سقف وام 25 ميليوني با سود 16 درصدی دولت به خودروسازان 4 سال است، اما بعد از اجراي اين طرح چینی‌ها نيز نرخ سود و همچنين زمان پرداخت هاي مشتريان را تغيير داده و تا 5 سال نیز وام با نرخ سود کمی بیشتر از 16 درصد براي خريداران در نظر گرفته اند.

وام 25 ميليوني يهويي نصيب خودروسازان چيني شدگروه اقتصادي مشرق- سهيم شدن خودروسازان چيني در وام 25 میلیونی با سود 16 درصد در بسته خروج از زكود اقتصادي، یکی از تصمیمات اقتصادی دولت در 2 سال اخیر به حساب می‌آید كه به نظر كارشناسان عواقب خوبي براي صنعت خودروسازي كشور نخواهد داشت.

پس از آن که مسئولان دولتی پس از یک سال مانور تبلیغاتی بر سر خروج از رکود، نهایتا با پذیرش واقعیات اقتصاد کشور دست به دامن بسته تزریق پول به بازار با هدف تحریک تقاضا شدند، انتظار می‌رفت همانطور که در ابتدای معرفی این بسته وعده داده شده بود، اعتباری که قرار است از منابع بانک مرکزی صرف پرداخت وام شود، نصیب تولیدکنندگان داخلی شود تا اقتصاد مولد رونق بگیرد.

بنابراین با وجود انتقاداتی که نسبت به ماهیت این بسته خصوصا اعطای وام 25 میلیونی برای محصولات ایران‌خودرو و سایپا به دلیل بی‌تاثیری آن در ارتقاء کیفیت این محصولات وارد شده، به هر حال از آنجا که این وام‌ها حداقل در کوتاه‌مدت موجب به حرکت درآمدن چرخ این دو کارخانه بزرگ و فعالیت ده‌ها هزار کارگر داخلی خواهد شد، دفاع از آن قابل قبول به نظر می‌رسد.

وام 25 ميليوني يهويي نصيب خودروسازان چيني شد

اما تصمیم عجیبی که هفته گذشته مسئولان وزارت صنعت در گسترش فراگیری این وام به خودروهای چینی اتخاذ کردند، جای هیچ دفاعی نگذاشته است.

هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد بانک مرکزی یک کشور از منابع خود که استفاده از آنها به دلیل تبعات ناگوار پولی فقط در شرایط اضطراری و بحرانی توصیه می‌شود، برای اعطای وام خرید خودروهای وارداتی بی‌کیفیت یک کشور دیگر استفاده کند.

در این تصمیم دولت، هیچ ردی از تدبیر نیست و قاطعانه می‌توان گفت که این حرکت کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است.

توجیه مسئولان وزارت صنعت مبنی بر مونتاژی بودن خودروهای چینی، عذر بدتر از گناه است؛ زیرا حتی اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نشده بود، تدبیر مدیریتی اقتضا می‌کرد تصمیمات اقتصادی به سمتی باشد که راه برای ادامه مونتاژ خودروهای بی‌کیفیت چینی در ایران دشوارتر شود.

مطمئنا مونتاژ خودروهای چینی در ایران، افتخاری ندارد و افزایش فروش خودروهای چینی در بازار کشورمان به نفع مردم نخواهد بود؛ زیرا انتظار غایی مردم از خودرو را که کیفیت آن است، برآورده نمی‌سازد.

ضمنا با نادیده گرفتن واقعیات و با فرض این که خودروهای چینی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، تصمیم اخیر دولت در اعطای وام 25 میلیونی به خودروهای چینی عملا به زیان مردم شده است.

علت آن است که تا پیش از اجرای بسته اقتصادی دولت، عرضه‌کنندگان خودروهای چینی در کشورمان به علت آن که در سال جاری با مشکل فروش مواجه شده بودند، شرایط فروش اقساطی بی‌نظیری را ارائه کرده بودند که از جنبه‌های مختلف نسبت به وام 25 میلیونی مطلوب‌تر بود چون هم اقساط سالانه آن تا 7 سال هم بود و هم نرخ برخی وام‌ها حتی صفر درصد لحاظ شده بود.
 
اعطای وام 25 میلیونی به خودروهای چینی به ضرر خریداران می‌شود

 اعطای وام 25 میلیونی به خودروهای چینی به ضرر خریداران می‌شود
  

مثلا شرکت مدیران خودرو که بیشترین سهم را در فروش خودروهای چینی در ایران بر عهده دارد، طی چند ماه اخیر بسیاری از محصولات خود را به صورت اقساطی با نرخ سود حتی صفر عرضه می‌کرد.

اما اینک این شرکت و ديگر شركت ها و خودروهاي چيني مونتاژ داخل در چارچوب طرح سخاوتمندانه دولت خودروهای خود را با نرخ 16 درصد عرضه می‌کند. 

اعطای وام 25 میلیونی به خودروهای چینی به ضرر خریداران می‌شود

اعطای وام 25 میلیونی به خودروهای چینی به ضرر خریداران می‌شود

همچنین در حالی که در طرح دولت وام 25 میلیونی به مشتریان پرداخت می‌شود، شرکت‌های چینی وام‌های بالاتری نیز متقبل می‌شدند و البته با نرخ پایین‌تر از 16 درصد.

در حالی که سقف وام 16 درصدی دولت به خودروسازان 4 سال است، چینی‌ها تا 5 سال نیز وام با نرخ سود کمی بیشتر از 16 درصد می‌دهند.

بنابراین با توجه به اعتبار چند هزار میلیارد تومانی که دولت برای وام‌های 25 میلیونی در نظر گرفته و چینی‌ها را نیز مشمول سخاوت خود قرار داده، خودروسازان چینی نیز به استقبال این طرح آمده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ریاستی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    پیشنهاد میکنم از این پس بجای زرشک پلو تدبیر پلو بخوریم!!!!
  • پويا ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    قيافه متقاضيان خودروهاي اقساطي موقع پس دادن وام و صف كشيدن جلوي نمايندگيها براي رفع عيب ديدن داره ...
  • ساطوری ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خاک بر سر این اقتصاد
  • مهران ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    کشور کمونیست اسلامی تر از بانک و خودرو سازی کشور وام میده عجب دنیایی شده
  • emm ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    قطعا چنين مسولي طبق عقايد وزير و رئيسش ضدانقلاب و حتي ممكن است عامل دشمن باشد.چرا كه هيچ عقلي چه عرض كنم هيچ .... منابع ملي كشورش را چوب حراج بنفع خارجي و بضرر داخلي نمي زند.احتمالا خبر صحت ندارد يا اينكه من دارم كابوس مي بينم.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    دولت قبل برای مسکن مهر وام 25 میلیونی میداد با بهره 4% و باز پرداخت 12 ساله گفتین مزخرفه الان دارن به مردم سمند میدن به قیمت مسکن مهر با بهره بالا و برگشت 4 ساله با مالیات 9% این اسمش شده تدبیر دولت اگه پول داره بره مسکن مهر رو تکمیل کنه با فعال شدنش هزاران شعل ایجاد میشه
  • مهماندار هواپیما ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    اقای روحانی حالا شما برای کارگران چینی ایجاد کار می کنید یا دولت قبل
  • منتظر ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا مشکل ما مردم بی ماشینی بود؟ من یه چیز و فهمیدم با این کار مردم رو بدهکارتر می کنن
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    حالا اایران خودرو که خودرو فرانسوی تولید میکنه چه فرقی با شرکت هایی که خوردو چینی میسازن داره؟؟؟؟!!!
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    با پول های که گیر خودرو سازان امده است باید منتظر اختلال در اقتصاد کشور بود یعنی بزودی ارز ومسکن وطلا گران می شود
  • کاوه ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    وقتی وزیر جز واردات نداره و ایرانی و ایران را عقب افتاده می دونه بهتر از این دیگه نمیشه تصور کرد
  • ali ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا با این وام خودرو ازاین دولت به کلی نا امید شدم
  • علي ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    فرق دولت بادولت .استثمارگري يعني اين ،يعني ملت ايران بدونن كه يك ماشين فرانسوي با ارزش ترازيك جوان ايراني است كه ميخواد زندگي تشكيل بده؟
  • تماشاچی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    هزاران شغل ایجاد میشه ولی نه برای مردم. ولی با تزریق پول به خودرو، سود خواص تأمین میشه. یکی از ایرادات به دولت احمدی نژاد، این بود که در برابر تحریم سنگین، سیاست اعطای یارانه به واردات رو دنبال می کرد. اینا که همه مشکل رو در سیاست های قبل می دیدن ( که بعضی هاش درسته)، چرا خودشون سرمایه مملکت رو خرج فرغون های چینی میکنن. ولله اون موقع هرچی خودرو وارد شد، عموما کره ای و آلمانی بود که کیفیتش با گاری های چینی و ایضا ایران خودرو و سایپا خیلی خیلی خیلی فرق می کنه. کمی تدبیر.. آقایان مدعی...
  • تماشاچی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    فرقی نداره؛ به قول قدیمیا ... زرد برادر شغاله. ارابه مرگ، چینی و ایرانی نداره. این سیاست در کل غلطه، با گسترش دامنه، غلط اندر غلط میشه.
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تدبیر و امیدی !!! که به نفع خودروسازان چینی تمام شد !
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خود خودرو سازهای چینی برای اینکه از این داستان عقب نمونن فروش فوق العاده آغاز کردند و ربطی به وام دولت نداره
  • جواد ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خواهشمنداست اگر واقعا این وام به درد تولیدات داخلی نمیخورد و جیب چینی ها را پر می کنه متوقفش کنید خیانت خیانت خیانت ....
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    با اين كار دولت توانست حداقل " 2500 ميلياردتومان " به نقدينگي دو خودروساز ايراني اضافه كند و با اينكار زمينه را براي توليد هر چه بيشتر خودروي بي كيفيت داخلي آماده نمايد . همين
  • علیرضا باسی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    چکار می توانیم بکنیم ...؟!
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام من سه ساله خودرو لیفان دارم ازش عم راضی هستم و 75 هزار کیلومتر باخاش رانندگی کرده ام. از محصولات هم قیمت خودش در دوشرکت بزرگ خیلی بهتره .جنس چینی هم خوب و بد داره. بهتون قول میدم با همین روند تا چند سال دیگه از محصولات کره ای خیلی بهتر جواب میوه نمونه جک 5 را ببینید چقدر بتکیفیته یا لیفان 820
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    این شرایط قبل از اعلام دولت برای وام ، نیز وجود داشته است. شانتاژ نکنید جدا از این کافیه اینقدر انتقاد نکنید.
  • پسر ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تدبیر و امیدی که در وام خودرو خلاصه شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اونایی که خودرو خریدن بعدا میفهمن چه بر سرشون رفته
  • بهمن تهرانی ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    یعنی یه ****** بهتر از مسوولان این کشور می تونه مشکل صنعت خودرو رو حل کنه...این مسایل و مشکلات خودرویی اینقدر راحت حل میشه که اصلا فکر نمی خواد... واقعا متاسفم برای کشورم، مسوولانش و از همه مهمتر مردمش با این شیوه های مدیریتی هردمبیلی و اما راه حل - قرار نیست تولیدات فعلی رو فوری متوقف کنیم... باید یه کمیته دولت تشکیل بده، کمیته به خودروزاران دو سال یا 3 یال مهلت بده تا خودروهایی ملی، با کیفیت بالا و قابل صادرات به اروپا، کم مصرف و کم آلایندگی با قیمتی کمی کمتر از رقبای جهانی تولید کنه وگر نه کلا تعطیل میشه، مدیران فعلی باید همه عوض شن، یه گروه مشاور متخصص استخدام شن تا ساختار رو بررسی و فرمول صحیح ارائه بدن، بعد از گزارش گروه متخصص مشاور بر اساس اون دولت اعتبار لازمش رو تامین کنه بصورت وام و یا خرید سهام این دو شرکت، اونچه که قابل فروشه باید فروخت وگر نه تخریب و ساختار جدید رو روی اون بنا کرد، گروهی مشاور داخلی یا خارجی برای یک نظارت بر ساخت قطعه و دو مونتاژ و دو بازاریابی حرفه ای در سطح دنیا استخدام کنند حتی اگر حقوق هر کدومشون سالی یه میلیون دلار باشه... یعنی اگر عزمی برای درست کردن این آشفته بازار اقتصاد و صنعت و علم در کشور باشه و رهبر هم از اختیاراتش استفاده کامل ببره و ضمانت اجرایی این تصمیمات علمی بشه اونوقته که 5 سال دیگه نه 10 سال دیگه ما هم مثل کره ای ها می تونیم هم افتخار کنیم به صنعت و صادراتمون و هم کشورهای درپیتی دوربر که بهشون صنعت ما صادر میشه اینقدر مسخره نکنند کیفیت محصولات ایرانی رو و هم در چاههای نفت رو کم کم ببندیم... من از رهبر کشورم انتظار زیادی دارم در این مورد
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا ... بر این همه بی کفایتی! کی بود زمان انتخابات می گفت اشتغالزایی برای چینی ها دیگه کافیه؟!!
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ول کنید این حرفارو اقتصاد دانان گرامی به فکر شناسایی محل پخش غذاهای نذری در روزهای آینده باشید!!!!!! شمایی که ژست کارشناسی وفیلسوفی به خود گرفته اید اکثرا بخاطر یک پرس غذای نذری حاضرید چند ساعت در صف بمانید وحتی چند نفر را به داخل جوی آب هول بدهید!!!دندون های همه تون رو قبلا شمارش کرده اند!!!
  • احسان ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اینقدر خودروهای چینی رو نکوبید خداییش یه سروگردن از لگن های ایرانی که بهترن!!!! خداییش حاضرید کمتر از40 میلیون بدد و206 یا پرشیا بخرید ؟؟؟ یا لیفان و mvm بنظرم نباید درگیر بازیهای رسانه ای لابی های خودروساز شد .اونا واسه فروش خودشون همه چی رو می کوبن .همه بد میشن .تا ما مثلا بریم سمند وپژو تولید داخل و بخریم .
  • علی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    حالا چرا گیر دادی به mvm ؟؟؟؟ ام وی ام که تولید داخله . توکرمان سوار می کنن. موتورش چینیه!!! یجورایی تولید داخله اگه اینجوری حساب کنی هیچ خودوری تولید داخلی ،ایرانی نیست منطقی باشیم . سعی کنیم گول تبلیغات لابی های خودروساز که می خوان مخالفینشون و خفه کنن رو نخوریم
  • عماد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ام وی ام اصلا خارجیه. همه چیش تو ایران ساخته میشه. اینجوری حساب کنیم همه خودروهای داخلی ،ایرانی نیستن که!!!!!1
  • یه بنده خدا ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام، دوستان یه سوال دارم! کسی تو ایران دیده یه کالایی بعد از چند سال ارزون بشه؟!؟! نه هیچی نگو فقط به جواب سوالم فکر کن!!!! به نظر شما بعد از چهار سال قسط خودرو تموم شد، قیمت دست دومش خیلی افت پیدا میکنه!!! یا اون موقع عوارض کمرک میاد پایین!!!! یه آخرالزمان میشه!!! نه عزیزان!!! نمودار بلند مدت تجربه در ایران رو ببینید، نشون میده شاید بعد از چهار سال نه ولی بعد از چند سال دیگه قیمت دست دوم همون خودرویی که الان با وام 40 میلیون تموم میشه قطعات کم کم سی میلیون خواهد بود!!! حالا اگه چهار پنج سال عمر داشتیم، خواهید دید!!! همچنین تجربه نشون داده شاید قیمت یه وسیله مثلا ده هزار تومان ارزون بشه ولی چند مدت بعدش بیست هزار گرون میشه و عوض اون ارزون شدنش رو هم در میاره!!! اینجا ایرانه کشوری پر از اهل ایمان و کوشش و دلسوز!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس