رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تصمیم در مورد مذاکرات هسته‌ای لحظه‌ای نبود گفت: کشور با بحث‌های دقیق، حرفه‌ای و فنی وارد این موضوعات شد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنیم، مصافی است که 12 سال در حوزه هسته‌ای داشتیم، اظهار داشت: در 3 سال اخیر مذاکرات تنگاتنگی برای حل و فصل موضوع رخ داد، اما سوال اینجاست که آیا این کار برای حل و فصل موضوع عقلانی و درست بود؟ 

وی ادامه داد: در این باره اختلاف نظر است. برخی فکر می‌کنند این تصمیم لحظه‌ای بوده و می‌گویند چرا این قدر سریع تصمیم گرفتید، در حالی که 3 سال مذاکره کردند، پس این یک تصمیم لحظه‌ای نبود. همچنین بیشتر وقت مسئولان کشور صرف همین موضوع شد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور تصریح کرد: شورای هسته‌ای که در این مسائل تصمیم‌گیر بود، بیش از 20 جلسه در این باره برگزار کرد و همه ابعاد را بررسی می‌کرد و هر مذاکره را هدایت می‌کرد. من دیدم که برخی افراد می‌گویند جلسات کم فایده و راهبردی بود. خوب وقتی اطلاع ندارید، چرا اظهارنظر می‌کنید؟

لاریجانی افزود: بعضی اوقات در همین زمینه یک مسیری طی می‌شد، اما مجبور بودیم بگوییم این مسیر را عوض کنید، چون منافع کشور حفظ نمی‌شود و شاید دو ماه طول می‌کشید تا مسیر عوض شود. بنابراین تلاش شد در این مسیر مذاکرات که با فراز و فرودهایی همراه بود، منافع کشور لحاظ شود.

وی درباره هدف از مذاکرات گفت: هدف اصلی ما این بود که تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشیم و تحریم‌ها هم برداشته شود، البته من قبول دارم که مشکلات اقتصادی تنها به تحریم‌ها مربوط نیست و به ساختار اقتصاد و مشکلات مدیریتی نیز مربوط می‌شود، اما به هر حال تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرد و باید برداشته می‌شد.

رئیس مجلس ادامه داد: سوال اینجاست که آیا تحریم‌ها برداشته شده یا خیر؟ در مجموع این سند که البته نمی‌گوییم ضعف‌هایی ندارد، دیده می‌شود که دانش هسته‌ای را با یک‌سری محدودیت‌ها داریم و از نظر تحقیق و توسعه نیز مشکلی نداریم و تحریم‌ها هم در حد قابل قبولی لغو و تعلیق می‌شود، البته ما نمی‌گوییم به دیگران اعتماد صرف کنیم چرا که عقل داریم و به صحنه نگاه می‌کنیم. یا باید تحریم‌ها را بردارند که البته جرقه اولیه آن زده شده و یا تحریم‌ها بر نمی‌دارند که ما نیز کار خود را ادامه می‌دهیم.

لاریجانی با اشاره به برخی اظهارنظرها که می‌گفتند چون نگرانی‌هایی در این امر داریم، نباید در این دالان شدیم و باید اینها را رد کنید، تصریح کرد: اگر ما این موضوع را رد می‌کردیم، حریف می‌گفت چون رد کردید پس ما هم باید تحریم‌های جدید اعمال کنیم و توجیه هم برا یاین کار پیدا می‌کرد پس چه فایده‌ای برای ما داشت؟ یک عده هم نظر داشتند که یک ضوابطی بگذاریم که این در جهتی که باید، سیر کند. لذا یک سری اختلاف بینش‌ها در قضیه است.

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: برخی نگرانی‌هایی را مطرح می‌کردند که این موضوع جلوی فناوری هسته‌ای ما را می‌گیرد ما این پاسخ را باید از چه کسی بشنویم؟ همه ما که پروفسور هسته‌ای نیستیم و این کار هم مسئولی دارد و مسئول آن هم رئیس سازمان انرژی اتمی است که هم تخصص آن و هم مسئولیت اجرایی آن را دارد و وی نیز هم در جلسات هسته‌ای و هم در صحن علنی گفت محدودیتی برای کار ما از نظر دانش هسته‌ای ایجاد نمی‌شود لذا ما باید علی‌القاعده به نظر وی که یک فرد متخصص و مسئول این کار است توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه پذیرش برجام تسلط بیگانگان را به همراه دارد، تصریح کرد: آنها می‌گویند نظارت‌های آژانس در همه جا زیاد می‌شود و سبب تسلط بر کشور خواهد شد. در حالیکه ما سال‌هاست  عضو آژانس انرژی اتمی هستیم و نظارت‌های ان پی تی را پذیرفته‌ایم و نظارت مشکل تسلط بوجود نمی‌آورد. ضمنا در آنجا که بخواهند اسناد ما را لو بدهند قانون گذاشته‌ایم و کیفیت همکاری خود با آنها را کم می‌کنیم. لذا اینها قابل علاج است. همچنین اگر بازرسی بخواهد نادرست کار کند، دولت اجازه حق ورود به وی را نمی‌دهد و بازرس دیگری می‌توانند بفرستند لذا این موضوعات احتیاجی ندارد که ما یک تلقی‌های غلطی از موضوع داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه برداشت ما این است که کشور با چشم باز این مسیر را انتخاب کرد، گفت: مذاکرات هسته‌ای اصلا چیز لحظه‌ای نبود و بحث‌های دقیق و حرفه‌ای و فنی در این باره انجام شد و در نهایت کشور پذیرفت که در ازای برخی محدودیت‌ها که چندان لطمه‌ای به کار ما نمی‌زند، تحریم‌ها را بردارند. البته قبول دارم که همه مسئله این نیست و حتما باید در این مسیر با خوش‌خیال گام بر نداریم چرا که مقام اجرا هم  بسیار پیچیدگی دارد و باید سازوکار دقیق‌تری برای اجرای برجام در نظر گرفت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تاسف می‌خورم که برخی از خوشحالی مردم هم ناراحت هستند. اگر قرار است مطابق برجام لغو تحریم‌ها رخ دهد چرا این را به گونه‌ دیگری به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنید؟ برخی می‌گویند تعهدات آنها روی کاغذ است و ما تعهدات خود را روی زمین قرار است انجام دهیم خوب چرا اینگونه به مردم منتقل می‌کنید؟

رئیس مجلس در توضیح این موضوع نیز گفت: ابتدا نظریه این بود که آنها یک گام در لغو تحریم‌ها بردارند و ما یک گام در محدودیت‌های خود بنابراین طی یک پروسه یک ساله تکه تکه پیش برویم بنابراین ما بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آنها باید یک‌باره تحریم‌ها را بردارند تا ما قدم‌هایی برداریم لذا ما به آنها گفتیم که ما خواهان لغو یک‌باره هستیم و به آنها گفتیم که ما باید ببینیم که شما تصمیم گرفته‌اید تحریم‌ها را یک‌باره بردارید و تصمیم یک‌باره هم این است که در شورای امنیت قطعنامه صادر شود و حالا هم آنها تصمیم گرفتند پس گام اول را نیز آنها باید بر می‌داشتند پس این افراد چه می‌گویند که روی کاغذ تعهد می‌کنند و ما روی زمین انجام می‌دهیم.

لاریجانی اضافه کرد: از اینکه چرا واقعیات را برخی وارونه جلوه می‌دهند. اضطراب در جامعه ایجاد کردن کار درستی نیست و اگر کار درستی در کشور انجام شد باید آن را وارونه جلوه داد؟ همچنین برخی فکر می‌کنند مسئله هسته‌ای مربوط به یک قبیله‌ای است در حالیکه مسئله هسته‌ای یک موضوع ملی است و باید با نگاه ملی به آن توجه کرد و منافع کشور در آن است. لذا اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم خیلی از دغدغه‌ها کم می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه به آینده کشور با تمام مشکلات موجود، نگاه مثبتی است، تصریح کرد: ما می‌توانیم گام‌های مثبتی را برداریم به شرط اینکه روش‌های قبل را دنبال نکنیم چرا که اگر روش‌های قبل را پیش برویم شاید به یک رشد 5 درصدی در اقتصاد هم برسیم اما این موضوع بدون ایجاد اشتغال است و این به نفع کشور نیست لذا باید از تحریم‌ها پند بگیریم و اقتصاد خود را سالم کنیم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه موتور محرک کشور اقتصاد سالم است گفت: اقتصاد سالم این نیست که دروازه‌های خود را به روی کشورهای دیگر ببندند اما باید مولد باشد و بتواند روی پای خود بایستد و ثروت‌زا باشد و بتواند برای ابنای آن جامعه زندگی سعادت‌بخش تدارک ببیند.

لاریجانی با انتقاد از دولتی بودن اقتصاد نیز گفت: اجرای اصل 44 بر همین موضوع تاکید دارد که اقتصاد خصوصی‌ شود اما متاسفانه این قانون درست اجرا نشد و شرکت‌های دولتی را به شرکت‌های شبه دولتی واگذار کردند لذا اجرا کردن قوانین یک مصیبتی در کشور است. مثلا همین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در اصل اقدام خوبی بود اما بد اجرا شد. لذا ما یک‌سری مشکلات در زیرساخت‌ها داریم که این موضوع باید حل شود.

وی تاکید کرد: باید در اقتصاد تغییر رویکرد داشت و باید در این زمینه از متخصصین در کشور استفاده کنیم و تولید و صادرات در کشور را رونق ببخشیم و باید یک استراتژی اقتصادی در کشور بپذیریم تا مجلس‌ها و دولت‌ها نتوانند آن را تغییر دهند چرا که دولت‌ها عامل اجرا هستند نه اینکه بخواهند استراتژی اقتصادی کشور را تغییر دهند و هر روشی را که دوست دارند انجام دهند، عامل فلسفه‌بافی برای حکومت نیستند چرا که ساختار حکومت ثابت است و دولت‌ها باید خطوط کلی را اجرا کنند.

رئیس مجلس با اشاره به سخنان مسئولان اتاق بازرگانی و انتقاداتی که نسبت به وضعیت اقتصادی کشور داشتند، گفت: مشخص است که شما دل پری از اقتصاد دارید و حالا ما را تنها پیدا کرده‌اید و همه را به سمت ما سرریز کرده‌اید.

لاریجانی با بیان اینکه باید یک تغییر رویکرد در اقتصاد را پیگیری کنیم، گفت: دلیل این تغییر رویکرد در مجموعه سیاستگذاری و حکمرانان در حوزه اقتصاد و فعالان اقتصادی تقریبا مشترک است و ابعاد و مولفه‌های این تغییر رویکرد روشن است اما باید بدانید که پایه کار در اداره کشور باید با عقلانیت باشد و از ظرفیت‌های عقلانی جامعه مثل متخصصین و نخبگان باید استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس آماده پذیرش مشورت‌ها و نظرات متخصصین بخش اقتصاد است، خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این همایش گفت: ما در تلاشیم تا متخصصین و نخبگان نظر کارشناسی خود را درباره مسائل اقتصاد بدهند همچنین در برنامه ششم مجلس آمادگی دارد تا تحلیل‌های شما را از وضع موجود داشته باشد لذا می‌توانید که پیشنهادات خود را به مجلس بدهید و ما هم استقبال می‌کنیم که از ظرفیت شما استفاده کنیم.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود در مورد بحث اقتصاد مقاومتی و تلاش دولت و مجلس برای اجرای آن گفت: یک ستاد مشترک قوا درباره اقتصاد مقاومتی تشکیل شده که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس، معاون اول قوه قضائیه فعالیت می‌کند این ستاد محملی است که اگر جایی نیاز به فشار 3 قوه در بحث اقتصاد مقاومتی بود عمل کند لذا فعالان اقتصادی هم می‌توانند از این ظرفیت در این زمینه استفاده کرده و فعال شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    نباید در مسیر اجرای برجام با خوش‌خیالی گام برداریم
  • بیژن ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    امیدواریم به اینده
  • بید ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    باید اقتصاد ملی تقویت شود
  • ایرانی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مک دونالد نمی خوام معیشت خوب و زندگی با رفاه می خوام
  • ایرانی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مک دونالد نمی خوام معیشت خوب و زندگی با رفاه می خوام
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    ببینیم و تعریف کنیم
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    موافقم باید نخبگان مان را حمایت کنیم و مشکلات را حل نماییم
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    درود
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    منم
  • ساره ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    رفاه کیلویی چند؟
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    واشنگتن‌پست: اصلی‌ترین هدف آمریکا از مذاکرات این است که با ایران به توافقی برسد که توان واکنش هسته‌ای به فشار‌های آتی آمریکا را از ایران بگیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس