به گزارش مشرق، عارف کامل مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی در یکی از منابر خود نسبته به شبهه ای درباره قیام امام حسنی(ع) توضیحاتی ارائه کرده و توجیهات معمول درباره این شبهه را رد کردند. متن این بخش از سخن ایشان را در ادامه میخوانید:
گاهی شنیده میشود که بعضی میگویند «هدف امام حسین(ع) کشته شدن بود». بعد هم آن عباراتی را که از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمودند در خواب دیدم که پیغمبر به من فرمود: «فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلاً» و امثال این حرفها را به عنوان شاهد مطرح میکنند که هدف حضرت، کشته شدن بوده است.
جواب ما این است که اصلاً و ابداً اینطور نبوده است! کسانی که این حرف را میزنند، نتوانسته اند بین دو چیز فرق بگذارند؛ یکی «هدفگیری» حضرت از این اقدام و دوم «علم» به اینکه نتیجه این اقدام چه میشود. لذا این حرفها به خاطر بیسوادی است. امام حسین(علیه السلام) میدانست که کشته میشود و با این حال به کوفه آمد. با اینکه این را میدانست، آمد؛ چون وظیفهاش بود که بیاید. امّا هدفش کشته شدن نبود. هدف حضرت، نهی از منکر بود و در عین حال نیز میدانست که در مسیرِ انجام این تکلیف الهی، کشته میشود. پس هدف حضرت کشته شدن نبوده است.
امام حسین(علیه السلام) قطع داشتند که کشته میشوند، امّا هدفشان این نبود که کشته شوند؛ هدف حضرت نهی از منکر بود. مثلاً اگر جنابعالی وظیفه داشتی که جایی بروی و نهی از منکر کنی، در صورتی که بدانی وقتی آنجا میروی یک جفت کشیده هم به صورتت میزنند، اگر بروی و کشیده بخوری، آیا هدف تو کشیده خوردن است؟ آیا هدف امام «کشته شدن بود» یا «نهی از منکر» بود؟ هدف حضرت همان نهی از منکر بود؛ اِنّما الکلام، ایشان علم داشت که در راه انجام این تکلیف الهی کشته میشود.
گاهی شنیده میشود که بعضی میگویند «هدف امام حسین(ع) کشته شدن بود». بعد هم آن عباراتی را که از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمودند در خواب دیدم که پیغمبر به من فرمود: «فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلاً» و امثال این حرفها را به عنوان شاهد مطرح میکنند که هدف حضرت، کشته شدن بوده است.
جواب ما این است که اصلاً و ابداً اینطور نبوده است! کسانی که این حرف را میزنند، نتوانسته اند بین دو چیز فرق بگذارند؛ یکی «هدفگیری» حضرت از این اقدام و دوم «علم» به اینکه نتیجه این اقدام چه میشود. لذا این حرفها به خاطر بیسوادی است. امام حسین(علیه السلام) میدانست که کشته میشود و با این حال به کوفه آمد. با اینکه این را میدانست، آمد؛ چون وظیفهاش بود که بیاید. امّا هدفش کشته شدن نبود. هدف حضرت، نهی از منکر بود و در عین حال نیز میدانست که در مسیرِ انجام این تکلیف الهی، کشته میشود. پس هدف حضرت کشته شدن نبوده است.
امام حسین(علیه السلام) قطع داشتند که کشته میشوند، امّا هدفشان این نبود که کشته شوند؛ هدف حضرت نهی از منکر بود. مثلاً اگر جنابعالی وظیفه داشتی که جایی بروی و نهی از منکر کنی، در صورتی که بدانی وقتی آنجا میروی یک جفت کشیده هم به صورتت میزنند، اگر بروی و کشیده بخوری، آیا هدف تو کشیده خوردن است؟ آیا هدف امام «کشته شدن بود» یا «نهی از منکر» بود؟ هدف حضرت همان نهی از منکر بود؛ اِنّما الکلام، ایشان علم داشت که در راه انجام این تکلیف الهی کشته میشود.