«شهرزاد» قصه ای عاشقانه در سالهای دههی 30 را روایت میکند و سوپراستارهای چند نسل سینما و تلویزیون ایران چون جمشید هاشمپور، ابوالفضل پور عرب، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مصطفی زمانی را گردهم جمع کرده است.
با سید محمد هادی رضوی تهیه کننده این سریال به گفتوگو نشستیم.
محمد هادی رضوی تهیه کننده مجموعه «شهرزاد» درمورد انتخاب حسن فتحی برای ساخت سریال «شهرزاد» گفت: دوسال پیش خدمت حسن فتحی رفتیم و ایشان را قانع کردیم که به شبکه نمایش خانگی بیایند. بعد از رصدی که بین فیلمسازان داشتیم به انتخاب او رسیدیم. این کارگردان کارهای عاشقانهی شاخصی چون «میوه ممنوعه» یا «مدار صفردرجه» را تولید کرده است و برای ساخت قصهای عاشقانه انتخاب خوبی بود.
رضوی پیش از ساخت «شهرزاد» در کنار محمد امامی تهیه کنندگی سریال «شاهگوش» را برعهده داشت. او درباره حضور و فعالیتش در شبکه نمایش خانگی میگوید: عمده دلیل تولید اثر در شبکه نمایش خانگی این است که احساس کردیم شبکههای ماهواره ای با شناخت نیازهای پنهان جوان امروزی، آنها را به سمتی سوق میدهند که خودشان میخواهند. در «شاهگوش» در کنار آقای امامی کمتر حضور داشتم و یک کم به این مساله پرداختیم ولی آنچه که میخواستم نشد. آن چیزی که قرار بود به عنوان طنزی فاخر و گوشزدی برای مسائل اجتماعی باشد، در نهایت نشد. برای همین رفتیم سراغ کسی که دنبال نیاز جدیتر جامعه باشد و سطح مخاطب را به عامه مردم برساند.
رضوی بار دیگر با اشاره به سریالهای ماهواره ای اشاره کرد و گفت: رصدی که در مورد سریالهای ترکیه ای داشتیم، دیدیم که اکثرشان با سوءاستفاده از موضوعی به ظاهر عاشقانه، قصههای خیانت را ترویج میدهند. جای سوال بود که چرا حلقه مفقودهی قصههای عاشقانه در سریالهای ما نیست. برای همین بود که تصمیم گرفتیم از تولید سریالی حمایت کنیم که داستانی عاشقانه با محتوای ایرانی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: آقای فتحی اساس فیلمنامه را نوشته بود و ما هم با توجه به برندی که ایشان در مورد ساخت سریال عاشقانه و تاریخی معاصر داشت، از ایشان خواستیم که قصه ای بنویسند که مخاطب را به شبکه نمایش خانگی برگرداند.
وی بار دیگر تاکید کرد: هدف ما این بود که یک خانواده ایرانی، به جای اینکه سریالهای ترکیه ای چون «فاطماگل»، «لطیفه» و ... را ببیند، قصهی عاشقانهی ایرانی والف ویژه جمهوری اسلامی «شهرزاد» را ببیند. برای ما مهم است که نوجوان امروز با سریالهای ماهواره ای دچار فساد اخلاقی نشود. شک نکنید اگر کار فاخر و خوبی ارائه دهیم و همزمان به فکر ذائقه مردم باشیم، مردم موج خرید را راه میاندازند.
رضوی اضافه کرد: البته انتظار است که امثال چنین تولیداتی در صداوسیما آماده شود ولی صداوسیما در تولید محتوا دچار مشکل شده است. شاید هم رسانه ملی به خاطر بودجه دچار چنین مشکل شده است ولی در بخش خصوصی برای تک تک هزینههایش برنامه دارد.
تهیه کننده سریال «شهرزاد» ادامه داد: برای ما هم ناراحت کننده بود که کارگردانی با سابقهی موفق، از سایر بخشهای هنری رنجیده شود و احساس کند در شبکه نمایش خانگی میشود کار کرد. اما امیدواریم «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی، بخش وسیعی از مخاطب را جذب کند و مردم هم بخشی از وقت خود را به دیدن این سریال اختصاص دهند.
سرمایه گذار سریال «شهرزاد» در پاسخ به این سوال که چقدر فکرمیکند «شهرزاد» بازگشت سرمایه داشته باشد؟ گفت: من چند سال است که در زمینهی تولید تجهیزات استودویی فعالیت میکنم و نگاه فنی و اقتصادی در این موضوع دارم. محتوای آثار برایم دغدغه است ولی نگاه اقتصادی هم داریم و بدنبال بازگشت سرمایه نیز هستیم. حوزه نمایش خانگی حوزه بکری است که متاسفانه ناتمامماندن یا ناقص تمامکردن کارها به دلایل مختلف باعث دلسرد شدن مخاطبان این شبکه خصوصی شد. این بدعت هم از سریال «قهوه تلخ» شروع شد. تیراژ 800 هزار نسخه ای در شبکه نمایش خانگی، حاکی از سود سرشاری است که در این مدیوم وجود دارد. هیچ پروژه ای را نمیتوانید در جمهوری اسلامی تعریف کنید که این میزان سود آوری داشته باشد.
وی ادامه داد: همین سود آوری باعث شده است که برخی سازندگان، فاز اول فیلمبرداری تمام نشده، کار را قطع کنند و سراغ فاز بعدی بروند. در «شهرزاد» سعی کردیم به اعتماد مردم آسیب نزنیم و گفتیم باید ساخت فاز اول سریال تمام شود بعد از آن عرضه شود. ضمن اینکه تاکید داشتیم که کار باید مخاطب وسیعی داشته باشد. محبوبیت، بازگشت سرمایه و ایجاد اطمینان در بین مخاطب سه مقوله ای هستند که ما را برای کارهای بعدی آماده میکند.
رضوی درمورد فازهای بعدی این سریال گفت: پیش نویس فاز دوم سریال «شهرزاد» آماده شده است و اگر امکانش فراهم باشد از آذرماه امسال، پیش تولید «شهرزاد 2» را شروع میکنیم. اما مخاطب در «شهرزاد» برای من خیلی مهم است یعنی ممکن است که قصهی «شهرزاد2» را بر اساس ذائقه و بازخورد مخاطب نسبت به فاز اول سریال، انتخاب کنیم.
تهیه کننده سریال «شهرزاد» در مورد پخش بین المللی این سریال گفت: مراسم فرش قرمز سریال شهرزاد در روز 18 مهرماه، دو روز قبل از توزیع رسمی فیلم برگزار میشود و مجری آن شرکت فیلمسازی EM فیلم آلمان است، شرکتی که شریک آلمانی سریال شهرزاد است و پخش جهانی سریال نیز به عهده آنهاست. در این مراسم بخشهای از قسمت اول سریال هم رونمایی میشود و از 20 مهرماه توزیع سریال «شهرزاد» شروع میشود.
وی افزود: ما خیلی بهتر از کشورهای دیگر قصهها را تعریف میکنیم و میتوانیم علاوه بر توزیع داخلی، بازار پخش بین الملل هم در دست بگیریم و «شهرزاد» مقدمه این کار است. اینکه الان شبکههای ماهوارهای سریال «شاهگوش» را چندین بار پخش میکنند به خاطر این است که قصهی خوب هم مخاطب خارجی را پای فیلم میکشاند.
رضوی در آخر با اظهار امیداوری از اینکه سریال «شهرزاد» با موفقیت در شبکه نمایش خانگی همراه باشد گفت: «شهرزاد» قصهی عاشقانه است ولی در بستری تاریخی روایت میشود. این که دورهای تاریخی در کشور بوده که پول و قدرت و وابستگی به دربار میتوانست عشق و ناموس یک فرد را بگیرد و برایش تعیین تکلیف کند. البته درکنار این قصه، حوادثی از 28 مرداد ماه نشان داده میشود.