی امنیت ملی تشکیل شده، گفت: این ستاد در تلاش برای بازگرداندن هر چه زودتر متوفیان حادثه به کشور است.

** جمهوری اسلامی

وزیر خارجه عربستان: ایران، حادثه منا را سیاسی نکند

وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگوی خبری بعد از دیدار با همتای آمریکائی خود گفت: ایران، حادثه منا را سیاسی نکند. وی که از دیدار با دکتر ظریف وزیرخارجه کشورمان طفره رفته این سخن را برای سرپوش گذاشتن بر جنایت آل سعود در منا به زبان آورده است. ناظران معتقدند وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از مواجه شدن با وزیر امورخارجه ایران می‌ترسد.

بازی جدید برای مطرح ساختن دوباره خود

جریان انحرافی، بازی جدیدی را برای مطرح ساختن دوباره خود به راه انداخته است که می‌تواند هشداری برای دلسوزان کشور باشد. پایگاه خبری «خانواده ایرانی» نوشت: درحالی که محمود احمدی نژاد به اعتقاد قاطبه شخصیت‌های سیاسی اصولگرا و اقشار مختلف مردم، رفتارهای بارز خلاف مشی و دیدگاه رهبر معظم انقلاب انجام داده است، عده‌ای سعی می‌کنند با مطرح کردن شعارهای جدید، بازی سیاسی تازه‌ای را طراحی کنند.» این پایگاه با انتشار تصویری افزود: این تصویر که شعاری را بر یک پوستر نشان می‌دهد (دکتر... آقا... تنهاست)، نشان از بازی جدیدی است که جریان احمدی نژاد آن را به راه انداخته است. این پوستر در مراسم روز عرفه در یک مسجد در منطقه 14 تهران با حضور احمدی نژاد رونمایی شده است.


بی‌اعتنائی عربستانی ها به کشته شدن شمار زیادی از حجاج

عبدالله بن عبدالمحسن الترکی، دبیرکل به اصطلاح اتحادیه جهان اسلام در بیانیه‌ای با بی‌اعتنائی به کشته شدن شمار زیادی از حجاج در فاجعه ازدحام منا گفت: حادثه منا چیزی از موفقیت مراسم حج نمی‌کاهد. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه روزنامه عکاظ عربستان، الترکی که از علمای وهابی عربستان نیز می‌باشد، در این بیانیه با قضا و قدر خواندن فاجعه منا و با نسبت دادن دلیل این فاجعه به عدم فرهنگ سازی لازم به حجاج پیش از اعزام به حج مدعی شد که کشورهای اسلامی با ارسال پیام‌هایی به این اتحادیه ضمن قضا و قدر خواندن حادثه، از کشورهای اسلامی خواسته‌اند تا به وظایف خود در زمینه آموزش زائران پیش از اعزام آنها برای ادای مناسک حج عمل کنند و قوانین مربوط به مراسم حج را رعایت کنند. الترکی افزود: حادثه ازدحام حجاج در منا می‌توانست در هر مکان و زمانی و در زمان ازدحام تعداد زیادی از مردم در اماکن محدود رخ دهد. وی از تلاش‌های پادشاه عربستان و سرویسهای امنیتی این کشور برای تامین امنیت و آسایش حجاج به منظور انجام مناسک خود با راحتی و آسایش تمجید کرد!

سلفی‌ها: ایران در تلاش است بر جهان اسلام مسلط گردد

سلفی‌های حزب نور در پاسخ به اظهارات مسئولین ایرانی مبنی بر ضرورت اداره امور حج توسط شورائی مرکب از کشورهای اسلامی و جلوگیری از تسلط کامل عربستان بر آن، مدعی شدند ایران در تلاش است بر جهان اسلام مسلط گردد. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه الوطن نیوز، سلفی‌ها با برگزاری کمپینی اینترنتی تحت عنوان «همه ما تکیه گاه عربستان هستیم» مدعی شدند که ایران در نظر دارد قبله مسلمانان را تغییر دهد و خاستگاه اسلام را از مکه و مدینه به ایران منتقل و امپراطوری فارس را زنده کنند! سلفی‌ها همچنین با نوشتن پیام‌هایی بر روی پایگاه فیسبوک با اشاره به تلاش اردوغان برای زنده کردن امپراطوری عثمانی تصریح کردند که ترکیه نیز با متهم کردن عربستان به کم کاری در مساله حج، در تلاش است از طریق حمایت از تفکر اسلامگرا رهبری جهان را دردست گیرد و اسلامگرایان از جمله اخوان المسلمین مصر را به عنوان قبله‌ای معرفی کنند که همه باید به آن اقتدا کنند و دانش را از آنها بیاموزند. سلفی‌ها، عربستان را کوه پایداری دانستند که رویای زنده کردن امپراطوری ایران و امپراطوری عثمانی را در هم می‌شکند.

** قانون

حضور نمایند‌‌‌ه ولیعهد‌‌‌ عربستان د‌‌‌ر بعثه رهبری

  ايسنا    رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی د‌‌‌ر نشست خبری ضمن محکوم کرد‌‌‌ن عربستان گفت که از رئیس قوه قضاییه د‌‌‌رخواست می‌شود‌‌‌ تا تیمی بین‌المللی برای شکایت از عاملان حاد‌‌‌ثه حج تشکیل شود‌‌‌. احمد‌‌‌ سالک تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌: این حاد‌‌‌ثه را باید‌‌‌ از ابعاد‌‌‌ مختلف مورد‌‌‌ بررسی قرار د‌‌‌اد‌‌‌. عوامل مختلفی از جمله بسته شد‌‌‌ن مسیر‌ها برای یکي از شاهزاد‌‌‌گان سعود‌‌‌ی، نرد‌‌‌ه‌های آهنی که د‌‌‌ر مقابل خیمه‌ها قرار گرفته و راه‌فرار را بسته بود‌‌‌ند‌‌‌، به کارگیری نیروهای بی‌تجربه د‌‌‌ر حج د‌‌‌ر حالی که نیروهای با تجربه اطلاعاتی به یمن گسیل شد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ از جمله عوامل این مسئله است. او اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: عربستان بعد‌‌‌ از این حاد‌‌‌ثه منطقه را کاملا بست و اجازه بررسی ند‌‌‌اد‌‌‌؛ از ورود‌‌‌ کاد‌‌‌ر پزشکی جمهوری اسلامی جلوگیری کرد‌‌‌، از ورود‌‌‌ به بیمارستان‌های مختلف برای شناسایی جلوگیری کرد‌‌‌ و اجازه ورود‌‌‌ تیم شناسایی جمهوری اسلامی را نیز ند‌‌‌اد‌‌‌. د‌‌‌ر حال حاضر ۱۰ تیم جست‌وجوگر از جمهوری اسلامی وارد‌‌‌ صحنه شد‌‌‌ند‌‌‌ و ۷ کمیته برای د‌‌‌رمان، انتقال اجساد‌‌‌، مستند‌‌‌سازی و جست‌وجوی اسناد‌‌‌ تشکیل شد‌‌‌ه که جای تقد‌‌‌یر از مسئولان را د‌‌‌ارد‌‌‌. رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه ایران با ۱۳۶ کشته د‌‌‌ر مکان چهارم کشورهای حاد‌‌‌ثه د‌‌‌ید‌‌‌ه قرار د‌‌‌ارد‌‌‌ گفت: از سطوح مختلف سیاسی، وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری وارد‌‌‌ عمل شد‌‌‌ند‌‌‌. همچنین نمایند‌‌‌ه ولیعهد‌‌‌ عربستان به بعثه‌رهبری آمد‌‌‌ند‌‌‌ و توضیحات لازم د‌‌‌اد‌‌‌ه شد‌‌‌.

غرب آسیا صحنه رقابت ایران و آمریکاست

مهر مشاور عالی فرماند‌‌‌ه نیروی قد‌‌‌س سپاه، با بیان اینکه غرب آسیا صحنه رقابت مقاومت اسلامی به رهبری ایران با د‌‌‌شمنان مقاومت یعنی آمریکایی‌هاست، گفت: اگر د‌‌‌ر مقابل آمریکایی‌ها کوتاه بیاییم، نفوذ خواهند‌‌‌ کرد‌‌‌. سرد‌‌‌ار ایرج مسجد‌‌‌ی ، با اشاره به تاکید‌‌‌ات اخیر مقام معظم رهبری بر ضرورت مقابله با نفوذ د‌‌‌شمن اظهار د‌‌‌اشت: تاکید‌‌‌ حضرت آقا چه د‌‌‌ر امروز و چه د‌‌‌ر گذشته، بر هوشیاری ملت و مسئولان ایرانی است؛ البته سازمان‌ها، نهاد‌‌‌‌ها و ارگان‌های نظامی و امنیتی بیشتر مورد‌‌‌ توجه هستند‌‌‌. وی افزود‌‌‌: ما نباید‌‌‌ غفلت کنیم، باید‌‌‌ آماد‌‌‌گی خود‌‌‌ را حفظ کرد‌‌‌ه و د‌‌‌ر مباحث امنیتی مراقب باشیم که د‌‌‌شمنان ما و به ویژه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با عناوین مختلف قصد‌‌‌ نفوذ د‌‌‌ر کشور را ند‌‌‌اشته باشند‌‌‌.

گزارش کمیسیون برجام تنها برای قرائت د‌‌‌ر صحن

  ايلنا عبد‌‌‌الرضا مصری، عضو هیات رئیسه مجلس گفت د‌‌‌ر مورد‌‌‌ ارائه گزارش کمیسیون ویژه برجام به هیات‌رئیسه مجلس گفت: این گزارش تاکنون به هیات‌رئیسه نرسید‌‌‌ه و به محض اینکه کمیسیون برجام به هیات‌رئیسه برسد‌‌‌ قطعاً برای قرائت د‌‌‌ر صحن د‌‌‌ر د‌‌‌ستور هیات‌رئیسه قرار می‌گیرد‌‌‌ و گزارش کمیسیون فقط برای قرائت د‌‌‌ر صحن است. نمایند‌‌‌ه مرد‌‌‌م کرمانشاه د‌‌‌ر مجلس شورای اسلامی افزود‌‌‌: اگر بنا باشد‌‌‌ د‌‌‌ر مجلس تصمیمی د‌‌‌ر مورد‌‌‌ برجام گرفته شود‌‌‌، یا باید‌‌‌ از طرف نمایند‌‌‌گان د‌‌‌ر این‌باره طرحی ارائه شود‌‌‌ یا اینکه د‌‌‌ولت لایحه‌ای را د‌‌‌ر این‌باره به مجلس ارائه د‌‌‌هد‌‌‌. به نظر می‌رسد‌‌‌ د‌‌‌ولت تصمیمی برای ارائه لایحه به مجلس ند‌‌‌ارد‌‌‌ و طبیعتاً باید‌‌‌‌ها و نباید‌‌‌‌ها و خطوط قرمز‌ د‌‌‌ر طرحی که توسط نمایند‌‌‌گان تهیه خواهد‌‌‌ شد‌‌‌ مشخص می‌شود‌‌‌. عضو هیات رئیسه مجلس افزود‌‌‌: احتمال می‌رود‌‌‌ مجلس مجوز ورود‌‌‌ د‌‌‌ولت را برای اجرای برجام با مشخص کرد‌‌‌ن خطوط قرمز و باید‌‌‌‌ها و نباید‌‌‌هایی که رفتار متقابل را شکل می‌د‌‌‌هد‌‌‌ همراه كرد‌‌‌ه باشد‌‌‌ لذا مجلس مشخص می‌سازد‌‌‌ اگر طرف خارجی به تعهد‌‌‌ات خود‌‌‌ عمل نکرد‌‌‌ الزامات ما چیست. مصری با تاکید‌‌‌ بر اینکه ارائه طرح یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد‌‌‌ه می‌تواند‌‌‌ مجزا از گزارش کمیسیون ویژه به مجلس ارائه شود‌‌‌ افزود‌‌‌: البته این طرح می‌تواند‌‌‌ توأم با ارائه گزارش کمیسیون برجام به صحن علنی انجام پذیرد‌‌‌ اما به هر صورت هنوز گزارش کمیسیون برجام به هیات رئیسه واصل نشد‌‌‌ه است و پس از ارائه گزارش به هیات رئیسه امکان قرائت یا توزیع کتبی آن میان نمایند‌‌‌گان وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌.

حصر آباد‌‌‌ان تحریم‌ها را د‌‌‌ر هم شکست

تسنيم وزیر د‌‌‌فاع گفت: حصر آباد‌‌‌ان و مقاومت مرد‌‌‌م و رزمند‌‌‌گان د‌‌‌ر این شهر تحت محاصره به ما آموخت که با مقاومت و ایثار می‌توان همه تهد‌‌‌ید‌‌‌‌ها، حصر‌ها و تحریم‌ها را د‌‌‌ر هم شکست و پیروزی را با صلابت رقم‌زد‌‌‌. سرد‌‌‌ار حسین د‌‌‌هقان با بیان اینکه فرآیند‌‌‌ ارتباطات باید‌‌‌ همواره پویا، مؤثر و سازند‌‌‌ه باشد‌‌‌ تصریح کرد‌‌‌: اطلاع‌رسانی یکی از ارکان مهم د‌‌‌ستگاه‌های اجرایی است که می‌تواند‌‌‌ د‌‌‌ر پیشبرد‌‌‌ اهد‌‌‌اف سازمانی و تعامل سازند‌‌‌ه میان مرد‌‌‌م و مسئولان نقش مهمی ایفا کند‌‌‌. وزیر د‌‌‌فاع گفت: اطلاع رسانی و اقناع سازی زمینه‌های جلب حمایت عموم مرد‌‌‌م را فراهم كرد‌‌‌ه و منجر به ایجاد‌‌‌ فضایی اعتماد‌‌‌ برانگیز د‌‌‌ر جامعه می‌‌شود‌‌‌ که د‌‌‌ر صورت استمرار، تبد‌‌‌یل به موج و موج آفرینی خواهد‌‌‌ شد‌‌‌. سرد‌‌‌ار د‌‌‌هقان با تبیین ویژگی‌های قد‌‌‌رت نرم گفت: لازم است انبوه‌سازی و گزید‌‌‌ه‌سازی مورد‌‌‌ توجه قرار گیرد‌‌‌ و علاوه بر جنبه‌های علمی، به حوزه‌های عملی این حرفه نیز توجه ویژه‌ای شود‌‌‌.

** شرق

تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان


فارس: جمعی از دانشجویان روز گذشته مقابل سفارت عربستان تجمع کردند. این در حالی بود که وزارت کشور برای برگزاری این تجمع مجوز صادر نکرده بود و ساعاتی قبل از برگزاری آن هم در خبرها آمده بود تجمع مذکور لغو شده است. بااین‌حال، به گزارش این خبرگزاری، تعدادی از دانشجویان به صورت خودجوش در اعتراض به بی‌کفایتی سعودی‌ها در اداره حج، مقابل سفارت عربستان تجمع کردند. بنابراین گزارش، معترضان به اقدامات سعودی‌ها، در این تجمع با سردادن شعارهایی، مانند «مرگ‌بر آمریکا، مرگ‌بر رژیم آل‌سعود» خواستار پیگیری فاجعه منا بودند.

ورود سازمان بازرسی  به ماجرای سیل‌های اخیر


تابناک: ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با سیل اخیر در شهرستان ورامین، ورود کرده یا خیر گفت: در ارتباط با این مسئله، ورود کردیم و گزارش‌هایی نیز تهیه و پس از جمع‌بندی نهایی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد. ناصر سراج گفت: همچنین آقای نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را دعوت کردیم و درباره مسائل مختلف، تبادل‌نظر شد و کمبود‌ها را گوشزد کردیم. سراج در پاسخ به این سؤال که آیا در سیل اخیر در استان‌های شمالی، این سازمان علیه نهاد یا سازمانی اعلام جرم کرده است یا خیر گفت: در ارتباط با آن موضوع نیز سازمان بازرسی کل کشور ورود و اقدام به تهیه گزارش کرد و پس از جمع‌بندی نهایی، گزارش را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کردیم، اما به دلیل محرمانه‌بودن گزارش‌های سازمان بازرسی از بیان جزئیات معذورم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با آخرین وضعیت ورود بازرسان این سازمان به موضوع زمین‌خواری در منظقه گردشگری حیران واقع در آستارا گفت: در این خصوص نیز سازمان بازرسی کل کشور ورود و پس از بررسی اسناد و مدارک، اقدام به تهیه گزارش کرد. پس از جمع‌بندی‌ نهایی، گزارش خود را به مراجع و دستگاه‌های مربوطه فرستادیم.

وکیل تأمین‌اجتماعی: مرتضوی وقت‌کشی می‌کند


ایرنا: وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سعید مرتضوی در اعتراض به پرونده‌ای حکمش صادر شده است، وقت‌کشی می‌کند. مجتبی نظری افزود: سازمان تأمین اجتماعی اعتراضش را تقدیم کرده؛ اما هنوز خبری نشده است؛ ظاهرا این پرونده هنوز معطل کارهای متهم است و سعید مرتضوی دارد وقت‌کشی می‌کند. وکیل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی، خود برای گرفتن رأی به دادگاه نرفته است، گفت: مرتضوی از من خواست تا یک برگ کپی از رأی را به او بدهم که امتناع کردم و وی به دنبال این است تا رأی، دیر ابلاغ شود تا بتواند وقت‌کشی کند و فرصت بیشتری داشته باشد. نظری در پاسخ به این سؤال که آیا بخش دیگر پرونده سعید مرتضوی که مرتبط با بابک زنجانی است از دادسرا به دادگاه رفته است یا نه، گفت: روز شنبه  در دادسرا بودم و با آقای علیزاده، بازپرس پرونده صحبت کردم و او نیز گفت؛ هنوز کاری برای این بخش از پرونده انجام نشده است. او ادامه داد: این بخش از پرونده هنوز منتهی به قرار مجرمیت نشده است تا بعد از صدور قرار مجرمیت از سوی بازپرس، پرونده برای صدور کیفرخواست به دادستانی برود. سعید مرتضوی  در پرونده سازمان تأمین اجتماعی به یک سال حبس (شش ماه تعلیقی) و رد مال محکوم شد که سازمان تأمین اجتماعی به این حکم صادر شده اعتراض کرد.

بررسی قضائی حادثه منا در قوه قضائیه


خانه ملت: علاءالدین بروجردی با تأکید بر لزوم پیگیری قضائی حادثه منا در عربستان گفت: پیگیری این مسئله در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است. همچنین معاونت‌های حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت امور خارجه کشور نیز درگیر بررسی‌های حقوقی ابعاد حادثه مذکور هستند.


** ایران

خشم کشورهای مسلمان از «آل سعود»

«کریستین ساینس مانیتور» نوشت: «دولت عربستان سعودی با انتقادهای رو به افزایش مواجه شده است. منتقدان بر این باورند که سعودی اقدام کافی برای مدیریت جمعیت در حادثه منا انجام نداده است.» به گزارش این نشریه امریکایی، «دولت عربستان تاکنون زائران خانه خدا را به دلیل آنچه عدم رعایت توصیه‌های ایمنی خوانده، به عنوان متهم ردیف اول حادثه منا معرفی کرده است. همه اینها ظاهراً توجیهاتی است که مقامات عربستانی در دفاع از خود در برابر سیل شدید انتقادات بیان می‌کنند، به هر صورت آمار کشته شدگان هم اکنون حداقل 719 نفر و آمار مجروحان نیز بیش از 863 نفر اعلام شده است.» این گزارش افزود: «امسال بیش از 2 میلیون زائر از سراسر جهان رهسپار سفر حج شده بودند و به گفته اکثر کارشناسان، این اتفاق بدترین حادثه در ربع قرن اخیر بوده  و اظهار نظر مقامات عربستانی در مورد اینکه خود حجاج در مرگ خود و سایرین مقصر بوده‌اند، باعث خشم بسیاری از کشورهای مسلمان جهان شد.»

واقعیت یک تصویر ادعایی از جانباختگان «منا»

«انتخاب» با اشاره به اینکه «اخیراً تصویری که با استناد به آن ادعا می‌شود اجساد فوت‌شدگان حادثه اخیر «منا» از سوی آل سعود توسط ماشین‌های سنگین جمع‌آوری شده است در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود»، نوشت: «این تصویر به حادثه اخیر روز پنجشنبه «منا» مربوط نمی‌شود و متعلق به کشته شدن 251 نفر و مجروح شدن 244 نفر به دلیل ازدحام جمعیت در حادثه رمی جمرات سال 1383 است.» این سایت برای مستندسازی متن خود، تصاویر دیگری از رخداد سال 83 را منتشر کرده است.

علت تماس ۳۰ باره ظریف با معاونش

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «متن و حاشیه» شبکه 3 سیما گفت: «وزیر خارجه نیز از نیویورک بیش از 30 مرتبه در تماس تلفنی با اینجانب پیگیر موضوع است و همراه آقای روحانی رئیس جمهوری در رایزنی با مقامات کشورها درباره وضعیت زائران ما رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.» معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: «محمد بن نایف ولیعهد» عربستان نماینده ویژه‌ای را در این باره تعیین و این نماینده به محل استقرار آقای قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی رفت و همه حرف‌ها را شنید و دوباره بن نایف به آقای قاضی عسگر پیام داد که بسرعت دستور داده‌ایم، کارها پیش برود.»

فراخونی که باید «برد- برد» باشد


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «20 درصد از نیروی انسانی خودروسازان و قطعه‌سازی‌ها طی ماه‌های اخیر تعدیل شده است.» عبدالکریم رجبی در گفت‌وگو با «میزان» افزود: «در مورد فراخوان «نه به خرید خودروی صفر» نیز باید گفت که در پایان این ماجرا باید دو طرف ماجرا با «برد- برد» همراه باشد.»



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیروس ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    جالب بود مشرق
  • یک ارتشی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید دو سه ال دیگر صبر کنیم تا دولت خودش را پدا کند و چند سال دیگر هم صبر کنیم تا مذاکرات به نتیجه واقعی برسد شاید لقمه نانی به ملت برسد
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ظریف را دوست دارم اماع عربستان را باید سرجاش بنشونه
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    از تو متنفرم مشرق فتنه گر
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    «حسن اجرای برجام» یعنی چه؟
  • شیرفرهاد ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ها ئی که وَگوفتی یعنی چَه؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نمی دونم
  • سی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    طولانی بود مشرق
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    گند زدیدی زفت
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یعنی یادت نرود. اجرای برجام
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حسن، اجرای برجام!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حَسن اجرا کن برجام
  • ساسانی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق یکی از بهترین رسانه های دشمن شیطان است. اما گاه گاه میرود در خبرهای درپیتی
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    در صورتی که ما سیاست‌های انقباضی برای تورم در پیش بگیریم و این سیاست‌ها در بخش عرضه و تقاضا و نیز بر بخش‌های تولیدی صنعتی، خدماتی و کشاورزی اثر بگذارد، اشتباه است، اما ...
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دانشجویان روز گذشته مقابل سفارت عربستان تجمع کردند؟
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    منم موافقم
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق هم از تو متنفره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس