به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانهای نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی 70 پیشنهاد راهبردی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه داده است که متن این یادداشت به شرح زیر است:
الف) راهبردهای سیاستگذاری و حاکمیتی
1- تدوین برش سالانه اجرایی از برنامههای 5 ساله پیشرفت کشور
2- تدوین برنامه عملیاتی توسعه و ارتقای تولید ملی در بخشهای مختلف اقتصادی به عنوان محور اصلی خودکفایی در توسعه و پیشرفت کشور و افزایش بهرهوری نهادهای تولید از طریق فعالسازی رقابتپذیر شرکتهای مهندسی بهرهوری و ارتقای کیفیت تولید همراه با بهرهگیری از توانمندیهای بخش خصوصی و تقویت امور حاکمیتی و نظارتی.
3- تدوین نقشه جامع صنعت و معدن بر پایه نقشه جامع علمی کشور به عنوان محور اصلی کاهش اتکای اقتصاد کشور بر درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام با توجه به ذخایر عظیم معدنی و مزیتها و توانمندیهای بالای علمی و صنعتی کشور.
4- تدوین راهبردهای مصرف بهینه حاملهای انرژی با بهرهگیری از سیاست جهاد صرفهجویی در جهت کاستن از باور تورمی و برنامهریزی لازم در جهت حضور فعال شبکههای تعاونی تولید و مصرف در ارائه کالاهای مورد نیاز مردم و نظارت فراگیر و اثربخش در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از نوسانات خودسرانه قیمتها
5- برنامهریزی منسجم و هدفمند در جهت بهرهگیری هرچه بیشتر از توانمندیهای دستگاههای اجرایی بر پایه برنامه نظارتی قوی و کارآمد.
6- تدوین برنامههای کوتاهمدت، میان مدت و دراز مدت با تکیه بر اسناد بالادستی توسعه با توجه به شرایط فعلی کشور در جهت بهبود زود هنگام مشکلات اقتصادی و نیل به اهداف کلان برنامه.
7- توجه ویژه به برنامه ریزی هدفمند و گسترده در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید زیرساختهای لازم برای رشد تولید ملی بر پایه توانمندیها و مزیتهای استانی و منطقهای
8- اعمال تغییرات راهبردی در جهت کارآمدی دستگاههای اجرایی به منظور افزایش ظرفیت و ارتقای بهرهوری در ساختار نظام تشکیلاتی کشور.
9- ساماندهی، تحول و نوآوری در نظام مالیاتی کشور با اولویت اخذ مالیات از مؤدیان مالیات گریز.
10- تحول بهرهورانه در نظام برنامه و بودجهریزی کشور و کاهش هزینههای جاری با راهکار حذف برنامههای غیر ضرور، پرهزینه و ارز بر
11- تهیه و تدوین نقشه جامع کشاورزی در راستای توسعه کشاورزی مکانیزه و فرآوری محصولات با ارزش افزوده بالا در قالب صنایع نوین تبدیلی کشاورزی
12- برنامهریزی لازم جهت ساماندهی مدیریتهای با شرح وظایف موازی در قالب مدیریت واحد از جمله در امور فرهنگی و امور پژوهشی کشور به عنوان زیرساخت اساسی و همه جانبه کشور
13- تشکیل شورای هماهنگی پژوهش، فناوری و صنعت مرکب از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت و معدن و تجارت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور به منظور هدفمندسازی فعالیتهای پژوهشی کشور در راستای ورود هدفمند حاصل تحقیقات در چرخه توسعه و پیشرفت کشور.
14- برنامهریزی لازم جهت ساماندهی، مدیریت هدفمند نظام آموزش فنی و حرفهای کشور در جهت کسب مهارتهای پیشرفته مورد نیاز در رشد تولید ملی کشور.
15- ایجاد جاذبه در سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی از طریق مقررات زدایی، ارائه تسهیلات ترجیحی، تضمین سرمایه همراه با ارائه فضای فیزیکی و خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز.
16- برنامهریزی لازم جهت کنترل قیمت مسکن، مدیریت سود، تدوین نظام مالیاتی نوین زمین و مسکن و سیاستگذاری منطقهای در امر مسکن و نیز توجه جدی به حفظ هویت اسلامی ایرانی در امر مسکن، افزایش عمر مسکن، اشاعه استفاده از فناوریهای نوین در ساخت مسکن و تجدیدنظر در ساخت مسکن مهر از حاشیه به متن در بافتهای فرسوده
17- هماهنگی و تلاش مشترک قوای مقننه و مجریه در تدوین بودجه و آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی آن در راستای تحول آفرینی و تحقق حماسه اقتصادی.
18- الزام دستگاههای اجرایی و بنگاههای توسعهای در تدوین برنامه کاهش هزینههای جاری و اجتناب از اجرای فعالیتهای غیر ضرور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
19- تاکید بر توسعه و تقویت فعالیتهای بخش خصوصی در عرصه تولید ملی و واگذاری هر چه بیشتر تصدیگریهای دولت با الزام استمرار و شکوفایی در تولید از سوی بخش خصوصی
20- تدوین و اجرای برنامه نظارتی قوی و منسجم در ارائه تسهیلات هدفمند بانکی به منظور هدایت درست سرمایههای مالی در مسیر تولید، توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور
21- اعطای امتیازات رقابتپذیر غیرنقدی در پرداخت یارانهها با راهبرد ارتقای تولید، اتخاذ سیاستهای جبرانی و هدایت برنامهمحور یارانهها به سمت دهکهای پائین، برنامهریزی لازم جهت ورود یارانهها به سوی جامعه هدف با راهکار ایفای نقش در رفاه عمومی.
22- توسعه استانداردهای پژوهش محور در جهت ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی در سطح استانداردهای پیشرفته منجر به ورود رقابت پذیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبادلات بین المللی میگردد.
23- رشد بیرویه بانکهای خصوصی از یک سو و مقررات دست و پا گیر بانکهای دولتی در ارائه تسهیلات به بخش تولید از سوی دیگر از جمله عوامل سرازیر شدن سرمایهها به بانک خصوصی است که نظارت جدی و اصلاح روشها و ایجاد محدودیت سقف سود مشارکتی از سوی آنها میتواند موجبات پویایی بیشتر بانکهای دولتی را در عرصه تولید فراهم کند.
ب) راهبردهای اجرایی و مدیریتی
24- تبیین شاخصهای شایستگی مدیران در قالب نظام نامه انتصابات و اعمال آن در انتخاب مدیران به منظور ارتقای کارآمدی در بدنه اجرایی کشور و ثبات در سیاستگذاریها و اجتناب از عزل سلیقهای مدیران
25- برنامهریزی هدفمند به منظور کاهش هزینههای غیر ضرور، پرهزینه و ارز بر دستگاههای اجرایی در راستای کارآمدی و ارتقاء بهرهوری در کشور
26- برنامهریزی هدفمند جهت هدایت نقدینگی به سمت تولیدات رقابتپذیر صنعتی، جلوگیری از انحصار، گسترش فضای رقابتی و واقعی سازی خصوصی سازی، اصلاح سیستمهای بازار پول، سرمایه، کسب و کار و کالا و ارز، تحول در بستهبندی نوین و پر جاذبه عرضه کالا و اصلاح سیستم توزیع در راستای کمک به ثبات قیمتها
27- بهرهگیری از عزم ملی و ارادهای راسخ در رفع مشکل بیکاری در کشور با تکیه بر برنامهریزی مدبرانه و استفاده از ظرفیتهای بالقوه به جای پرداخت صوری وام و اقدامات کم دوام.
28- اولویتبندی در شروع طرحهای جدید عمرانی بر پایه ضرورت خدمترسانی به مردم
29- طبقهبندی کالاهای مورد نیاز مردم در قالب کالاهای داخلی، خارجی و واسطهای و برنامهریزی لازم جهت تهیه و تأمین آنها در داخل کشور.
30- برنامهریزی لازم جهت شکوفایی مزیتهای خاص استانی و منطقهای در فرآوری محصولات کشاورزی، غذایی و صنعتی با راهبرد تحول در ارائه و بستهبندیهای با جاذبه آفرینی بالا.
31- تجمیع مجوزهای لازم در جهت تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی و ارائه مشترک خدمات علمی و فنی مورد نیاز در مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شهرکهای صنعتی.
32- ایجاد رقابت در استفاده ترجیهی از امتیازات ویژه مالیاتی، سود بانکی و زمان تنفس در باز پرداخت وامهای دریافتی در راستای رشد تولید ملی.
33- برنامهریزی اصولی بمنظور تحولآفرینی در شیوه تهیه، تدوین و هدایت پایاننامههای دورههای تحصیلات تکمیلی در چرخه توسعه، تولید و پیشرفت کشور با ارائه مشوقهای لازم به پژوهشگران در جهت انتخاب اولویتهای پژوهشی.
34- شناسایی و استفاده از فرصت های اشتغال و تولید در عرصه های منطقهای و بین المللی در جهت ورود هر چه بیشتر ارز به داخل کشور و شکوفایی استعدادهای ملی در عرصه بین الملل
35- انعقاد قراردادهای فعالیت مشترک تولیدی و صنعتی با کشورهای دوست به ویژه کشورهای اسلامی در جهت همافزایی دانش فنی و منافع مشترک و توسعه زیرساختهای لازم بمنظور محوریت ایران در ترانزیت شرق به غرب
36- تهیه، تدوین و اجرای نظام مهندسی ارتقای بهرهوری به عنوان مؤلفه اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و ارتقای کیفیت تولید و افزایش بهرهوری به عنوان دوبازوی توانمند تولید ملی
37- برنامهریزی هدفمند در جهت واردات فناوریهای نوین و دانش فنی مورد نیاز کشور در راستای شتاب در توسعه و رونق در تولید و ساماندهی مدیریت فناوری تولید در راستای بکارگیری توانمندیهای بالقوه کشور
38- برنامهریزی عملیاتی در راستای کشف راههای نوین هماهنگی و ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای رشد فناوریهای نوین در عرصه تولید ملی
39- توسعه زیرساختهای لازم بمنظور محوریت ایران در ترانزیت شرق به غرب و محور جنوب به شمال کشور
40- به منظور ارتقای شایستهگزینی و پویایی در مدیریت پیشنهاد میگردد کلیه سوابق مدیریتی در دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی با ذکر جوانب منجر به انتصاب یا انفصال در قالب تدوین آئیننامه جمعآوری و در تمام انتصابات سوابق مدیریتی لحاظ گردد. این امر موجب رشد مدیریت صالح و کارآمد و کنار رفتن مدیریت مسئلهدار و ناکارآمد را فراهم میسازد.
41- تشکیل تیمهای تخصصی برای شناخت مزیتها و توانمندیهای استانی با محوریت نخبگان، صاحبنظران و دانشگاهیان در راستای توسعه اشتغال استان بر شتاب و پیشرفت استان خواهد افزود.
ج) راهبردهای تولیدی و صنعتی
42- تدوین نظام مهندسی ایده تا تولید با راهبرد تسهیل تأسیس واحدهای صنعتی و تکیه بر فناوریهای نوین در راستای رشد تولید ملی و ارتقاء بهرهوری و کیفیت رقابتپذیر محصولات ساخت داخل
43- برنامهریزی گسترده در جهت ارتباط هدفمند پژوهش، فناوری و نوآوری با صنعت در راستای کارآمدی و ارتقاء بهرهوری با راهکار اتخاذ سیاست مشترک در عرصه پژوهش و تولید به منظور ورود حاصل پژوهش و فناوری در چرخه توسعه و پیشرفت علمی و صنعتی کشور.
44- تثبیت قیمت واقعی کالا و ارز با راهکار برنامهریزی مدبرانه به جای اقدامات سطحی و کمعمق در جهت ایجاد انضباط اقتصادی در کشور
45- برنامهریزی لازم در جهت رشد تولیدات داخلی بر پایه ارتقای کیفیت و رقابتپذیری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، کاهش هزینههای عمومی کشور، کنترل برنامه محور نقدینگی و بررسی موانع رشد تولید و تدوین سازوکار لازم.
46- توجه ویژه به توسعه هدفمند شرکتهای دانشبنیان و صنایع پیشرفته (H.tech) با محوریت پژوهش، فناوری و نوآوری
47- تهیه، تدوین و اجرای هر چه سریعتر سازمان نظام مهندسی صنعت بعنوان بازوی اصلی رشد تولید ملی
48- برنامهریزی هدفنمند در راستای تجاریسازی یافتههای پژوهشی با ارزش افزوده بالا
49- توسعه و تقویت صنایع پائیندستی نفت و گاز بمنظور تبدیل به فرآوردههای با ارزش افزوده بالا
50- توسعه و ساخت نیروگاههای جدید در جهت صادرات برق به جای صادرات نفت
51- توسعه بهرهبرداری از میادین گازی در راستای افزایش صادرات گاز به دیگر کشورها بویژه میادین مشترک گازی.
52- تلاش در دستیابی به فناوریهای نوین در عرصه صنایع دستی به منظور انبوه سازی در تولید و رقابتپذیری در عرصه بینالمللی و تکیه بر صادرات صنایع دستی با راهبرد تحول آفرینی در طراحی و بسته بندی و نوآوری در تولید بر اساس موقعیتها و مزیتهای استانی و منطقهای.
53- تکیه بر احداث زیرساختهای لازم جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی و پژوهشی استانی و منطقهای در قالب شهرکهای صنعتی به منظور ارتقاء تولید و نوآوری در محصول در راستای رشد تولید ملی.
54- توجه به شناسایی و درک ذائقه مصرفکنندگان داخلی و خارجی و ایجاد تناسب میان ذائقه مصرف کنندگان و کیفیت تولید و بستهبندی کالا.
55- توجه به شاخصهای بینالمللی بازار کسب و کار و تسهیل شرایط برای کارآفرینان در تأسیس و توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در راستای رقابتپذیری در عرصه بینالمللی.
56- توسعه، اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن به عنوان راه اصلی برونرفت از وابستگی به صادرات نفت خام
57- برنامه ریزی اصولی در جهت افزایش زمان تنفس در بازپرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، اصلاح نظام مالیاتی و سود بانکی در حوزه تولید و ایجاد هماهنگی در ترخیص کالاهای گمرکی با عوامل تولید و توزیع.
58- با توجه به اینکه ایران رتبه اول ذخایر روی و رتبه سوم مس در جهان را دارد و از طرفی استفاده از ظروف این فلزات مانع از ابتلاء انسان به بسیاری امراض میگردد. فرهنگسازی در این خصوص نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان با تعریف برندی خاص منجر به تحولی قابل توجه در عرصه اقتصادی کشور میگردد.
59- صدور پروانه و اخذ تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن روستایی به گونهای است که فرهنگ شهرنشینی را تبلیغ میکند ضروریست در جهت توجه به کشاورزی و دامداری در این خصوص تجدیدنظر جدی به عمل آید.
60- کشاورزانی که در تهیه کود، سوخت، آب و تراکتور و ... با مشکلات جدی مواجه هستند انتظار تولید مطلوب از آنها دور از انتظار است، اگر چه تأمین این موارد امری شدنی است ولی متأسفانه ضعف مدیریت و بیبرنامهگی مانع اصلی توسعه و پیشرفت کشاورزی در کشور است که ضروری است بطور قاطعانه در این خصوص اقدام اساسی صورت گیرد.
61- ایجاد کارگروههای علمی و تخصصی مُعین از نخبگان و دانشمندان بمنظور تقویت پایه علمی کارگروههای شورای برنامهریزی و توسعه روستاها و استفاده از نخبگان و دانشگاهیان متخصص در امر نظارت بر پروژهها و دیگر برنامهها گامی مؤثر جهت ورود دانشگاهها به میدان توسعه و پیشرفت استانها و بهرهگیری مؤثر از تخصص آن بشمار میرود.
62- هدایت طرحها، پروژهها و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور با راهبرد امتیازات ترجیهی به اساتید و دانشجوبان گامی مؤثر در جهت تبدیل علم به ثروت میباشد که بر شتاب توسعه صنعتی کشور خواهد افزود.
63- تشویق بخش خصوصی به تأسیس مراکز تخصصی و تحقیقاتی بمنظور ارائه خدمات تخصصی در جهت بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز گامی اساسی در جهت رشد تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهدبود.
64- تأسیس صندوق سرمایهگذاری ریسکپذیر (vc)بمنظور ترغیب و تسهیل تجاری سازی محصولات دانشبنیان گامی اساسی است که بر شتاب توسعه مبتنی بر فناوریهای نوین در کشور خواهد افزود.
د) راهبردهای عمومی و مردمی
65- تشویق آحاد ملت ایران به سبک زندگی اسلامی و مصرف کالای ایرانی در مسیر رشد تولید ملی
66- الزام رسانه ملی و مطبوعات به ترویج استفاده از کالاهای تولید داخل و بهرهوری در مصرف و اجتناب از خرید کالاهای تجملی در جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و واردات کالاهای غیر ضرور که در بسیاری موارد مشابه داخلی آنها نیز وجود دارد.
67- برنامهریزی لازم به منظور افزایش همبستگی ملی و اقدامات هوشمندانه مردم در مقابله با توطئههای محتکران و برهمزنندگان نظم اقتصادی، از طریق اطلاع رسانی آحاد مردم به یکدیگر و ایفای نقش مهم رسانه در این گونه موارد
68- احساس مسئولیت آحاد ملت در افزایش و ارتقای سهم خود در تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ صرفهجویی در راستای خلق حماسه اقتصادی.
69- توجه ویژه به نقش محوری تولید در اشاعه فرهنگ و سبک زندگی اسلامی
70- به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و بر عکس مهاجرت از شهر به روستا، ارائه امتیازات ترجیهی از قبیل خدمات بیمهای و تسهیلات بانکی کمبهره و دیگر موارد و نیز هدایت فرهنگ اشتغال در روستاها به سمت کشاورزی میتواند گامی مهم در این خصوص تلقی گردد.