کد خبر 505338
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

همزمان با عدم توافق کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید نفت در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، بهای هر بشکه نفت خام ایران به کمتر از ۴۰ دلار کاهش یافت.

به گزارش مشرق ، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا یکی از مهمترین دلایل سقوط آزاد قیمت نفت در بازار جهانی است و در شرایط فعلی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ظرفیت مازاد در بازارهای جهانی نفت وجود دارد.

بر این اساس عدم اجماع کشورهای عضو اوپک در نشست ۱۶۸ این سازمان در وین، زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت نفت خام در بازار فراهم کرده است؛ به طوری که عدم توافق اوپکی‌ها مبنی بر کاهش سقف تولید نفت این سازمان به کمتر از ۳۰ میلیون بشکه در روز، منجر به کاهش بیشتر بهای طلای سیاه در ماه‌های پیش‌روی خواهد شد.

هم‌اکنون کشورهایی همچون عربستان سعودی، روسیه و عراق بیشترین نفت مازاد را به بازار عرضه می‌کنند که افزایش عرضه نفت مازاد منجر به سقوط قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان به بشکه‌ای کمتر از ۴۰ دلار شده است.

از این رو در معاملات منتهی به ۲۷ نوامبر، قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران با وجود افزایش ۶۶ سنتی، به بشکه‌ای ۳۹ دلار و ۱۹ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با وجود افزایش ۵۷ سنتی، به بشکه‌ای ۳۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران حدود ۵۱ دلار و ۷۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۴۹ دلار و ۶۹ سنت به ازای هر بشکه بوده است.

همزمان با سقوط قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران به محدوده بشکه‌ای ۳۰ دلار، بهای سبد نفتی اوپک هم به بشکه‌ای ۳۹ دلار و ۳۰ سنت کاهش یافته است.

علاوه بر این، در معاملات منتهی به ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، بهای هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا هم به بشکه‌ای ۴۱ دلار و ۲۰ سنت، بهای نفت برنت دریای شمال به بشکه‌ای ۴۴ دلار و ۹ سنت، قیمت نفت دوبی به ۳۹ دلار و ۹۸ سنت و بهای نفت عمان به ۴۰ دلار و ۴۳ سنت رسیده است.

در ادامه کاهش قیمت نفت خام و به تبع آن بهای انواع فرآورده‌های نفتی، قیمت تک محموله گاز طبیعی و LNG هم در معاملات هفته گذشته در بازارهای اروپا با کاهش روبرو شده است و حتی قیمت تک محموله گاز طبیعی به کمتر از هفت دلار به ازای هر میلیون BTU رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    رهبر حتما یه چیزی میدونست که دوسال پیش مدام میگفت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت .... حرفش را که گوش نکنیم همین میشود
  • سعید ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    رهبر از زمان دولت آقای هاشمی مدام گفته اند کاری کنید که هر زمان اراده کردید بتوانید شیرهای نفت را ببندید.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه بعضی مسئولان در حرف زدن تبحر دارن در عمل صفر مثلا : 1 . هنوز زعفران با گونی صادر می شود ! سنگ های زینتی معدنی با کامیون و خام فرستاده می شود ! و ... متاسفانه در صنایع تبدیلی هیچ پیشرفت ملموسی در این سال ها نداشتیم هنوز خام می فروشیم . 2 . ترانزیت ، منبع درآمد خوبیست ضمنا منافع دیگر کشورها رو هم گره می زنه و تحریم رو سخت می کنه ، ساخت زیر ساخت های ترانزیت کاری بسیار هزینه بر و زمان بره ضمنا کشور پهناور ما عقب افتادگی تاریخی هم دارد با تمام تفاسیر متاسفانه هزاران کیلومتر راه آهن همزمان کلنگ خورده و میلی متری پیشرفت می کنند یکی از این طرح ها افتتاح می شد کلی کمک بود ، دو دهست نشستیم هندیا بیان تنها بندر اقیانوسیمونو به ظرفیت برسونن ! پل خلیج فارس که گویی آزادراه دیگر تهران شماله و متعلق به قرون آتی و نبود بندر کاوه و این پل یعنی از دست رفتن ترانزیت و محتاج بودن ایران به جبل علی شهرستان امارات ، برای ساخت راه آهن از پیمانکاری ها و منابع مالی روس ها کمک بگیریم که تبحر دارن . 3 . توریسم ، این همه اماکن اسلامی ، تاریخی ، طبیعی و ... خاک می خورند هیچ برنامه ای وجود نداره گاهی هتل می سازن اونم جانماییش ایراد داره ! و ... می بینید قشنگ حرف می زنیم ولی در عمل جوری نفتو بغل کردیم که عربستان پیزوری به ما فشار بیاره .
  • ناشناسx ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    مشخصه که کیا باعث افت این قیمت نفته/ وقتی این قدر تضمین موجودیت تحویل نفت رو بالا نشون بدیم عاقبتش همینه/ بعد یه عده بیان بگن که قیمت نفت زمان احمدی نژاد بالا بود /هیچ کی هم صداش رو در نیاره که به خاطر سیاست خارجه اش بود نه صرفا فضای جهانی/ هیچ کی صداش درنمیاد به جز یه بنده خدایی به اسم حسن عباسی/سانسورش کن مشرق که فقط این انتظار رو از تو داریم
  • دهقان دامغانی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    اقای ناشناس ما که گوش میکنیم .ولی باید مسئولان گوش میکردند وباور میداشتند.تامملکت ومردم به این روز نیافتند ....
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    خوب صادر نکنید مگر واجبه؟؟؟؟ یه چند وقت از تو حلقوم سرمایه داران و غارتگران داخلی بکشید بیرون تا خرج مملکت دربیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس