یک فعال بازار خودرو به خبرنگار ما گفت : خودروساز پژو 405 را به قیمت 30 میلیون تومان با شرایط و 29 میلیون و 300 هزار تومان به صورت نقدی عرضه می کند در حالی که ما آن را 28 میلیون و 300 هزار تومان می فروشیم.
این فعال بازار خودرو گفت: خودرو 28 میلیون تومانی در طرح فروش اقساطی حدود 40 میلیون تومان برای مشتری تمام می شود و مردم از روی اطلاعات ناکافی اقدام به خرید در این طرح می کنند و به نزدیکان خود خرید نقدی را پیشنهاد می کنم.
یکی از فعالان بازار خودرو هم میگوید : این روزها بازار خودرو بیشتر از قبل راکد شده است زیرا مردم به جای ما فقط از نمایندگی ها خرید می کنند و این نمایندگی ها هستند که برد کردند زیرا هر کدام چندین سهمیه خودرو گرفتند و با قیمت بالاتر می فروشند.
وی گفت: خودروسازان خودروهایی را که خریدار نداشت در این طرح به فروش رساندند و انبارهای خود را خالی کردند.
این فعال بازار خودرو گفت: اگر دقیق حساب کنیم خودروها را خیلی گرانتر به مردم فروختند اما از آنجا خرید با پیش قسط کم معروف شده و مردم نقدینگی کامل ندارند ، اقدام به خرید در این طرح کردند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای خودروسازان اقدام به فروش اقساطی و تحریک بازار نکردید هم گفت : سرمایه و نقدینگی ما به اندازه دولت و خودروسازان نیست و خودروسازان با 4 تا 5 میلیون تومان پول پیش دریافت ، پراید را در اختیار مردم قرار می دهند در حالیکه قدرت ما دریافت 14 میلیون تومان به صورت پیش قسط و بقیه به صورت اقساطی است.
این فعال بازار با بیان اینکه قیمت خودروها در بازار
تغییری نکرده است ، گفت: پیش بینی ما این است وضع رکودی در بازار خودرو
تشدید و بدتر از قبل شود زیرا همین تعدادی که قصد خرید داشتند به سمت خرید
اقساطی از خودروسازان تشویق شدند.
دیگر فعال بازار خودرو گفت: طرح فروش
خودرو با وام 25 میلیون تومانی با هدف رفع رکود از بازار اجرایی شده است
اما شاهد کاهش تقاضا در بازار خودرو هستیم و روند خرید و فروش خودرو در
بازار مختل شده است.
وی افزود: با اجرای طرح، کاری کردند که پارکینگ
خودروسازان خالی شود و خودروهایشان به فروش برسد یعنی هم سود گرفتند و هم
انبارها را خالی کردند در حالی که هیچ نفعی برای راه اندازی بازار نداشت.
وی گفت: اگر مردم همچنان اقدام به خرید خودرو نمی کردند در قیمت و کیفیت
خودروها، بهبود را مشاهده می کردیم اما اکنون خودروها در حالی به فروش رفته
که نه کیفیت افزایش و نه قیمت کاهش یافته بلکه فقط خودروهای با کیفیت قبلی
از انبارها خالی شده است.
این فعال بازار خودرو گفت : اگر خودروسازان
به خواست مردم توجه می کردند و قیمت را قدری کاهش و کیفیت را افزایش می
دادند ، مشکلی ایجاد نمی شد زیرا با این کیفیت، قیمت خودروها گران است.
دیگر فعال بازار خودرو گفت: بازار کنونی خودرو در تعطیلات به سر می برد
زیرا با فروش اقساطی که به نفع نمایندگی های خودروسازان راه افتاده است ،
مردم با حدود 4 میلیون تومان صاحب خودرو می شوند و دیگر رغبتی ندارند که 20
میلیون تومان برای پراید به صورت نقدی پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه
اینکه با ادامه روند فعلی، قیمت خودروها کاهش خواهد یافت گفت: قیمت خودروی
پراید در این شرایط باید حدود 2 میلیون تومان کاهش یابد و اگر این کاهش
اتفاق نیفتد مردم خودرو را نخواهند خرید.
این فعال بازار خودرو گفت:
خودروسازان برای رونق بازار باید خودروها را به روز کنند و به طور نمونه
خودروی پراید از سال 1372 و وانت سواری سال ها به شکل ثابت در ایران تولید
می شود و در حالیکه خودروسازان خارجی تولید یک مدل را بیشتر از دوسال ادامه
نمی دهند و با تغییر اتاق ها و آپشن ها، مشتریان جهانی دارند خودروی پراید
با همان شکل و سبک و فقط با اضافه کردن ایربگ تولید می شود.
وی گفت:
مردم از روی ناچاری خودروی اقساطی می خرند زیرا این استدلال را دارند که با
مقداری پول پیش و روزانه 15 هزار تومان قسط، صاحب خودرو می شوند.
فعال
دیگر بازار خودرو گفت : فروش اقساطی خودرو در طرح جدید تغییری در رکود
حاکم بر بازار خودرو ایجاد نکرد و همچنان نمی توانیم خودرویی بفرشیم.
وی افزود : متاسفانه در کشور اگر صفی برای خرید شکل بگیرد ، استقبال زیادتر
می شود و گرنه فروش اقساطی خودرو چیزی خاصی نیست و در نهایت هم به نفع
خریدار تمام نمی شود.
فعالی نیز گفت : بازار خودرو راکد است و کار ما
این است که از صبح در نمایشگاه تا شب بنشینیم و بدون اینکه خودرویی بفروشیم
به خانه برگردیم.
دیگر فعال بازار خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای
داخلی گفت: درب خودروی پراید صفر کیلومتر به راحتی بسته نمی شود در حالیکه
درب های خودروی تولید 44 سال قبل به راحتی باز و بسته می شود.
بسته
خروج از رکود که دولتیها آن را ترویج کردند، پنج هدف اصلی شامل «خرید دین
واحدهای تولیدی»، «عرضه خودرو با تسهیلات بانکی»، «عرضه کالاهای با دوام
تولید داخل با وام بانکی»، «افزایش ارزش اوراق خرید مسکن به 60 میلیون
تومان» و «کاهش نرخ سود بانکی» را در بر می گرفت.
با گذشت یک ماه از رونمایی بسته خروج از رکود ، به جز فروش اقساطی خودرو هیچ یک از مصوبات این بسته اجرایی نشده است.
در ظاهر اولویت اجرای این بسته به فروش خودروهای انباشت شده در پارکینگ
خودروسازان محدود شده است و شاید بتوان آن را «بسته خروج خودروسازان از
رکود» نامید.
اجرای این بسته باعث شد دولت منابع مالی را بابت اعتمادی
را که به واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمتشان از میان
مردم سلب شده بود به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع نیز در
چنین حمایتهای مستقیمی نادیده گرفته شدند.
در مقابل، نام تعدادی از
شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی در فهرست کالاهای مشمول خرید باتسهیلات 10
میلیون تومانی قرار گرفت اما این بخش از بسته دولت هم هنوز اجرایی نشده
است.
برخی کارشناسان معتقدند : پرداخت تسهیلات دولتی بابت فروش
تولیدات خودروسازان در شرایطی صورت گرفته که هیچ تعهدی برای بهبود کیفیت و
قیمت خودروهای تولید داخل از خودروسازان گرفته نشده و قرار است خودروسازان
همچنان با روند قبلی خود به تولید ادامه دهند.
قرار بود پرداخت تسهیلات
25 میلیون تومانی خرید خودرو با دوره بازپرداخت 7 ساله باشد اما چند روز
پس از اعلام این خبر ، خودروسازان در اجرای طرح بر خلاف اعلام دولتیها عمل
کردند و مدت زمان دریافت اقساط خودروها را از 7 سال به 4 سال کاهش دادند و
مدیران بانک مرکزی در واکنش به ابهامات ایجاد شده برای مردم، اعلام کردند
که بانکها فقط میتوانند به مدت 4 سال اقساط وام خودرو را تضمین کنند و
تقسیط این وام برای بیشتر از 4 سال به دلخواه خودروسازان قابل انجام است.