به گزارش مشرق، دیماه سال گذشته یادداشت تفاهم توسعه همکاری های ایران و عراق در حوزه حمل ونقل بین وزاری راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق امضا شد که بر اساس آن عراق 37 کیلومتر باقیمانده شبکه ریلی این کشور از بصره به سمت مرز ایران را می سازد. همچنین لایروبی اروند برای افزایش ظرفیت تردد کشتی ها با ظرفیت 12 هزار تن، ساخت پل متحرک 700 متری با تکنولوژی بالا، اتصال راه آهن ایران به شلمچه و از آنجا به عراق و پیش نویس تفاهمنامه توسعه حمل و نقل جاده ای و هوایی از جمله موارد مورد توافق دو کشور بود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه همکاری های حمل و نقل ایران عراق گفت: مذاکرات مثمر ثمر در 5 حوزه راه، خطوط ریلی، حمل ونقل جاده ای و خطوط هوایی آبراهه اروند با طرف عراقی داشتیم. ضمن این که در بحث صدور خدمات فنی مهندسی نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت.
آخوندی با بیان این که پل 700 متری در مسیر ریلی شلمچه به بصره وجود دارد که باید احداث شود، گفت: این پل توسط ایران ساخته می شود، در خواست کردیم این پل به گونه ای ساخته شود که امکان عبور کشتی ها از زیر آن وجود داشته باشد. برای این کار نیازمند اعمال تغییراتی در طراحی پل هستیم که این کار نیز باعث افزایش هزینه های اجرای این پل می شود که طرف عراقی پذیرفت هزینه اضافه را پرداخت کند.
وی تاکید کرد: تصمیم گرفته ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده اجرایی کنیم که در این صورت کشتی هایی با ظرفیت حدود 12 هزار تن می توانند در اروند رود تردد کنند، در حال حاضر کشتی هایی با ظرفیت کمتر از 5 هزار تن در اروند تردد میکنند.
این در حالی است که حدود 10 ماه از وعده دو هفتهای وزیر راه و شهرسازی میگذرد و هنوز خبری از لایروبی اروندرود نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص لایروبی اروند گفته است؛ لایروبی اروند بستگی به تفاهم ایران و عراق دارد و پس از توافقات سیاسی با عراقیها به بحث لایروبی اروند وارد میشویم.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه همکاری های حمل و نقل ایران عراق گفت: مذاکرات مثمر ثمر در 5 حوزه راه، خطوط ریلی، حمل ونقل جاده ای و خطوط هوایی آبراهه اروند با طرف عراقی داشتیم. ضمن این که در بحث صدور خدمات فنی مهندسی نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت.
آخوندی با بیان این که پل 700 متری در مسیر ریلی شلمچه به بصره وجود دارد که باید احداث شود، گفت: این پل توسط ایران ساخته می شود، در خواست کردیم این پل به گونه ای ساخته شود که امکان عبور کشتی ها از زیر آن وجود داشته باشد. برای این کار نیازمند اعمال تغییراتی در طراحی پل هستیم که این کار نیز باعث افزایش هزینه های اجرای این پل می شود که طرف عراقی پذیرفت هزینه اضافه را پرداخت کند.
وی تاکید کرد: تصمیم گرفته ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده اجرایی کنیم که در این صورت کشتی هایی با ظرفیت حدود 12 هزار تن می توانند در اروند رود تردد کنند، در حال حاضر کشتی هایی با ظرفیت کمتر از 5 هزار تن در اروند تردد میکنند.
این در حالی است که حدود 10 ماه از وعده دو هفتهای وزیر راه و شهرسازی میگذرد و هنوز خبری از لایروبی اروندرود نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص لایروبی اروند گفته است؛ لایروبی اروند بستگی به تفاهم ایران و عراق دارد و پس از توافقات سیاسی با عراقیها به بحث لایروبی اروند وارد میشویم.