کد خبر 529493
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ازآن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف 20 روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

 به گزارش مشرق، عباس آخوندی درباره قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس فرانسه اظهار داشت: ایران در فاصله 5 تا 7 سال آینده توانایی رقابت با همه ایرلاین‌های منطقه را خواهد داشت.

وی به توافقات اخیر در انواع مدل‌های حمل‌ونقلی در کشورهای فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در حوزه نوسازی ناوگان هوایی مسافری،‌ فرودگاه‌ها، ناوگان ریلی، زیرساخت‌های ریلی، مهندسی ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای توافق‌نامه و موافقت‌نامه‌هایی به امضا رسید.

آخوندی درباره جزئیات خرید ایرباس‌ها توضیح داد: این هواپیماها شامل 118 فروند انواع ایرباس است که 45 فروند آن ایرباس 320، 45 فروند آن ایرباس 330، 16 فروند آن ایرباس 350 و 12 فروند آن ایرباس 380 پهن‌پیکر است.

وی با بیان اینکه امروز از 255 فروند هواپیمای ناوگان مسافری کشور 10 فروند از رده خارج است، افزود: این 155 فروند هواپیمای فعال نیز حدود 22 سال سن متوسط دارند و امروز در کف و حداقل صنعت هوانوردی قرار داریم.

وی درباره رقم قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد که مبلغ قرارداد 10.5 میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروسه تحویل ایرباس‌ها 8 ساله است درباره سیستم بازپرداخت و نحوه تأمین مالی،‌اظهار داشت: خرید این ایرباس‌ها بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک است.

آخوندی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور، 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اما ایرلاین‌ها چنین نقدینگی ندارند، ‌بنابراین پس از بررسی لازم به مدل اجاره به‌شرط تملیک رسیدیم.

وی با بیان اینکه 85 درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و 15 درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی سهم ایران را در این قرارداد 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود. بلکه به‌صورت 20%_%20 در مدت زمان 8 سال پرداخت خواهد شد.

وی توضیح داد:درواقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف 15 سال تسویه حساب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت ایرباس‌ها گفت که قیمت اسمی یا کاتالوگی این ایرباس‌ها 25 میلیارد دلار است، اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کم‌تر می‌شود و به 10.5 میلیارد دلار می‌رسد. زیرا نرخ مبنای تأخیرات تحویل بر اساس نرخ اسمی خواهد بود.

آخوندی ادامه داد: 20 درصد اولیه قرارداد را شرکت ایرباس از محل منابع داخلی خود تأمین می‌کند و 80 درصد بقیه را اعتبارات صادراتی می‌گیرد که در این باره شرکت‌های تضامین اروپایی نظیر کوهاس این تضمین را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه این ایرباس‌ها برای ایران ایر به‌عنوان شرکت مادر صنعت و حامل پرچم ایران است، گفت: البته شرکت‌های خصوصی نیز خود می‌توانند وارد قرارداد شده و هواپیما تهیه کنند؛ در اجلاس اخیر هوانوردی ایران 2016 پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت بزرگ تأمین و اجاره هواپیما به نام شرکت ملی تأمین و اجاره هواپیما در کشور تشکیل شود و این شرکت هواپیماها را وارد کشور کرده و به شرکت‌های خصوصی اجاره دهد یا بفروشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ازآن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف 20 روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

وی با بیان اینکه ایرباس‌های خریداری‌شده همه میان‌برد و بلندبرد است، گفت: در این قرارداد اولویت ما خرید ایرباس 320 و 380 و 330 بود وایرباس پهن‌پیکر 380 در سال‌های دورتری تحویل می‌شود.

وی درباره مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیما توضیح داد فعلاً مذاکره مستقیمی با شرکت بوئینگ نداشته‌ایم اما برخی ایرلاین‌های خصوصی مذاکرات غیرمستقیمی داشته‌اند.

وی درباره خرید هواپیما دست دوم و ورود 10 فروند هواپیمای کارکرده به ناوگان تا پایان سال توضیح داد که این هواپیماها توسط شرکت‌های خصوصی خریداری شده‌اند و البته قبل از ورود باید مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی اخذ کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد علي ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    شركت ملي تامين و اجاره هواپيما..!!! جل الخالق.. بابا كجاي دنيا اين شكلي كار ميكنند.. اين كه يعني يك شركت دلال كه حتما سهامدارنشون هم ...
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد
  • يك ايراني ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ما كه مي خواستيم براي اداره يه ديوار بكشيم گفتند بايد به مناقصه بگذاريد حالا تو اين مملكت كسي نمي تونه بپرسه آيا اين خريد بالاي سي ميليارد دلاري مناقصه نمي خواسته ؟
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خیر این یعنی کمک دولت به بخش خصوصی برای خرید هواپیما بس کنید دیگه ناوگان ریلی،دریایی و هوایی ایران داغون شده بزارید بروند بخرند فرودگاه ها باید ساخته بشه چرا 5میلیارد دلار فقط پول خرید بلیط ایرانی ها تو جیب امارات بره
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    برنامه نگاه 1 که آخوندی آمد صحبت کرد رو ببین شبهاتت برطرف می شه بنا هست ایران مرکز اورهال بشه
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اولا 10.5 میلیارد دلار نه 30 ثانیا اجاره به شرط تملیک هست و نقد نیست ثالثا 85درصد بودجه اش رو خود ایرباس تامین کرده رابعا این 118تا فقط برای ایران ایر(هما)هست،باید شرکت های خصوصی هم بخرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس