گروه فرهنگی مشرق: سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» در هیاهوی جشنواره فیلم فجر و کمی قبل تر از آن،با تحولات دیجیتالی شبکه تهران، استتار شد، در حالیکه یکی از درخورترین سریال های این شبکه است و آنچنان که باید تبلیغات خاصی در موردش صورت نپذیرفته است.
سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» دارای شاخصه هایی در نوع سبک تولید است که در ادامه خرق عادت مجموعههای تلویزیونی، در سالهای اخیر است. این سریال توسط مجموعه ای از نویسندگان به نگارش درآمده است و مثل اغلب سریال هایی که به صورت حرفه ای تولید می شوند، مبتنی بر خلاقیت جمعی خلق شده است. البته اغلب سریال های اخیر تلویزیون، معمولا به صورت گروهی نوشته می شوند اما هر قسمت سریال «یادداشت های زن خانه دار» یک یا چند نویسنده دارد و همین موضوع سبب شده دامنه قصه گویی با توجه به خط قرمزهای سیما، واجد جذابیت های روایی متفاوتی باشد. اما نکته دیگری که موجب برجستگی سریال می شود دردمندی اجتماعی مماس با معضلات اجتماعی به روز است که این سریال را نسبت به سایر آثاری که همزمان از شبکه های دیگر در حال پخش اند متمایز میکند.
اما در مجموعه این سریال، داستان انسانی «کیمیا» فوق العاده اصیل، انسانی و خانوادگی است و دوباره همان حس خوش دیدن سریال خانه سبز را در وجود مخاطب زنده میکند. «یادداشت های یک زن خانه دار» ، سریال تنبلی و کند و نیست و اتفاقا مخاطب را در قصه هایش شریک میکند. اوج این شراکت در قصه اپیزود«گل به خودی» در قسمت یازدهم، یکی از بخش های دلچسب سریال است که در یک چینش فوق العاده به همان مسئله دروغ های لحظه ای و غیر اخلاقی در خانواده اشاره دارد و سریال با نمایش و تاکید بر دروغ شیوا به پدر و مادرش، نشان می دهد بسیاری از چالش های اساسی خانوادگی با عنوان کردن اسرار زن و شوهری می تواند شکل بگیرد.
ضمن اینکه مثلا در قصه حریم شخصی دو روایت موازی مطرح می شود، حریم شخصی محیطی و حریم شخصی مجازی؛ و با هوشمندی این دو خط روایی در یک زمان داستانی کمتر از سی و یک دقیقه ای مطرح می شود. اما در بسیاری از سریال های تلویزیونی بدون انتقال مفاهیم اجتماعی لازمیکه چالش برانگیز است ممکن است بیش از ده قسمت چهل دقیقه ای سریال بگذرد و مخاطب پیام لازمه را دریافت نکند. اینکه در کمتر از سی و یک دقیقه شاخصه برزگ حریم شخصی با قصه مدرن تری در سریال طرح میشود ،نشان از خلاقیت در محتواست.
راستش را بگو عنوان سریالی بود که از شبکه اول سیما پخش می شد اما راستش را بگو یادداشت های زن خانه دارد عنوانی است که به محتوای کمتر از سی و یکی دقیقه ای سریال می آید. مثلی در فرهنگ عمومی رایج است که نسل های پیشین باآن آشنا هستند، دروغ دروغ می آورد و موجب زایش دروغ های بعدی می شود در یک روابط صادقانه زناشویی که مثل کلیشه های طرح شده در سایر سریالهای تلویزیونی نیست، در یکی از اپیزودها هیجان زودآوری مالی و مصرف گرایی در نسبت با سبک زندگی عرفی ورد ارزیابی قرار می گیرد و حصول نتیجه طرح شده در سریال فراتر از یک سریال تلویزیونی می رود. با این حال شاید به قواره سریال نیاید، شاید در اثر بتلیغ آنچنان برجسته نشده، اما مجموعه این سریال خیلی فراتر از انتظار است.
***علیرضا پورصباغ