با تورقی در لابه‌لای خاطرات و اظهارات شخصیت‌های سیاسی می‌توان طرز تفکر و تغییرات آن‌ها در طول زمان را به دست آورد، کسانی که روزگاری بدحجاب‌ها را دزد و ضد انقلاب خطاب می‌کردند، در فضای حال دیگران را افراطی و تندرو معرف می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - یکی از مقولاتی که نشان‌دهنده تغییرات هاشمی رفسنجانی درگذر زمان است، مسئله حجاب و برخورد با بدحجابی در کشور است؛ آقای هاشمی روزگاری بدحجابان را تهدید به برخورد خیابانی و تبعید به اردوگاه‌های کار اجباری می‌کرد و در روزگار حال، وی مواضعی کاملاً متفاوت با گذشته می‌گیرد و اصلاً منکر آن می‌شود که بدحجابی مشکلی در ایران است.

درباره هاشمی بیشتر بخوانید؛
وصیت‌نامه هاشمی رفسنجانی: نتوانسته‌ام فرزندانم را خوب تربیت کنم

 

 
هاشمی در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۵ با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده‌ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب و  غیرقابل‌قبول درباره بدحجاب‌ها چنین می‌گوید: "ما الآن افرادی را می‌بینیم و هرقدر نصیحت می‌کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومت‌های منفی هست و خانم‌هایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی‌اند که مقداری از مویشان بیرون باشد؛ تابه‌حال با این‌طور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده‌ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازه‌ها این‌گونه مسائل ترویج می‌شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی‌شود و این‌ها خطرناک است و فکر می‌کنم که پس از هفت سال تحملمان هم تمام بشود.

مردم حزب‌الله چند بار طغیان و دیدید که در خیابان‌ها ریختند و از همین تریبون نماز جمعه، وزیر کشور و دیگران خواهش کردند و به آن‌ها وعده دادیم که این‌ها خودشان آدم می‌شوند و بازمی‌بینیم که مثل‌اینکه این‌ها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند."[۱]

هاشمی رفسنجانی در مقوله بدحجابی به همین اظهارات تند کفایت نمی‌کند و با تهدید بدحجابان به کار اجباری می‌گوید: "البته شورای عالی قضائی یک پیش‌نویس لایحه‌ای را تهیه‌کرده و ما قبلاً به حزب‌الله وعده داده بودیم که عمل می‌کنیم و مقدماتش را فراهم کرده‌اند و همین روزها به مجلس می‌آید. این لایحه در نظر گرفته است که اردوگاه‌هایی در مناطقی در نظر بگیرند برای بازسازی خانم‌ها و آقایانی که دچار مرحله‌ای از فساد اخلاق هستند."[۲]

هاشمی در ادامه با دزد خطاب کردن این زنان و همسرانشان می‌گوید: "فکر شده که این‌ها نوعاً آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر این‌جوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای این‌ها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین‌جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که این‌جوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها این‌ها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، این‌ها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون این‌ها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همان‌جا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید این‌ها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آن‌ها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به این‌ها نخواهد داد "[۳]

رفسنجانی در پایان خطبه نماز جمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی‌ها گفت: "ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به این‌ها اهانتِ مرگ بر بی‌حجاب و این‌ها نکنید، بذارید این‌ها کم‌کم بفهمند، اما نمی‌فهمند؛ بعضی‌هایشان عناد دارند، بعضی‌هایشان اصولاً ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند این‌جوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم.

به‌هرحال مطمئن باشید که از این به بعد ان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمی‌کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس‌باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند." (تکبیر نمازگزاران)[۴]

هاشمی دریکی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه، به شکلی صریح‌تر درباره زنان بدحجاب صحبت می‌کند و می‌گوید: آقایانی که به کشورهای غربی رفته‌اند، می‌بینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانم‌هایی که فکر می‌کنند به نام آزادی و...، این حرف‌ها زده می‌شود، چه می‌کنند؟ وقتی‌که غرب، جنس زن را به‌صورت مانکن در ویترین فروشگاه‌ها می‌گذارد تا زیرپوش، سینه‌بند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟!اگر زن‌ها یک‌ذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند.[۵]

آیا آزادی زن این است؟! آن‌هایی که به کشورهای اروپایی رفته‌اند، خانم‌های لخت‌وعور را در ویترین‌ها دیده‌اند که اصلاً آن‌ها را به‌عنوان فواحش، برای مردم مطرح می‌کنند. در کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد، دانمارک و نروژ، اصلاً، روی فروش دخترهای جوانشان و عرضه کردن خانم‌هایشان، به‌عنوان یک مرکز تأمین ارز کشور تکیه کرده‌اند و وقتی در مجلس آن‌ها، برای جلوگیری از این کار بحث می‌شود، مخالفین می‌گویند نه! این منبع تأمین ارز ماست و جوان‌ها به خاطر همین به اینجا می‌آیند![۶]

این سخنان هاشمی در حالی است که او ۵ سال بعد در سخنانی متضاد با سخنان گذشته‌اش در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی می‌گوید: "دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم این‌ها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه این‌طور نمی‌شود... به‌تدریج ما اولاً این‌همه داره نصیحت می‌شود این‌همه داره توجیه می‌شود این‌همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی می‌شود مواظبش هستند اگر فکر می‌کنید که اقدام دولت این باید باشد که آن‌چنان بگیروببند بکند که دیگه هیچ‌کس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می‌کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می‌خواهند یه مقداری افراط به نظر می‌رسد پیش می‌آید."

هاشمی با عبور از دهه شصت و رسیدن به قدرت در منصب ریاست جمهوری، به شکل دیگری به بدحجابی یا بی‌حجابی توجه می‌کند.

در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی چنین بیان می‌کند:"روزی در جلسه هیئت دولت یکی از مسوولان از بی‌حجابی خانم‌ها در ایران گلایه کرد که در پاسخ رئیس‌جمهور با خنده‌ای گفت که بگذارید این‌ها راحت باشند تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند ".[۷]

بااین‌حال هاشمی در فروردین‌ماه ۹۳ با انتقاد از تندروی‌ها می‌گوید: "هر انقلابی وقتی اتفاق می‌افتد، با مقدار زیادی احساسات همراه می‌شود. وقتی انقلاب ما پیروز شد، نیروهایی که خشم از رفتار رژیم قبل در وجودشان بود و آسیب‌هایی دیده بودند، می‌خواستند از عوامل رژیم انتقام بگیرند. ادبیاتی که در انقلاب به کار می‌رود، یک مقدار انسان‌ها را تندرو بار می‌آورد و تندروی‌هایی در برخوردها پیش می‌آید. امام چند بار در فواصل مختلف بیانیه صادر کردند و ترمز زدند. به این‌ها نگاه کنید. برای شما سخت نیست و حتماً مرجعی برای مراجعات خودتان دارید. حرف‌های امام کاملاً روشن است و می‌توانید ببینید. حرکت‌های انقلاب احتیاج به ترمز داشت که امام این ترمز را زدند."

حال این سؤال پیش می‌آید در اوایل انقلاب و دهه شصت، چه کسی تندرو، افراطی و رادیکالی برخورد می‌کرده است؟


[۱] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۱۲/۲/۱۳۶۵

[۲] - همان خطبه

[۳] - همان خطبه

[۴] - همان خطبه

[۵] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۲۵/۸/۱۳۶۳

[۶] - همان خطبه

  - [۷]http://didban.ir/fa/news/۱۷۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    معروف است كه ايت الله بروجردي هر گاه از اختلاف فتوايشان سوْال مي شد مي فرمودند انا كل يوم رجل من هر روز يك إنسان جديدم
  • پیمان94 ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    تغییر از زمین تا آسمان....الله اکبر
  • ناشناس ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    متاسفانه هاشمی در اول انقلاب تندرو و افراطی برخورد می کرده و گفته های فوق موید این مسئله هست .
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 1
    نتیجه گیری اینکه حجت الاسلام هاشمی هم در دهه 60 تندرو بوده که زنان بدحجاب را ضد انقلاب خطاب می کرده و هم امروز تندرو است چرا که برعلیه نهاد قانونی شورای نگهبان جوسازی میکند .
  • ناشناس ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 1
    عجب زنان بدحجاب دزد و ضد انقلاب هستن !!! هاشمی متاسفیم .
  • مهران ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    امان از افراط و تندروی و تحجر !
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    ای جان ...
  • هيهات منا الذلة ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    اهان ؟؟؟؟؟؟؟ یکی نیست از رفسنجانی بپرسه تا دیروز تو و حسن خان روحانی دم از به زور ملت رو نمیشه برد به بهشت میزدید حالا بر جوانانمان حالا تهمت دزد و ضد انقلاب میزنید اینکه کسی بد حجاب میگرده برای یک کشور اسلامی و خانواده اسلامی اصلا خوب نیست درست اما باعث بانی این کار جز شما و اطرافیان و دولت مثلا اعتدالیونتون نیست رفسنجانی
  • ناشناس ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی رو با مرجع تقلید بزرگوار مرحوم آیت الله بروجردی قیاس نکن لطفا" !
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    حالا چطوری از ویترین زنان بی حجاب کشورهای اروپایی خبر داشته است ؟!
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اما امروز بی حجاب ها و سکولارها و لائیک ها طرفدار هاشمی شده اند !
  • سحر ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    بعد از ریایت جمهوری خاتمی ی مصاحبه تلویزیونی با نماینده رفسنجانی خاطرم هست صحبت از امام زمان شد ایشان با پوزخندی جواب طرف مقابل رو دادن..... خیلی تعجب کردم از اینکه ی انسان سیاسی به همین راحتی در افکار عمومی نظرش رو تغییر میده چون خاطرم هست در دوران ایشان چقدر خفقان بود....... کلا تمام این روش محتسب گذاشتن در خیابان و....... سوغات دوران ایشان بود
  • مهدی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حاج اکبر دیگه به مال دنیا احتیاج نداره احتمالا برای بقای سیاسیشان اینگونه افاضات را میفرمایند درست نمیگم میگی نه 7 اسفندببین اقبالش چقدر کم شده در بین مردم
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    اما هاشمي مدعي است که من تغيير نکرده ام بلکه منتقدان من عوض شده‌اند. من همان آدم سابق هستم
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    هاشمي که مدعي است منتقدان من کلاغ هستند و من هرگز عوض نشده ام و هميشه معتدل بودم و ديگران افراطي اند. تازه مگر اين حرفها اختلاف فتواست اصلا کي هاشمي داراي فتوا شد؟
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    هاشمي هاشمي خجالت خجالت
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اوج سخنان هاشمي اين جاست که مي‌گويد: اگر زن‌ها یک‌ذره شعور داشتند .... يعني يک ذره هم شعور ندارند که کاري که هاشمي مي گويد را نکرده اند.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اين اختلاف فتوا نيست نون به نرخ روز خوردن است تازه نرخ روز را هم طرف بلد نبوده براي همين در انتخابات آينده معلوم مي‌شود که مردم او را و خاندانش را قبول ندارند.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    هاشمي در مراسم سالگرد براي همسر مکرم حضرت امام هم حرفهاي ناصوابي زد از جمله اين که مشکل کشور زنان بد حجاب نيستند و از اين جور حرفها
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    حالا بد حجابها بيايند و از حاج آقا خاطره حمايت کنند و به ايشان راي بدهند
  • رسول مشهدي ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    آيا خود شما همان انسان با تفكرات سال 1365 هستي.بيدار شو 30 گذشته و جامعه تغيير كرده.
  • ناشناس ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    جامعه تغییر کرده اما اصول اسلام لایتغیر است و با افراط و تفریط مخالف است .
  • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    یعنی از نظر هاشمی همه مشکل جامعه همان یک ذره موی خانمها بیرون روسری بوده است ؟!
  • مسعود ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    همین حرفها را زده که مردم امروز دیگه اصلا" قبولش ندارند .
  • مهرداد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    2 1
    هاشمی خانمهای بد حجاب را با معتادان اشتباه گرفته بوده ! و تهدید به تبعید به اردوگاههای کار اجباری می کرده است .
  • ناشناس ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    این هم از عالیجناب سرخپوش اصلاح طلبان .
  • کامران ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    هردم از این باغ پسته بری می رسد !
  • ناشناس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی با ترویج اشرافیگری در زمان 8 سال ریاست جمهوریش باعث افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج و تضعیف نهاد خانواده و افزایش فساد در جامعه شد .
  • يك غير درباري غير مذهبي ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مشرق دستت درد نكنه تا خانم هاي كمتر با حجاب هم بهتر و بيشتر اين موجود را بشناسند
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    آقای هاشمی باید رد صلاحیت می شدند .
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    خيلي گير نديد اينها همه عوارض پيري است
  • ناشناس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    سخنان فوق موید این نکته هست که حال قبلی ایشان هم مساعد نبوده است .
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    امان از نفس اماره
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    فرق داره که فتوا در شرایط چگونه تغییر کنه. یک روز حضرت علی به اسب هم زکات بستن. این خیلی فرق داره با اینکه فتوا بفرموده کاخ باکینگهام بیاد
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    وقتی بقول فائزه دخترش یک کم سواد مثل پدرش همه کاره است باید وضع کشور این طور باشد
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    به قول شما ملاک حال فعلی افراد است
  • ناشناس ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اخیرا"گفته ما در زمان جنگ بدنبال ساخت بمب اتم بودیم و بهانه دست امریکا و اسرائیل داده و این یعنی حال امروز ایشان هم مساعد نیست .
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    ظاهرا آن وقت والان حال ايشان خوب نبوده است.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    نه ديگر اين قدر تغيير اين نشان دهنده آلزايمر است نه يک تغييرات معقول
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبان دروغ مي‌گفتند و هاشمي قاتل نبوده است اما هاشمي خيلي تغييرکرده و بي خود مي‌گويد که من عوض نشدم عاقلانه اين است که بگويد من عوض شدم حالا چرا بماند
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اين اهانت مسلم به همه زنان است. چرا همان وقت در نماز جمعه کسي به او اعتراض نکرده که بابا تو خطيب جمعه‌اي اين چه طرز حرف زدن است
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    هاشمي اخه اين چه حرفي بود که زدي! آخه اين هم شد حرف؟
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 1
    اینکه زنای بدحجاب دزدند قبول ندارم،..!بلکه جنایتکار و ضد انقلابند،،قبول نداری؛ وضع جامعه گویا هستش..!خودشون خراب شدند ،مردارو هم خراب کردند،حالا هرروز خبر از تجاوز ،خیانت،طلاق،گیس وگیس کشیو، اون اعتقادا هم کم شده،چرا؟چون جامعه شده رنگوبارنگ،بی حیایی و لی عفتی کوج میزنه،میگن اجتماعی شدیم..!!اما درمورد آقای هاشمی،،،انسانه دشمن بزرگی به نام شیطان دارند،که اگر ظرفیتت رو روز به روز قوی نکنی..رفتی....این آقا هم رفت....
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    گذارید این‌ها راحت باشند تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند ؟؟؟؟ آخه بدحجابي چه ربطي دارد به سرمايه؟
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    نه بابا!!! هاشمي؟!!!! عجب!!!!!!
  • ناشناس ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    واقعآ باید بگیم خدا عاقبت بخیرمون کنه مهم عاقبت بخیریه
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    من که به هاشمي راي نمي‌دهم دفعه قبل خبرگان به او راي دادم اما اين بار اصلا
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    آخر به اين مي گويند اختلاف فتوا اين که به زنان اهانت کني و بگويي يک ذره شعور ندارند قتوا ي ايشان بوده است شما همه چيز را اين جوري توجيه ميکنيد
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    خداوند آقای هاشمی را برای ملت ایران نگهدارد که واقعات یک نعمت الهی است و در عوض اصول گرایان و سایت مشرق را از ملت ایران بگیرد که واقعیت یک نقمت و عذاب الهی هستند
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حجت الاسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    ناشناس 23:28 مردم ایران از ابتدای انقلاب آقای هاشمی را می شناسند ایشان حجت الاسلام بوده و هستن .
  • حسن ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    من نمیدونم مشرق نیوز با این رفتارهای بچگانه چه چیز ی را مخواد بدست بیاره. واقعا جای تاسف داره.
  • ناشناس ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 1
    تلاش مذبوحانه سایت مشرق برای بدنام کردن و حذف کردن هاشمی و اینکه تا انتخابات کاری کند که هاشمی در خبرگان رأی نیاورد. و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    خداییش یه سری از حرفاش قبول دارم ولی نه همه اش را ... در مورد زنان بد حجاب
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    اهل دل بوده
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    بشین بابا با این تقسیم بندی امثال تو رو با یک دکمه اخر بستن فریب میدن و گول میزنن مگر دگمه و یقه و لباس ملاک فهم و اگاهی از دینه؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    چرا آقای هاشمی الان برعکس میگه. شاید چون الان برعکس اون موقع تعداد بدحجابها زیادتر شده.
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    متاسفم برای همه تعصبات و سنت های دست و پاگیر ادم تو سایت شما افسردگی میگیره همه جور مغز بسته اینجا پیدا میشه شما که ادعا حجاب داری یادت باشه مردم به رفع اختلاف طبقاتی بیشتر نیاز دارن تا این حرفا مسخره
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    همه مخلوقات خدا هستند لطفاً به کنه توهین نکن
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    مشاهده میکنی چطور منفی ها تو سرت میخوره ؟
  • محمد ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    به نظرم حجاب یا بی حجابی چه ربطی داره ادم با انقلاب باشه یا ضد انقلاب مهم درون وفطرت انسانه نه ظاهر انسان اقای هاشمی.نه این لباس است نشان ادمیت.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    موندم الان یعنی سال 1400چی میخواست بگه!؟ الان دیگه کسی گوش شنوا نداره همه مشکلات بزرگ تری دارن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    آنچه در متن است با آنچه در عنوان است متفاوت است. آقای هاشمی همه بدحجاب را نگفته از آخرت بترسید
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    رفسنجانی سقط شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس