کد خبر 504629
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: قراردادهای تغییر قلب راکتور اراک کاملاً حقوقی بسته‌ شده و گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو نقطه ضعف دارد.

به گزارش مشرق، کاظم جلالی عصر امروز با اشاره به افتتاح دو نمایشگاه تخصصی در دانشگاه سمنان اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی با درک درست مسئولان کشور و با هدایت‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران به خودباوری در زمینه دانش هسته‌ای رسید و ثمره آن، قرارگیری جمهوری اسلامی ایران در کنار قدرت‌های بزرگ جهانی در بحث هسته‌ای بر سر یک میز بود.

وی ادامه داد: ناامیدی وسیله‌ای برای استفاده دشمنان است؛ ملت ایران روی پای خود ایستاده و در حوزه‌های مختلف، اساتید، مسئولان، رسانه‌ها و... اگرچه در کشور ضعف‌هایی هم وجود دارد؛ اما دستاوردهای بزرگ به ‌دست ‌آمده را نیز نباید نادیده گرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: عده‌ای در کشور سارق امید هستند؛ این افراد در هر عنوان و اسمی دست‌نشانده صهیونیسم و دشمنان محسوب می‌شوند.

جلالی با بیان اینکه مسیر بحث‌های هسته‌ای بسیار طولانی است، خاطرنشان کرد: امروز 6 کشور بزرگ دنیا خواهان صحبت با جمهوری اسلامی ایران بر سر یک میز هستند و این امر نشانگر این است که در کشور قدرتی وجود دارد؛ بسیاری از کشورهای دنیا منت می‌کشند که نگاهی از طرف یکی از قدرت‌های دنیا به آن‌ها شود.

وی دستاورد دولت یازدهم را مدیریت درست و کارآمد مذاکرات هسته‌ای دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست در شرایطی اقتدارآمیز با کشورهای 1+5 مذاکره کند؛ در داخل، برخی افراد با اطلاعات کم و با غرض سیاسی سخن‌هایی می‌گویند؛ اما کار دقیق و با برنامه پیش رفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: قراردادهای مربوط به تغییر قلب راکتور اراک کاملاً حقوقی بسته‌ شده است.

جلالی با تأکید بر اینکه برخی در داخل کشور در تمام موارد خود را معیار قرار می‌دهند، افزود: اینکه آیا فرمایشات مقام معظم رهبری کاملاً تحقق ‌یافته است یا خیر، باید توسط گروه تخصصی تعیین شود.

وی در خصوص گزارش‌های ارائه‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند روز گذشته، گفت: در این گزارش‌ها، دونقطه ضعف وجود دارد؛ اولی اینکه جمهوری اسلامی ایران تا سال 2003 قصد ساختن بمب اتمی را داشته است که این امر مستند نیست و در دکترین امنیتی کشور، بمب اتمی وجود ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: دومین امر این است که ایران پس از سال 2003 رفتار مشکوکی برای ساخت بمب اتم نداشته است؛ اما چرا از آن زمان کشور را مورد تحریم قرار داده‌اند و قطعنامه‌های بسیار سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده‌اند، در آینده بررسی خواهد شد.

جلالی خواستار ارزیابی مثبت این گزارش‌ها شد و بیان کرد: امید می‌رود که کشورهای 1+5، ایران را از شورای حکام خارج کنند و مسیر برجام باقدرت و قوت ‌پیش رود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: این مسیر با رهنمودهای مقام معظم رهبری، تدبیر دولت یازدهم و تلاش گروه هسته‌ای تکمیل‌کننده این فناوری در کشور است.

جلالی تصریح کرد: داشته‌های ملت بزرگ و همیشه در صحنه ایران تثبیت ‌شده و امروز دنیا به توانمندی دانشمندان ایرانی اعتراف کرده است.

وی تصریح کرد: در استان سمنان ظرفیت‌ها بسیار بالاست؛ از توانمندی‌های دانشگاهی باید به‌خوبی استفاده شود و سهم استان در بحث‌های پژوهشی مقبول است؛ ولی مطلوب نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس