بر اساس این گزارش، در نمایشگاه اخیر هوایی چین که اواسط سپتامبر سال جاری برگزار شد، نمونه دوم اصلاح شده جنگنده شنیانگ اف سی _31 (SAC) به عرضه گذاشته شد. پیشتر نمونه اولیه این جنگنده نسل پنجم در نمایشگاه نوامبر 2014 در «ژوهایی» چین به نمایش گذاشته شده بود.
منابع مطلع عنوان میکنند با توجه به اعمال محدودیت در انتشار اطلاعات در فضای مجازی چین انتشار جزییات این جنگنده نسل پنجم در فضای مجازی اقدامی است که ازسوی برگزار کنندگان این نمایشگاه صورت گرفته است.
شنیانگ
در حالی که چندان اطلاعات زیادی از این جنگنده به بیرون درز نکرده است اما گفته میشود حداکثر قدرت موتور این جنگنده 88.29 کیلو تن است که قبلا نیز مقامهای چینی حین برگزاری نمایشگاه هوایی در پاریس آنرا بیان داشته و اعلام کرده بودند در حال آزمایش موتور توربوفن جدید 9 تنی هستند.
جینز دیفنس در خاتمه نوشت: بر اساس اطلاعات درز شده آنلاین این جنگنده چینی نسل پنجم دارای پایداری بالا بوده و رادارها به سختی قابل به رصد این جنگنده هستند. این جنگنده اثر برجای گذاشته شده اشعه مادون قرمز پایینی دارد و همچنین قابلیت بالایی را در انجام جنگهای الکترونیکی برخوردار است.
نشریه آمریکایی نشنال اینترست نیز چندی قبل در مطلبی به بررسی توانمندیهای هوایی جمهوری خلق چین و قیاس آخرین دستاوردهای هوایی آن منجمله جنگندههای بسیار پیشرفته جی20 و جی31 پرداخته و نوشت: هم اینک چین هدف خود را بر تولید نسل پنجم جتهای جنگنده طراحی بومی گذاشته که با جنگندههای «یو اس اف 22» و «اف35» قیاس میشوند.
بر اساس این گزارش، بسیاری از مقامها و خلبانان آمریکا مدعی هستند که چین با سرقت اینترنتی اطلاعات فن آوری آمریکا توانسته به کمک برنامههای بومی تولید این تجهیزات بشتابد. چین همچنین از فنآوری چاپ سه بعدی کمک گرفته تا سرعت و قابلیت جنگندههای خود را در قیاس با آمریکا افزایش دهد.
نشنال اینترست نوشت: جنگندههای جی 20 بلک ایگل در سال 2018 به طور کامل عملیاتی میشوند و دومین نسخه جنگنده جی 31 جر فالکن نیز تا قبل سال 2020 عملیاتی خواهند شد. اگر چنین مواردی صحیح باشند، نسل جدید جنگندههای چین میتوانند تاثیر شگرفی بر تواناییهای دفاع از فضای این کشور یا برتری در سناریوی حمله هوایی به ویژه علیه تایوان داشته باشند.
این نشریه با اشاره با سوابق ساخت جنگنده در چین نوشت: توانایی چین در انجام پروژههای هوایی در 5 سال گذشته ارتقا یافته است. در واقع 2 شرکت چینی «چانگدو» و «شن یانگ» از سال 2008 طراحی تولید و ساخت جنگندههای نسل پنجم را هم برای مصرف داخلی و هم صادرات جهانی آغاز کردند. به احتمال زیاد جتهای جی 20 و جی 31 یکی بعد از دیگری تکمیل شده و در زرادخانه نیروی هوایی چین ادغام خواهند شد.
در بخش دیگر این مطلب آمده است: بخاطر اینکه جنگندههای یاد شده آزمایشی هستند هنوز میزان قابلیتهای آنها حتمی نشده هر چند که ارزیابی میشود جی 20 دارای سامانه حملات دور برد و رسیدن به هر نقطهای در غرب اقیانوس آرام باشد و با ذکر این نکته که این جنگنده پنهان کار نیز خواهد بود. جنگنده جی 20 احتمالا دارای توانمندی نبرد هوایی و کاستن از توانایی پوشش رادار دشمن بوده و از این حیث شبیه جنگندههای اف 22 و اف 35 آمریکا است. جنگنده جی 20 کمی سریعتر از جی 31 بوده و سرعت آن 2.5 ماخ است در حالی که جی 31 سرعتش برابر با 2 ماخ میباشد. در حالیکه جی 20 مجهز به قابلیتهای رزم هوایی رودروی پیشرفته است، جنگنده جی 31هواپیمایی کامل و ایدهآل برای نیروی هوایی چین خواهد بود.
در خاتمه این مطلب آمده است: مقامهای آمریکایی بر این باورند که جی31 به فوریت قابلیت برابری حتی پیشی گرفتن از جتهای نسل چهارم آمریکا چون اف 15 ایگل یا اف 18 E را دارا میباشد و بطور احتمالی حتی قابل رقابت با اف 22 یا اف 35 است البته بخش عمده آن بسته به برخی عوامل کیفی چون توانمندی خلبانان چینی، کیفیت جتها و قابلیت راداری و دیگر تجهیزات بکار رفته در این جنگندهها دارد.