فارغ از هیاهوی داربی پایتخت، دروازه‌بانی بی‌ادعا اما باهوش – امروز- به ثبت کلین‌شین هفتم خود در لیگ 15 می‌اندیشد. دروازه بانی که تا پایان هفته دهم تنها 4 گل خورده و یکی از عوامل اصلی بالانشینی شاگردان ویسی به شمار می رود.

آقای کلین‌شیت ایران کیست؟ +جدول عملکرد 5 دروازه‌بان برتر لیگگروه ورزشی مشرق - فرناندو خسوس ریبیرو تا پیش از هفته نهم رقابت‌ها، با وجود درخشش فراوان زیر سایه محمدرشید مظاهری مرد شماره یک ذوب‌آهن‌ قرار داشت.

 اما استقلال‌صنعتی در روز نمایش دلپذیر خسوس همنام اهوازی‌اش را 4 بر صفر برد و ذوب‌آهن‌ در تبریز 4 گل از تراکتورسازان خورد تا برزیلی بی‌ادعای صنعتی‌ها «بی‌رقیب» بهترین گلر لیگ برتر لقب بگیرد.

هر 225 دقیقه یک گل خورده

تا قبل از رسیدن به ایستگاه دهم لیگ، محمدرشید مظاهری- گلر ذوب‌آهن‌- با دریافت تنها 4 گل و ثبت 6 کلین‌شیت عملکردی بهتر از تمام دروازه‌بان‌ها داشت.

با این حال 4 گلی که محمدرشید از بازیکنان تراکتورسازی خورد، سبب شد تا خسوس برزیلی جایگاه مظاهری را در راس جدول بهترین گلرهای لیگ پانزدهم اشغال کند.

این برزیلی 31 ساله تا پیش از انجام بازی‌های امروز لیگ در ایستگاه یازدهم با دریافت 4 گل طی 10 دیدار و دریافت یک ضربه پنالتی بهترین عملکرد را از خود برجای گذاشته است.

خسوس امروز مثل مظاهری طی 10 دیدار 6 کلین‌شیت انجام داده و البته فقط 4 گل خورده یعنی به‌طور متوسط دریافت یک گل در هر 225 دقیقه.

 رکورد فعلی ریبیرو برای گلری که فصل اول حضورش در لیگ برتر ایران را می‌گذراند، قابل تقدیر است.

اخباری و گردان قربانیان هفته دهم

نگاهی به شرایط جدول بهترین گلرهای لیگ نشان می‌دهد که بعد از خسوس و مظلومی، شرایط محمدرضا اخباری از تراکتورسازی و شهاب گردان از سپاهان بهتر از سایرین بود. با این حال اخباری در دیدار هفته دهم برابر ذوب‌آهن‌ 4 گل دریافت کرد.

گردان هم با 3 گل برابر استقلالی‌های تهران مات شد تا از لحاظ آماری، شرایطش به هم بریزد.

خسوس قهرمان

اما فرناندو خسوس ریبیرو فصل قبل برای چه تیمی بازی می‌کرد و چه شرایطی داشت؟

بهترین گلر حال حاضر فوتبال ایران- از نگاه آمار- سال 2014 طی 900 دقیقه 10 گل خورد و البته 5 کلین‌شیت انجام داد. اوج هنر او در دیدار ایستگاه یازدهم رقابت‌ها برابر بوتافوگو به نمایش درآمد.

شنبه 10 اسفند ماه سال 92 یعنی دقیقا یک سال و 8 ماه قبل فرناندو مهاجمان سرشناس بوتافوگو را بارها و بارها ناکام گذاشت تا عامل اصلی پیروزی 2 بر صفر تیمش برابر بوتا باشد. البته این آخرین هنرنمایی خسوس مقابل تیم مذکور نبود.

ناکام گذاشتن رنه ‌سیموئز و بوتافوگو

فرناندو سال 2015 برای ماکائه 3 بازی انجام داد و سپس راهی لیگ برتر فوتبال ایران شد.

این دروازه‌بان سیه‌چهره در فصل جاری سریB  فوتبال برزیل برابر سه تیم بوتافوگو، CRB و براگانتینو به میدان رفت. جالب اینکه بهترین نمایش فرناندو «دو مرتبه» مقابل بوتافوگو روی پرده آمد.

برای تیم ماکائه در سری C فوتبال برزیل 15 بازی انجام داد و از ارکان اصلی قهرمانی این تیم به حساب آمد.

خسوس طی 15 دیدار 14 گل خورد آن هم در شرایطی که 8 کلین‌شیت انجام داد.

قابل تامل اینکه ریبیرو طی 14 دیدار 10 گل دریافت کرد و در روز بد مدافعان تیمش شریک شکست 4 بر یک برابر گورائاتین در ایستگاه 6 رقابت‌ها بود.

این دروازه‌بان 2 بار برابر تیم سرشناس سائوکتانو، 2 مرتبه برابر گوارانی و یک بار مقابل مادوریرا، دوکه‌دوکاژیا، یوونتود و CRB کلین‌شیت کرد و این عملکردی قابل‌تقدیر بود.

10 بازی 5 کلین‌شیت

فرناندو سال 2014، 10 بازی هم برای ماکائه در لیگ منطقه‌ای کاریوکا1 برزیل انجام داد.
شنبه 6 تیرماه سال 1394 یعنی 4 ماه و 4 روز قبل بوتافوگو تحت هدایت رنه سیموئز سرمربی تیم‌ملی زیر 23 سال ایران در سال 2006، حملات گسترده‌ای را در تقابل با ماکائه تدارک دید.

جالب اینکه بازی مذکور در ایستگاه نهم سری B برزیل 6 گل دربر داشت.

و قابل توجه اینکه در نهایت این خسوس و هم‌تیمی‌هایش بودند که سرمربی اسبق تیم‌های ملی کاستاریکا، جامائیکا و امیدهای ایران را 4 بر 2 ناکام گذاشتند.

انتخاب ویژه

می‌توان گفت خرید خسوس ریبیرو برزیلی از سوی استقلال‌صنعتی یک انتخاب ویژه از سوی عبدا... ویسی بود.

 فرناندو که عملکرد آماری‌اش در ثبت کلین‌شیت‌ها فوق‌العاده است، می‌تواند خاطره نیلسون برزیلی را دوباره زنده کند. گلری که در لیگ سیزدهم آقای کلین‌شیت فوتبال ایران شد.

به نظر می‌رسد دروازه‌بان این فصل آبی‌های صنعتی اهواز قصد دارد جانشین خلف برزیلی سابق پرسپولیسی‌ها به عنوان یک دروازه بان شایستخ برزیلی در فوتبال ما لقب بگیرد. باید دید این اتفاق روی خواهد داد؟

جدول عملکرد 5 دروازه‌بان برتر لیگ پانزدهم

رتبه

دروازه‌بان

تیم

تعداد ‌بازی

مجموع دقایق بازی

تعداد کلین‌شیت

گل‌خورده

میانگین دریافت گل دردقیقه

مهار پنالتی

1

فرناندو‌خسوس ریبیرو

استقلال‌صنعتی

10

900

6

4

225

1

2

گئورگ‌گئورگیف

گسترش‌فولاد

8

720

5

4

180

1

3

محمدرشید مظاهری

ذوب‌آهن‌

10

900

6

7

128.5

2

4

حامد فلاح‌زاده

سایپا

7

630

3

5

126

1

5

محمدرضا اخباری

تراکتورسازی

10

900

2

9

100

-


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    در حد رحمتی که 50 درصد قدرت استقلال هست نمیشه!...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس