کد خبر 47789
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳

استاد دانشگاه فرماندهي و ستاد گفت: حمله جنگنده بمب افکن هاي نيروي هوايي به پايگاه الوليد در غربي ترين نقطه عراق در دوران دفاع مقدس، بزرگترين عمليات هوايي جهان در عصر حاضر بود.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، امير احمد مهرنيا خلبان پيشين جنگنده شکاري بمب افکن اف5 در دوران دفاع مقدسبا بيان اين که اين عمليات در 15 فروردين سال 60 انجام شد اظهارداشت: زماني که رژيم بعثي عراق احساس کرد نيروي هوايي ايران برتري زيادي نسبت به آنها دارد، سعي کرد بهترين و بيشترين هواپيماهاي خود را که کمتر به آنها نياز داشت ، به آنجا منتقل کند.
امير مهرنيا افزود: بدين ترتيب نيروي هوايي عراق در آن زمان يک حجم انبوهي از تجهيزات و هواپيماهايي را که کمتر به آنها نياز داشت در پايگاه الوليد مستقر کرد.
وي ياد آورشد: حمله شکاري بمب افکن هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به سه پايگاه مهم رژيم بعثي عراق در دوران دفاع مقدس موسوم به ' اچ3' يا الوليد که در غربي ترين نقطه عراق قرار داشت و به دليل فاصله اي که تا مرز جمهوري اسلامي ايران داشت، از ديدگاه نظاميان عراقي ظاهرا دور از دسترس جنگنده بمب افکنهاي ايراني بود ولي اتفاق افتاد.
جانشين سابق فرمانده پايگاه چهارم شکاري نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: هنگامي که نيروي هوايي ارتش جمهوي اسلامي ايران از اين اقدام نيروهاي عراقي مطلع شد سعي کرد تا با طراحي يک عمليات ويژه اين پايگاهها را منهدم کند و خوشبختانه اين عمليات با موفقيت در اين تاريخ انجام شد.
امير مهرنيا با بيان اين که در طول حدود سه دهه گذشته اطلاعات و اسرار حمله خلبانان نيروي هوايي به پايگاههاي الوليد به درستي ارايه نشده بود، گفت: صحبتهاي مختلفي نيز که در اين مدت در اين زمينه ارايه مي شد، هيچکدام واقعيت ماجرا را عنوان نکرده بود.
وي گفت: بر اين اساس کتاب ' حمله به پايگاه الوليد' يا ' اچ3' را که يکي از بزرگترين و مهمترين عملياتهاي عصر حاضر جهان بود به رشته تحرير درآوردم که با استقبال گسترده اي از سوي جوانان و افراد غيرنظامي روبرو شد.
به گفته مهرنيا، هواپيماهاي جنگنده بمب افکن نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در عمليات الوليد سه هزار و 500 کيلومتر پرواز کردند و در اين مسير چهار بار در مسير سوختگيري نموده و با استفاده از فضاي هوايي يکي از کشورهاي دوست از پشت پايگاه الوليد را مورد حمله قرار دهند.
وي اظهارداشت:اين حمله موجب شد تا صدام و صداميان و حاميان آن به شدت غافلگير شدند و خسارات سنگيني به ماشين جنگي عراق وارد شد.
امير مهرنيا ادامه داد: بر اين اساس تصميم گرفتم بعد از گذشت حدود سه دهه از اين ماجرا و پيش از اين که اطلاعات مربوط به اين عمليات وشرح جزئيات آن از ين نرفته است، اين کتاب را به رشته تحرير درآورم.
وي افزود: بنابر اين کتاب حمله به الوليد را شروع کردم که نگارش آن 28 ماه زمان برد و سرانجام اين کتاب در انتشارات سوره مهر با دو هزار و 500 نسخه در چاپ اول منتشر شد که خيلي سريع در بازار ناياب شد.
استاد دانشگاه علوم و فنون دانشگاه هوايي شهيد ستاري در ادامه گفت: اين کتاب يک کتاب تحقيقاتي و مستند بود که براي نگارش آن با 80 نفر از خلبانان و افرادي که در عمليات الوليد به شکلي دخيل بودند، مصاحبه شده است.
امير مهرنيا با بيان اين که چاپ جديد کتاب حمله الوليد در دست اقدام است، گفت: در اين کتاب اطلاعات جديدتري درباره اين حمله بزرگ و تاريخي نيروي هوايي که با استقبال خوبي روبرو شده ، افزوده شده است.
استاد دانشگاه فرماندهي و ستاد، کتاب ديگري با عنوان 'ستاره هاي نبرد هوايي' را به رشته تحرير درآورده که اين کتاب شامل يک بيوگرافي کوتاه از زندگي خلبانان جنگ و ديگر کارکنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که در دفاع مقدس نقش آفريني کرده اند، به همراه چند خاطره و عکسي از خلبانان در اين دوران است.
امير سرتيپ مهرنيا گفت: جلد نخست کتاب سريالي ' ستاره هاي نبرد هوايي' در مرحله چاپ است و 50 درصد از تدوين و نگارش جلد دوم اين کتاب نيز به پايان رسيده است.
وي با بيان اين که در راستاي انتقال فرهنگ ايثار و رشادتهاي خلبانان جان برکف نيروي هوايي در دوران دفاع مقدس و قبل از آن به نسل آينده اقدام به نگارش کتابهايي در ارتباط با عمليات هوايي اين نيرو کرده است، افزود: 'عمليات 8+ 140 فروندي' نام کتاب ديگري است که مربوط به عمليات خلبانان نيروي هوايي در روز اول جنگ و پس از آن مي باشد.
مهرنيا اظهارداشت: حدود 65 درصد از تدوين و نگارش اين کتاب که با شرحي بر عمليات 140 فروندي و خاطراتي از خلبانان نيروي هوايي ايران درروز حمله هوايي عراق به کشورمان تا حمله ما به اين کشور که 24 ساعت به طول انجاميد ، به اتمام رسيده است.
وي افزود: امروز بسياري از خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که در دفاع مقدس نقش آفريني کرده اند براي جامعه ناشناسند چون آنها در يکجا جمع نبودند و هر کدام از اين خلبانان در يکي از پايگاههاي نيروي هوايي در نقاط مختلف کشور حضور داشتند.
وي اظهارداشت: بر اين اساس تصميم گرفتم براي آينده تاريخ کشورمان و نقشي که اين افراد در پيروزي جنگ تحميلي داشتند، کارهاي مستند و تحقيقاتي را انجام دهم و در آينده نيز اين روند را دنبال خواهم کرد.
امير مهرنيا يادآور شد: کتاب ستاره هاي نبرد هوايي به عنوان دائره المعارفي است که به محققان، داستنان نويسان و ديگر هنرمندان اين امکان را مي دهد که با خلباناني که در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند، ارتباط برقرار کند و زمينه را براي نگارش کتابهاي جديد تر در اين عرصه را فراهم مي کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس