به گزارش مشرق، درج ردیف ارزش افزوده در قبوض تلفن همراه یا کسر شارژ بهعلت استفاده از سرویسهای ارزش افزوده، اخیرا صدای اعتراض مشترکان تلفن همراه را درآورده است.
سرویسهای ارزشافزوده پیامکی به پیامکهایی گفته میشود که محتوایی را در قبال اخذ هزینهای به مشترک عرضه میکند و در آن پیامک به طور مشخص اعلام میشود که هزینه هر پیامک چقدر است.
اگرچه اغلب مشترکان تلفنهمراه درباره تمامی پیامکهایی که شخصی ارسال نمیشوند کلمه «تبلیغاتی» را به کار میبرند؛ اما پیامکهای «تبلیغاتی و انبوه» از پیامکهای «ارزشافزوده» متفاوت هستند و تفاوت اصلی آنها در رایگان بودن پیامکهای تبلیغاتی و هزینهدار بودن پیامکهای ارزشافزوده است که ارزشافزودهها عمدتا در قالب مسابقه و یا ارائه خدمات و اطلاعات به مشترکان ارائه میشوند.
تاکنون گلایههای زیادی از سوی مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر کم شدن اعتبار شارژی سیم کارت شنیده میشد. آنها اعلام میکنند بابت پیامکهایی که اپراتور برای آنها میفرستد، از شارژ اعتبار سیمکارتشان کم میشود. در حالی که آنها مایل به دریافت این پیامکها نیستند.
با توجه به اینکه ایرانسل حدود یک میلیون سیمکارت دائمی دارد، اغلب گلایههای مشترکان این اپراتور درباره خورده شدن شارژ سیمکارت پس از دریافت پیامکهای ارزشافزوده از سوی مشترکان سیمکارتهای اعتباری ایرانسل شنیده میشود.
همچنین از آنجا که اغلب مشترکان همراه اول (حدود 16 میلیون نفر) دارنده سیمکارت دائمی این اپراتور هستند، گلایههای مشترکان این اپراتور مربوط به قبوض تلفنهمراه میشود.
اما پس از گلایههای متعدد مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر خورده شدن شارژ با پیامکهای اپراتور، این موضوع چند وقتی است مشترکان دائمی همراه اول را نیز گلایهمند کرده است.
مشترکان دو اپراتور اعلام میکنند در حالیکه به پیامکهای ارزش افزودهای که با میل اپراتور برایشان ارسال میشود، پاسخ نمیدهند و اساسا به آنها اهمیتی ندادهاند و حتی گاهی نخوانده آنها را حذف میکنند، اما هزینه این پیامکها برایشان محاسبه میشود.
آنها در قبوض تلفن همراه خود با ردیفی با عنوان ارزش افزوده مواجه میشوند و اغلب از خدماتی که استفاده کردهاند، اظهار بیاطلاعی میکنند.
این در حالی است که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تاکید میکند فعالسازی سرویسهای ارزش افزوده که در قبال آن هزینهای روی قبض مشترک محاسبه یا از میزان شارژ اعتباری سیمکارت کم میشود، باید حتما با تاییدیه فعالسازی از سوی مشترکان همراه باشد، اما برخی مشترکان اعلام میکنند که هرگز درخواست فعالسازی برای سرویسی را ندادهاند.
اپراتورها نیز همواره تاکید میکنند که بدون درخواست مشترک هرگز سرویس ارزشافزودهای را فعال نخواهند کرد.
علیرغم این موضوع اما مراجعه به دفاتر امور مشترکان همراه اول و ایرانسل نشان میدهد که هر روز مشترکان زیادی برای پیگیری علت خورده شدن شارژ با دریافت پیامکهای اپراتور یا پیگیری چرایی درج ردیف ارزشافزوده در قبوض خود، راهی دفاتر امور مشترکان میشوند.
کارمند یک دفتر امور مشترکان در این باره گفت: امکان ندارد سرویسی بدون درخواست مشتری فعال شود، اغلب افراد اقدام به فعالسازی میکنند و سپس فراموش میکنند. برخی افراد نیز پیامک را سرسری میخوانند و بدون اینکه معنی آن را متوجه شوند تایید میکنند.
تعداد زیادی از مشترکان نیز بنابر شلوغیهای روزمره همواره قصد دارند روزی این موضوع را پیگیری کنند که اولویتهای روزانه به آنها اجازه نمیدهد و هر روز گلایه و بدبینی خود را نسبت به سوء استفاده اپراتور با خود همراه دارند که با گسترش سرویسهای ارزش افزوده هر روز بر تعداد این نارضایتی افزوده میشود.
در هر حال با توجه به افزایش اعتراضات به خدمات شرکتهای پیامکی ارزش افزوده باید تدبیری اندیشید، در غیر این صورت ادامه روند موجود جر بدبینی مردم به فعالیتاپراتورها و از دست رفتن اعتمادشان به آنها که سرمایه اصلی هر فعالیت اقتصادی است، نتیجه ای نخواهد داشت.
سرویسهای ارزشافزوده پیامکی به پیامکهایی گفته میشود که محتوایی را در قبال اخذ هزینهای به مشترک عرضه میکند و در آن پیامک به طور مشخص اعلام میشود که هزینه هر پیامک چقدر است.
اگرچه اغلب مشترکان تلفنهمراه درباره تمامی پیامکهایی که شخصی ارسال نمیشوند کلمه «تبلیغاتی» را به کار میبرند؛ اما پیامکهای «تبلیغاتی و انبوه» از پیامکهای «ارزشافزوده» متفاوت هستند و تفاوت اصلی آنها در رایگان بودن پیامکهای تبلیغاتی و هزینهدار بودن پیامکهای ارزشافزوده است که ارزشافزودهها عمدتا در قالب مسابقه و یا ارائه خدمات و اطلاعات به مشترکان ارائه میشوند.
تاکنون گلایههای زیادی از سوی مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر کم شدن اعتبار شارژی سیم کارت شنیده میشد. آنها اعلام میکنند بابت پیامکهایی که اپراتور برای آنها میفرستد، از شارژ اعتبار سیمکارتشان کم میشود. در حالی که آنها مایل به دریافت این پیامکها نیستند.
با توجه به اینکه ایرانسل حدود یک میلیون سیمکارت دائمی دارد، اغلب گلایههای مشترکان این اپراتور درباره خورده شدن شارژ سیمکارت پس از دریافت پیامکهای ارزشافزوده از سوی مشترکان سیمکارتهای اعتباری ایرانسل شنیده میشود.
همچنین از آنجا که اغلب مشترکان همراه اول (حدود 16 میلیون نفر) دارنده سیمکارت دائمی این اپراتور هستند، گلایههای مشترکان این اپراتور مربوط به قبوض تلفنهمراه میشود.
اما پس از گلایههای متعدد مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر خورده شدن شارژ با پیامکهای اپراتور، این موضوع چند وقتی است مشترکان دائمی همراه اول را نیز گلایهمند کرده است.
مشترکان دو اپراتور اعلام میکنند در حالیکه به پیامکهای ارزش افزودهای که با میل اپراتور برایشان ارسال میشود، پاسخ نمیدهند و اساسا به آنها اهمیتی ندادهاند و حتی گاهی نخوانده آنها را حذف میکنند، اما هزینه این پیامکها برایشان محاسبه میشود.
آنها در قبوض تلفن همراه خود با ردیفی با عنوان ارزش افزوده مواجه میشوند و اغلب از خدماتی که استفاده کردهاند، اظهار بیاطلاعی میکنند.
این در حالی است که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تاکید میکند فعالسازی سرویسهای ارزش افزوده که در قبال آن هزینهای روی قبض مشترک محاسبه یا از میزان شارژ اعتباری سیمکارت کم میشود، باید حتما با تاییدیه فعالسازی از سوی مشترکان همراه باشد، اما برخی مشترکان اعلام میکنند که هرگز درخواست فعالسازی برای سرویسی را ندادهاند.
اپراتورها نیز همواره تاکید میکنند که بدون درخواست مشترک هرگز سرویس ارزشافزودهای را فعال نخواهند کرد.
علیرغم این موضوع اما مراجعه به دفاتر امور مشترکان همراه اول و ایرانسل نشان میدهد که هر روز مشترکان زیادی برای پیگیری علت خورده شدن شارژ با دریافت پیامکهای اپراتور یا پیگیری چرایی درج ردیف ارزشافزوده در قبوض خود، راهی دفاتر امور مشترکان میشوند.
کارمند یک دفتر امور مشترکان در این باره گفت: امکان ندارد سرویسی بدون درخواست مشتری فعال شود، اغلب افراد اقدام به فعالسازی میکنند و سپس فراموش میکنند. برخی افراد نیز پیامک را سرسری میخوانند و بدون اینکه معنی آن را متوجه شوند تایید میکنند.
تعداد زیادی از مشترکان نیز بنابر شلوغیهای روزمره همواره قصد دارند روزی این موضوع را پیگیری کنند که اولویتهای روزانه به آنها اجازه نمیدهد و هر روز گلایه و بدبینی خود را نسبت به سوء استفاده اپراتور با خود همراه دارند که با گسترش سرویسهای ارزش افزوده هر روز بر تعداد این نارضایتی افزوده میشود.
در هر حال با توجه به افزایش اعتراضات به خدمات شرکتهای پیامکی ارزش افزوده باید تدبیری اندیشید، در غیر این صورت ادامه روند موجود جر بدبینی مردم به فعالیتاپراتورها و از دست رفتن اعتمادشان به آنها که سرمایه اصلی هر فعالیت اقتصادی است، نتیجه ای نخواهد داشت.