پژوهشگران دانشگاهي موفق به طراحي و پياده سازي سيستم شناسايي و جبران سازي عيب در زيرسيستم تعيين وضعيت ماهواره شدند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، سيد سعيد نصرالهي، دانشجوي كارشناسي ارشد دانشکده مهندسي برق دانشگاه علم و صنعت ايران در مورد پايان‌نامه خود اظهار كرد: هدف از اين پايان‌نامه، طراحي و پياده‌سازي يک زيرسيستم تعيين وضعيت تحمل‌پذير خطا بوده که قابليت‌هاي تشخيص، جداسازي و اصلاح عيب در اين زيرسيستم را ايجاد مي‌كند.

وي افزود: راهکار پيشنهاد شده بر مبناي استخراج تمام دوران‌هاي ممکن بين دستگاه‌هاي مختصات مداري و بدنه ماهواره و مقايسه زواياي اويلر حاصل از هر يک از اين دوران‌ها بوده که فلسفه عملکردي جديدي جهت تشخيص، جداسازي و اصلاح عيب حسگرهاي تعيين وضعيت به شمار مي‌رود.

نصرالهي خاطرنشان كرد: بر اين اساس، تغييرات قابل توجه در پراکندگي مجموعه زواياي اويلر بدست آمده بعنوان معياري براي آشکارسازي عيب مورد استفاده قرار گرفت. مکانيزم جداسازي و اصلاح عيب نيز بر مبناي دسته‌بندي ماتريس‌هاي دوراني است که زواياي اويلر حاصل از آن‌ها تحت تأثير مؤلفه معيوب حسگر قرار نمي‌گيرند.

وي تصريح كرد: قابليت‌هاي فوق، يک راهکار کاملا تحليلي و محاسباتي محسوب شده که بدون نياز به حسگرهاي افزونه و تحميل هرگونه جرم، توان مصرفي و هزينه مضاعف، دستيابي به يک زيرسيستم تعيين وضعيت تحمل‌پذير عيب را مقدور مي‌سازد. همچنين، الگوريتم‌هاي طراحي شده، مکانيزمي مستقل از مدل در تشخيص و اصلاح عيب را ارائه مي‌كنند که همواره زواياي وضعيت اصلاح يافته در اختيار زيرسيستم کنترل وضعيت قرار مي‌گيرد.

نصرالهي در ادامه گفت: قابليت اشاره شده اين امکان را فراهم ساخت که در صورت بکارگيري اين الگوريتم‌ها در کنار مکانيزم‌هاي تشخيص و جداسازي عيب مبتني بر مدل در زيرسيستم کنترل وضعيت، جداسازي همزمان عيب، هم در حسگرها و هم در عملگرهاي ماهواره مقدور ‌شود. در انتها صحت عملکرد الگوريتم طراحي شده با پياده‌سازي عملي آن مورد تأييد قرار گرفت.

سيد سعيد نصرالهي، دانشجوي كارشناسي ارشد دانشکده مهندسي برق دانشگاه علم و صنعت ايران از پايان‌نامه خود با عنوان «طراحي و پياده سازي سيستم شناسايي و جبران سازي عيب در زيرسيستم تعيين وضعيت ماهواره» كه آن را به راهنمايي دکتر حسين بلندي و مشاوره دکتر مهدي علياري ارائه كرده، 31 خرداد ماه دفاع خواهد كرد.
 
طراحي قانون هدايت مياني سه بعدي با نقاط گذر متحرک
 
مهندس محمدرضا ميرجليلي، کارشناس ارشد مکانيک- هوا فضا و مجري اين پروژه تحقيقاتي گفت: در اين پايان‌نامه يک قانون هدايت مياني سه بعدي با استفاده از نقاط گذر متحرک طراحي شده است که موقعيت نقاط گذر با توجه به مسير حرکت هدف و با استفاده از الگوي ارائه شده تعيين و براي عبور از نقاط گذر، از قانون هدايت تناسبي استفاده مي‌شود. براي ديناميک پرنده از مدل جرم نقطه‌اي استفاده شد و سيستم کنترل آن و کل ديناميک وسيله پروازي از ورودي دستور شتاب تا خروجي شتاب مانور به صورت ايده‌آل فرض شد. هدايت مرحله مياني، ورودي دستور شتاب را براي تعقيب نقاط گذر ثابت يا متحرک، به عنوان اهداف مجازي و سپس حرکت به سمت هدف اصلي، تعيين مي‌کند.
 
وي افزود: بررسي اوليه روي نتايج شبيه‌سازي نشان مي‌دهد که قانون هدايت پيشنهادي سبب افزايش عملکرد پرنده در رسيدن به هدف اصلي شده و با افزايش سرعت نهايي پرنده سبب افزايش حداکثر برد آن نيز مي‌شود. در اين الگو پرنده در ابتدا به سمت نقطه گذر اول که با زاويه 60 درجه تعيين شده، حرکت مي‌کند و سبب مي‌شود پرنده سريعا افزايش ارتفاع دهد تا تلفات انرژي آن کاهش يابد. پس از آن، در ارتفاع بالا و در جو رقيق به سمت نقطه گذر دوم پرواز كرده و در انتها به تعقيب هدف اصلي مي‌پردازد و لذا سرعت نهايي و برد آن افزايش مي‌يابد. در ادامه الگوي تعيين نقاط گذر با بهينه‌سازي برخي از پارامترهاي آن اصلاح شده و الگوي نمونه ارائه مي‌شود.
 
ميرجليلي در پايان گفت: در نهايت اين روش با روش‌هاي هدايت مياني از قبيل هدايت تناسبي با باياس عمودي شتاب جاذبه، هدايت با قيد زاويه شيب نهايي و هدايت با کمک هدف مجازي لغزان مقايسه شده و نشان مي‌دهد که براي اهداف با برد بلند و همچنين هدف با تغيير مسير، عملکرد مناسب‌تري دارد.
اين پژوهش با راهنمايي دکتر سيدحميد جلالي نائيني، عضو هيات علمي دانشکده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس