برومند وضعیت مدیریت سالنهای نمایشی را فاجعهبار توصیف کرد و افزود: یکی از جاهایی که خیلی با منت به ما سالن دادند، فرهنگسرای نیاوران بود که دو گروه با مشکلات بسیار نمایشهایشان را در این فرهنگسرا اجرا کردند اما متاسفانه سالنهای نمایشی ما اصلا برخورد فرهنگی ندارند.
این کارگردان تئاتر و تلویزیون اضافه کرد: میدانم که این انتقادهایم مشکل ساز میشود اما امیدوارم سال آینده برای شانزدهمین دوره مشکلات کمتری در فرهنگسرای نیاوران داشته باشیم، چون تصمیم داریم بخشهای جنبی جشنواره مانند نشستها و نمایشگاهها را در این فرهنگسرا برگزار کنیم.
برومند در عین حال از همراهی حمیدرضا اردلان معاون فرهنگی خانه هنرمندان ایران ابراز قدردانی کرد که با همکاری او، دو گروه از بچههای عروسکی نمایششان در تالار انتظامی خانه هنرمندان اجرا میکنند و پس از آن نیز دو گروه دیگر در همین سالن در نوبت اجرا هستند.
وی در عین حال از کم توجهی هنرمندان عروسکی نسبت به آثار یکدیگر ابراز تاسف کرد و افزود: وقتی باوجود همه این مشکلات، گروهی اجرا میگیرد، متاسفانه خود بچههای عروسکی اقبالی نسبت به نمایشهای همکارانشان ندارند.
کارگردان «مربای شیرین » و «شهر موشها» در ادامه صحبتش با ابراز تاسف از کم توجهی صدا و سیما نسبت به تبلیغ کالاهای فرهنگی اضافه کرد: تعجب میکنم یکی از شبکههای ماهوارهای که ما به آن فحش میدهیم، حاضر شده تبلیغ رایگان برای کالاهای فرهنگی ما مانند فیلمهای سینمایی داشته باشد و همین موضوع باعث شده خود من برای این شبکه که قبلا به آن فحش میدادم، احترام قائل شوم. اما متاسفانه در تلویزیون خودمان بدون پول، حتی سلام و علیک هم نمیکنند، چه برسد به تبلیغ تئاتر از سینما!
برومند در ادامه صحبتش از تلویزیون و دیگر دستگاهها و ارگانها درخواست کرد که قدری سخاوتمندانهتر با کالاهای فرهنگی برخورد کنند.
او اضافه کرد: گروههای تئاتر عروسکی با مشکلات زیادی نمایشهایشان را اجرا میکنند آنها حتی برای نگهداری دکورهایشان جایی ندارند و همین موضوع باعث شده تا دکور نمایشهای عروسکی مدام حقیرتر شود.
کارگردان مجموعه «آب پریا» با انتقاد از بودجه اندک بخش فرهنگ خاطر نشان کرد: مدام میگویند کمربندها را ببندیم چون دورهی اقتصادی سختی در پیش داریم و باید این دوره را بگذرانیم. اما کمربندها را نبستهاند بلکه سربندها را بستهاند! یعنی فقط در مورد آنچه که مربوط به تفکر و فرهنگ و هنر است، صرفه جویی میکنند اما در بقیه بخشها بریز و بپاش ادامه دارد.
برومند با اشاره به تلاشش برای گرفتن سالن برای اجرای عمومی نمایشهای عروسکی گفت: بخشی از کارهایی که انجام میدهم کاملا دلی است و ربطی به دبیری جشنواره ندارد دو ماه است به شورای شهر نامه نوشتهام اما هیچ جوابی ندادهاند. چند مکان دیگر برای انتقال خانه عروسک پیدا کردهایم که تا بتوانیم در این مکانها سالن اجرا هم داشته باشیم. با سازمان زیبا سازی پیگیری و نامه نگاری کردهام اما هنوز به هیچ نتیجهای نرسیدهایم و حتی وقت ملاقات هم ندادهاند.
او با ابراز تاسف از ساخت غیر کارشناسی سالنهای هنری در شهرداری خاطرنشان کرد: چندی پیش از مجموعه «صبا» بازدید داشتیم که واقعا مزخرف بود. تعجب میکنم وقتی امکانی برای ساخت سالن فراهم میشود، چرا با یک کارشناس یا هنرمندی که از تئاتر سر در میآورد مشورت نمیکنند؟! این سالنها آنقدر ایراد دارند که به هیچ دردی نمیخورند.
برومند در بخش دیگری از صحبتش، یکی دیگر از مشکلات تئاتر را محفلی بودن آن دانست و توضیح داد: در حال حاضر عده ثابتی تماشاگر تئاتر هستند و دیدن تئاتر مانند دید و بازدید شده است، زیرا بسیاری سالنهای بزرگ تعطیل شده و به جای آنها سالنهای کوچکتر درست شده است که هرچند خوب است اما آیین تئاتر دیدن دسته جمعی کم شده است.
او اضافه کرد: رابطه تئاتر با مردم عادی قطع شده در حالی که ما نیازمند ارتباط گستردهتر با مخاطبان بیشتر هستیم.
برومند در ادامه این نشست درباره برنامهریزیهای انجام شده برای ارتقای کیفی نمایشهای جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی گفت: در مرحله اول راه را برای همه طرح و ایدهها باز گذاشتهایم. دوست داریم تولیدات را به سمت تولیدات کمپانیها و گروهی پیش ببریم. از سوی دیگر با اینکه سقف مشخصی برای کمک هزینه داشته باشیم، مخالفم و دوست دارم هر گروه مطابق با نیازهای کارش کمک هزینه دریافت کند تا بودجه جشنواره به شکل درستی هزینه شود.
بازیگر فیلم «هیچ» ادامه داد: کارهایی که از مرحله گزینش اول میگذرند، نیازمند مواظبت هستند و باید به لحاظ مشورت دادن به گروهها و از نظر مالی از آنها مراقبت کنیم. در همین راستا از طریق خانه عروسک، گروههای متقاضی را به مشاوران مورد نظرشان وصل میکنیم. از سوی دیگر هیچ فاصلهای میان گونههای مختلف تئاتر قائل نیستم و فکر میکنم تقسیم بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی فقط ائتلاف نیرو و هزینه است.
دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در بخش دیگری از صحبت خود درباره تعریف بخش خردسال در جشنواره شانزدهم تصریح کرد: کار کودک و خردسال پتانسیل بیشتری برای جذب تماشاگر دارد و باعث میشود تئاتر از حالت محفلی بیرون بیاید. از سوی دیگر کار برای مخاطب خردسال بسیار مهم است زیرا وضعیت کار خردسال فاجعه است. بچههای ما هیچ کالای فرهنگی مناسبی ندارند. در حالی که وقتی یک نمایش ویژه خردسالان یا کودکان آماده میشود تمام مهدکودکها و مدارس متقاضی آن هستند ولی متاسفانه سالهاست چشم ما فقط به جشنوارهها دوخته شده است.
برومند همچنین از ارائه جایزه در جشنوراه شانزدهم خبر داد و گفت: جشنواره بعدی حالت رقابتی دارد و در تمام بخشها جایزه میدهیم اما شکل جایزههای ما با دیگر جشنوارهها متفاوت است به این معنا که هر حرکت خاص و ارزشمندی حتما دیده میشود و جایزه میگیرد.
او همچنین از تلاشهایش برای گرفتن حمایت مالی از دیگر ارگانها نیز خبر داد و افزود: در حال رایزنی با وزارت نفت هستم و تا به حال جلسات خوبی داشتهایم. امیدوارم بتوانیم با جذب مشارکت آنها شعارهای این وزارتخانه را هم مورد توجه قرار بدهیم. همچنان که بسیار علاقهمندم با تمام سازمانها و ارگانها مانند محیط زیست، وزارت نیرو و ... همکاری داشته باشیم و بتوانیم آثاری را متناسب با شعارها و اولویتهای آنها تولید کنیم.
این هنرمند درباره بخش بین الملل این دوره از جشنواره نیز گفت: امسال فعالیت دبیرخانه زودتر از دوره پیش آغاز شد و در بخش بینالملل نیز دعوتهایمان را شروع کردهایم و امیدواریم بتوانیم گروههای بهتری را دعوت کنیم.
برومند درباره نادیده گرفتن بخش پژوهش در این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: بخش پژوهش نادیده گرفته نشده است بلکه تصمیم داریم این بخش را اردیبهشت ماه با حضور پژوهشگران خارجی و ایرانی در یکی از شهرهای دیگر برگزار کنیم.
بازیگر نمایش «افرا» با اشاره به مشکلاتی که سال پیش برای برگزاری جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی داشته است، ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته حالم خیلی بهتر است. پارسال دوست داشتم فضای عروسکی نه تنها در تهران بلکه در شهرهای دیگر هم به وجود بیاید اما این موضوع نیازمند همراهی دیگر ارگانها به ویژه شهرداری است و امیدوارم سال آینده این اتفاق بیفتد.
برومند برپایی کارنوال عروسکی را یکی از مهمترین فعالیتهای جشنواره پانزدهم برشمرد و افزود: این کارناوال سال گذشته برای نخستین بار برگزار شد که فاصله خانه عروسک در خیابان فلسطین تا مجموعه تئاتر شهر را بر گرفت با وجود ترافیک و راه بندان در این مسیر همه مردم راضی بودند و لبخند میزدند و حال همه ما خوب شد. امیدوارم در جشنواره شانزدهم هم یک کارناوال یا «شادپیمایی» با مسیری طولانیتر داشته باشیم.
در این نشست پیمان شریعتی معاون مرکز هنرهای نمایشی که در دوره پانزدهم جشنواره عروسکی معاون اجرایی جشنواره تئاتنر عروسکی بود، جشنواره پانزدهم را یکی از موفقترین دورههای جشنواره عروسکی برشمرد و توضیح داد: جشنواره گذشته با همراهی و همگرایی همه گروههای تئاتر عروسکی و با بیشترین مشارکت صنف تئاتر عروسکی برگزار شد و همین موضوع یکی از دلایل اصلی انتخاب دوباره خانم برومند برای دبیری دوره شانزدهم شد.
او اضافه کرد: امسال حکم خانم برومند خیلی زودتر از دوره پیش صادر شد تا فرصت بیشتری برای برگزاری بهتر جشنواره داشته باشد و در حال حاضر پیش بینی ما این است که جشنواره شانزدهم اول شهریور ماه برگزار شود و امیدواریم تا آن زمان مسائل مالی جشنواره مرتفع شده باشد.
شریعتی همچنین تاکید کرد که جشنواره شانزدهم علاوه بر تهران در سه تا پنج استان دیگر هم برگزار خواهد شد چرا که مرضیه برومند در جشنواره پانزدهم هم دوست داشت در کنار تهران چند استان دیگر میزبان جشنواره باشند.
اجرای این نشست برعهده پیمان شیخی بود و علاوه بر خبرنگاران حوزه تئاتر گروهی از هنرمندان نمایش عروسکی هم حضور داشتند و مسائل و پرسشهای خود را مطرح کردند. هنگامه مفید رئیس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز در این نشست حضور داشت و مطالب مختصری را مطرح کرد.
در این نشست نماهنگی مربوط به دوره پانزدهم جشنواره پخش شد که شعر آن را هنگامه مفید سروده بود و کار موسیقی آن برعهده آیدین صمیمی مفخم و مهرداد بهزاد اول بود و سهراب شاه محمدلو نیز آن را تدوین کرده بود.