به گزارش مشرق، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جریان دیدار سفرای جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها با وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه گفت: آموزش پزشکی ما در حال بینالمللی شدن است و ما برای آن سند چشمانداز مرجعیت علمی منطقه را دیدهایم.
وی ادامه داد: سندی برای آموزش عالی و تحول در آن آماده شده که دارای 11 بسته تحولی و نوآوری است و در آن چگونگی توزیع دانشگاهها، شرایط ویژه کشور و تغییر نوع آموزشها را دیدهایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون ما همه رشتههایی که اساس آنها PHD است را داریم و از لحاظ تولید علم در 4 دهه گذشته سیر افزایشی قابل قبولی داشتهایم این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان مقالات علوم پزشکی بسیار کمتر از دیگر علوم در کشور است.
وی با بیان اینکه ایران بیشترین تعامل را در زمینه مقالات علمی در کشورهای آمریکا و انگلستان دارد، گفت: در نمایه اسکوپوس ایران رتبه اول تولید علم در خاورمیانه و هفدهم دنیا را داراست.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تبادل دانشجو میان کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال 2000 تعداد 97 میلیون دانشجو میان کشورهای مختلف تبادل شده بود این عدد در سال 2015 به 263 میلیون نفر رسید و ما شاهد هستیم که استرالیا 71 درصد دانشجویان خود را از آسیا تأمین میکند و این عدد برای انگلستان 40 درصد است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: امروز در آمریکا 800 هزار دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند که ایران رتبه دوم را در صادرات دانشجو را به این کشور داراست.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی که به خارج میروند در سه کشور فیلیپین، هندوستان و مجارستان تحصیل میکنند، گفت: این موضوع وضعیت جالبی را پیشروی ما قرار نمیدهد.
لاریجانی در مورد پذیرش دانشجویان خارجی در ایران گفت: اکنون 1200 دانشجوی خارجی در ایران مشغول تحصیل هستند که این افراد از 41 ملیت در 30 دانشگاه تحصیل میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در ایران را متعلق به افغانستان دانست و گفت: خوشبختانه در موضوع دانشجویان خارجی افغانستان به داد ما رسیده است.
به گفته وی، 3 دانشگاه ملی استرالیا، توکیو و هنگکنگ دانشگاههای برتر علوم پزشکی آسیا هستند و در میان 10 دانشگاه برتر نامی از دانشگاههای ایران دیده نمیشود.
وی از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها درخواست کرد تا به کمک وزارت بهداشت برای بینالمللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی بیاید و نقشه تعاملی بین دانشگاههای داخلی و خارجی تهیه شود.
وی ادامه داد: سندی برای آموزش عالی و تحول در آن آماده شده که دارای 11 بسته تحولی و نوآوری است و در آن چگونگی توزیع دانشگاهها، شرایط ویژه کشور و تغییر نوع آموزشها را دیدهایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون ما همه رشتههایی که اساس آنها PHD است را داریم و از لحاظ تولید علم در 4 دهه گذشته سیر افزایشی قابل قبولی داشتهایم این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان مقالات علوم پزشکی بسیار کمتر از دیگر علوم در کشور است.
وی با بیان اینکه ایران بیشترین تعامل را در زمینه مقالات علمی در کشورهای آمریکا و انگلستان دارد، گفت: در نمایه اسکوپوس ایران رتبه اول تولید علم در خاورمیانه و هفدهم دنیا را داراست.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تبادل دانشجو میان کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال 2000 تعداد 97 میلیون دانشجو میان کشورهای مختلف تبادل شده بود این عدد در سال 2015 به 263 میلیون نفر رسید و ما شاهد هستیم که استرالیا 71 درصد دانشجویان خود را از آسیا تأمین میکند و این عدد برای انگلستان 40 درصد است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: امروز در آمریکا 800 هزار دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند که ایران رتبه دوم را در صادرات دانشجو را به این کشور داراست.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی که به خارج میروند در سه کشور فیلیپین، هندوستان و مجارستان تحصیل میکنند، گفت: این موضوع وضعیت جالبی را پیشروی ما قرار نمیدهد.
لاریجانی در مورد پذیرش دانشجویان خارجی در ایران گفت: اکنون 1200 دانشجوی خارجی در ایران مشغول تحصیل هستند که این افراد از 41 ملیت در 30 دانشگاه تحصیل میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در ایران را متعلق به افغانستان دانست و گفت: خوشبختانه در موضوع دانشجویان خارجی افغانستان به داد ما رسیده است.
به گفته وی، 3 دانشگاه ملی استرالیا، توکیو و هنگکنگ دانشگاههای برتر علوم پزشکی آسیا هستند و در میان 10 دانشگاه برتر نامی از دانشگاههای ایران دیده نمیشود.
وی از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها درخواست کرد تا به کمک وزارت بهداشت برای بینالمللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی بیاید و نقشه تعاملی بین دانشگاههای داخلی و خارجی تهیه شود.