به گزارش مشرق، پارلمان بحرین روز سهشنبه خواستار قطع کامل روابط تجاری با ایران شد.
به نوشته پایگاه بحرینی «(پرشین) گالف دیلی نیوز»، مصوبه روز سهشنبه پارلمان بحرین از دولت میخواهد اتباع این کشور را از سفر به ایران منع کرده، به کلیه روابط تجاری با تهران پایان دهد. لغو خطوط پروازی به ایران و توقف خطوط کشتیرانی بین دو کشور از دیگر بندهای این طرح است.
در این جلسه، 28 نفر از مجموع 40 نماینده حضور داشتند که 16 نفر آنها رأی مثبت، 4 نفر رأی منفی دادند و 8 نفر نیز در رأی دهی شرکت نکردند.
این طرح در حالی تصویب شد که برخی نمایندگان پارلمان بحرین اذعان کردند که چنین اقدامی برای اقتصاد این کشور خسارتبار است. «محمد میلاد» یکی از این افراد بود که میگفت باید دیپلماسی را از تجارت جدا کرد.
وی گفت: «اینکه باید اقدامی دیپلماتیک صورت میگرفت و سفیر فراخوانده میشد، درست است. این یک اقدام سیاسی است، اما تجارت تجارت است و این طرحی خطرناک است که نباید اجازه تصویب آن را داد.»
میلاد تأکید کرد با چنین طرحی، به زودی خطوط هوایی بحرین دچار خسارت میشود و آن وقت دولت است که باید به این شرکت وام پرداخت کند.
وی گفت: «ما باید جنبههای اقتصادی این کار را درک کنیم، در غیر اینصورت اقتصادمان با تبعات ویرانگری روبرو خواهد شد.»
این در حالی است که دولت بحرین روز سهشنبه اعلام کرد کلیه پروازها به و از ایران را لغو میکند.
در حالی که شماری از نمایندگان در پاسخ به دفاع از این طرح پرداختند و ایران را به حمایت از تروریسم متهم کردند، یکی از نمایندگان به نام شاعر که به این طرح رأی مثبت داده بود، گفت باید بین اقتصاد و امنیت یک موازنه ایجاد کرد.
وی گفت: «ما چندین شرکت بحرینی را داریم که با تجار ایرانی قرارداد دارند و بالعکس. دولت باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی، نظرات تجار را بگیرد. هیچکس با اینکه باید اقدامات بیشتری علیه ایران صورت گیرد، مخالف نیست، اما ما باید اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»
شاعر افزود: «امارات هم سطح دیپلماتیک خود و میزان تجارت خود را کاهش داد، اما همه چیز را متوقف نکرد. اگر هم قرار است همهچیز متوقف شود، باید برای دورهای مشخص باشد.»
«ناصر القاصر» یکی از دیگر از نمایندگان گفت شرکت هواپیمایی «(پرشین) گالف ایر» به سه مقصد در ایران، یعنی تهران، شیراز و مشهد پرواز دارد و در صورت فسخ قرارداد، باید غرامت بپردازد.
وی که ریاست کمیته حقوق بشر پارلمان را بر عهده دارد، گفت: «ما باید در ابعادی کلانتر فکر کنیم. گالف ایر رقبایی در شورای همکاری دارد که از این فرصت استفاده کرده و این مقصدهای پرسود را که در سه سال گذشته به گالف ایر کمک کرده زیاندهیاش را جبران کند، از آن خود خواهند کرد.»