به گزارش مشرق ،
ژان کریستوف کمارد مرد نام آشنای صنعت خودروی فرانسه طی چند ماه اخیر در پی مذاکرات ایران
خودرو با برند پژو بارها شنیده شده است.
مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو که به تازگی به ایران سفر کرده است گلایههایی دارد که باعث شد بعد از مدتها سکوت خود را بشکند و در مورد همکاری با ایران و افقی که برای این بخش متصور است شفاف صحبت کند. او از این امر گلایه داشت که صحبتهایی که اخیراً در رسانههای ایران در مورد پژو مطرح میشود تنها به دلیل مصاحبه کذب از سوی یک نشریه فرانسوی است.
یکی از نشریههای این کشور اروپایی اعلام کرده بود که «مدیرعامل گروه پژو سیتروئن گفته است این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو میخواهد به اقدامات تحریکآمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد.» کمارد با صراحت اعلام کرد این گفتهها تنها سوء تعبیر است و هیچ زمان مدیران پژو چنین اظهار نظری در مورد ایران و همکاریهای مشترک نداشتند و نخواهند داشت.اگر دیدگاه پژو نسبت به ایران اینگونه بود قطعاً این شرکت پای میز مذاکره حاضر نمیشد.
وی که از این رسانه فرانسوی دل پری داشت خطاب به ایرانیان گفت: صحبتهایی که اخیراً از سوی پژو درباره همکاری با خودروسازان ایرانی مطرح شده است صحت ندارد و در حقیقت برداشتهای اشتباه است و مخالفان پژو میخواستند کاری انجام دهند که دومین تولید کننده خودرو در اروپا ضربه بخورد و نتواند فعالیتهای خود را توسعه دهد.
مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو که برای امضای قرارداد بین ایران خودرو و سایپا حداقل ۹بار به ایران آمده است یادآور شد: خوشبختانه مذاکرات با خودروسازان ایرانی پیشرفت خوبی دارد و به نظر میرسد تا یک سال و نیم آینده حداقل ۳ محصول به روز پژو وارد ایران خواهد شد.
وی از اینکه خودروهای قدیمی و حتی بیکیفیت در ایران تولید میشود ابراز تأسف کرد و اظهار داشت:در طول دوره همکاری یعنی قبل از تحریمها ما بارها به خودروسازان ایرانی پیشنهاد دادیم که تکنولوژی خودروهای جدید را وارد کنند و محصولاتی را به دست مردم برسانند که برای آنها جذاب باشد.
از پیشنهاد ما استقبالی نشد و به همین دلیل میبینیم که خودروهایی تولید میشود که برخی از آنها تولید سال ۲۰۰۱ است. قطعاً این خودروها نمیتواند نیاز مردم را برآورده کند. لذا هیچ دلیلی وجود ندارد که مدرن ترین محصولات خودرویی وارد ایران نشود.
وی در مصاحبه خود بارها گفت نمیخواهم به گذشته برگردم باید آینده را ساخت و برای آن برنامه ریزی دقیقی داشت. قبل از تحریمها هر دو کشور سود بردند و در مدت قطع همکاری هر دو کشور ضرر کردند، در حقیقت مسائل سیاه و سفید نیست. وی اظهار داشت:ما حاضر هستیم با ایران در زمینه انتقال تکنولوژی،کاهش مصرف سوخت،خدمات پس از فروش و ارتقای امنیت خودرو همکاری کنیم. وی در مورد اینکه ایران خودرو تقاضای غرامت از پژو کرده است به یک جمله بسنده کرد و گفت: مجرم باید غرامت دهد.
ما به دلیل مشکلات مالی با جنرال موتورز امریکا شریک شدیم لذا به اجبار باید از قواعد بینالمللی پیروی میکردیم. همین امر باعث خروج پژو از ایران شد. وی با بیان اینکه یک شرکت خودروساز که با ایران همکاری میکرد مجبور شد ۹ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند به همین جهت ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمیتوانستیم چنین ریسکی را بکنیم.
مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو که به تازگی به ایران سفر کرده است گلایههایی دارد که باعث شد بعد از مدتها سکوت خود را بشکند و در مورد همکاری با ایران و افقی که برای این بخش متصور است شفاف صحبت کند. او از این امر گلایه داشت که صحبتهایی که اخیراً در رسانههای ایران در مورد پژو مطرح میشود تنها به دلیل مصاحبه کذب از سوی یک نشریه فرانسوی است.
یکی از نشریههای این کشور اروپایی اعلام کرده بود که «مدیرعامل گروه پژو سیتروئن گفته است این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو میخواهد به اقدامات تحریکآمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد.» کمارد با صراحت اعلام کرد این گفتهها تنها سوء تعبیر است و هیچ زمان مدیران پژو چنین اظهار نظری در مورد ایران و همکاریهای مشترک نداشتند و نخواهند داشت.اگر دیدگاه پژو نسبت به ایران اینگونه بود قطعاً این شرکت پای میز مذاکره حاضر نمیشد.
وی که از این رسانه فرانسوی دل پری داشت خطاب به ایرانیان گفت: صحبتهایی که اخیراً از سوی پژو درباره همکاری با خودروسازان ایرانی مطرح شده است صحت ندارد و در حقیقت برداشتهای اشتباه است و مخالفان پژو میخواستند کاری انجام دهند که دومین تولید کننده خودرو در اروپا ضربه بخورد و نتواند فعالیتهای خود را توسعه دهد.
مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو که برای امضای قرارداد بین ایران خودرو و سایپا حداقل ۹بار به ایران آمده است یادآور شد: خوشبختانه مذاکرات با خودروسازان ایرانی پیشرفت خوبی دارد و به نظر میرسد تا یک سال و نیم آینده حداقل ۳ محصول به روز پژو وارد ایران خواهد شد.
وی از اینکه خودروهای قدیمی و حتی بیکیفیت در ایران تولید میشود ابراز تأسف کرد و اظهار داشت:در طول دوره همکاری یعنی قبل از تحریمها ما بارها به خودروسازان ایرانی پیشنهاد دادیم که تکنولوژی خودروهای جدید را وارد کنند و محصولاتی را به دست مردم برسانند که برای آنها جذاب باشد.
از پیشنهاد ما استقبالی نشد و به همین دلیل میبینیم که خودروهایی تولید میشود که برخی از آنها تولید سال ۲۰۰۱ است. قطعاً این خودروها نمیتواند نیاز مردم را برآورده کند. لذا هیچ دلیلی وجود ندارد که مدرن ترین محصولات خودرویی وارد ایران نشود.
وی در مصاحبه خود بارها گفت نمیخواهم به گذشته برگردم باید آینده را ساخت و برای آن برنامه ریزی دقیقی داشت. قبل از تحریمها هر دو کشور سود بردند و در مدت قطع همکاری هر دو کشور ضرر کردند، در حقیقت مسائل سیاه و سفید نیست. وی اظهار داشت:ما حاضر هستیم با ایران در زمینه انتقال تکنولوژی،کاهش مصرف سوخت،خدمات پس از فروش و ارتقای امنیت خودرو همکاری کنیم. وی در مورد اینکه ایران خودرو تقاضای غرامت از پژو کرده است به یک جمله بسنده کرد و گفت: مجرم باید غرامت دهد.
ما به دلیل مشکلات مالی با جنرال موتورز امریکا شریک شدیم لذا به اجبار باید از قواعد بینالمللی پیروی میکردیم. همین امر باعث خروج پژو از ایران شد. وی با بیان اینکه یک شرکت خودروساز که با ایران همکاری میکرد مجبور شد ۹ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند به همین جهت ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمیتوانستیم چنین ریسکی را بکنیم.