کد خبر 509406
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

عربستان سعودي تعهد کرد که علاوه بر افزايش سرمايه گذاري در مصر به رقمي افزون بر 30 ميليارد ريال سعودي ( معادل بيش از هشت ميليارد دلار)،به مدت پنج سال نيازهاي نفتي مصر را تأمين کند.

به گزارش مشرق به نقل از تارنماي خبري هسپرس، سلمان بن عبد العزيز پادشاه عربستان با صدور فرماني علاوه بر ضرورت افزايش بيش از هشت ميليارد دلاري سرمايه گذاريهاي اين کشور در مصر، دستور داده است کشتي هاي سعودي نيز با تردد از کانال سوئز به رفت و آمد از اين آبراه کمک کنند.
دستور پادشاه سعودي در مراسم ايجاد شوراي هماهنگي عربستان و مصر و در حضور محمد بن سلمان جانشين وليعهد و شريف اسماعيل نخست وزير مصر اعلام شد.
محمد بن سلمان ديروز سفر کوتاهي به مصر داشت که در جريان آن با عبد الفتاح السيسي رئيس جمهور مصر ديدار کرد.
محمد بن سلمان گفت: پادشاه عربستان دستور داده است سرمايه گذاريهاي عربستان در مصر سي ميليارد ريال افزايش يابد و اين کشور به تأمين نيازهاي نفتي قاهره به مدت پنج سال کمک کند و علاوه بر آن کشتي هاي سعودي از تردد در کانال سوئز حمايت کنند.
گفتني است وزير همکارهاي بين المللي مصر پيش از اين گفته بود کشورش از بحران ارز رنج مي برد و هم اکنون در حال مذاکره با عربستان است تا از رياض وام ، سپرده جديد و طرحهاي سرمايه گذاري دريافت کند.
مصر و عربستان ژوئيه گذشته اعلاميه قاهره را صادر کردند که بر اساس آن دو کشور متعهد شدند در مسائل دفاعي و بهبود همکاريهاي سرمايه گذاري و تجاري همکاري کنند.
عربستان، امارات و کويت با پرداخت حدود 23 ميليارد دلار درقالب نفت، پرداخت نقدي، سپرده گذاري دربانک مرکزي از اقتصاد مصر حمايت مي کنند تا از مشکلات ناشي از قيام سال 2011 ميلادي که به سرنگوني حسني مبارک و پس از آن برکناري محمد مرسي در ژوئيه سال 2013 ميلادي منجر شد، عبور کند.
مصر و عربستان درسالهاي اخير درباره موضوع هايي مانند محدود شدن فعاليت اخوان المسلمين توسط دولت عبدالفتاح السيسي، و حمايت قاهره از بشار اسد اختلاف نظر داشته اند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس