به گزارش مشرق، از زمانی که مساله سهمیهبندی بنزین به میان آمد،
استفاده از کارت سوخت نیز با آن گره خورد؛ گرهای تنگ که حالا با دستان
جایگاهداران و وزارت نفت در حال باز شدن است. دولت یازدهم از ابتدای کار
خود مساله بازنگری در نرخ و سهمیههای بنزین را بیان کرده بود. در همان
زمان نیز بسیاری از کارشناسان بیان کردند که از اساس با چنین طرحی موافق
نبودند و یا معتقد بودند که دیگر زمان اجرای این طرح به سر آمده است.
کمی قبل اقتصادنیوز در گزارشی جزئیات احتمالی حذف کارت سوخت را بیان کرده بود. این مساله چند ماه بعد از آزادسازی نرخ سوخت و برداشته شدن سهمیههای بنزین بود. حالا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه این مساله جدیتر شده و از سوی مسوولان دولتی و جایگاهداران نیز به دفعات بیان میشود.
هرچند که به نظر میرسید وزارت نفت با این مساله موافق نباشد اما اظهارات تازه مسوولان نشان از آن دارد که وزارت نفت نیز با این مساله موافق است.
پیش از این روسای انجمنها و اتحادیههای کارفرمایی جایگاهداران در گفتوگوهایی با اقتصادنیوز این مساله را تایید کرده بودند که همه جایگاهداران موافق حذف کارت سوخت هستند. برخی از آنها حتی این مساله را عنوان کردند که از همان زمان به میان آمدن مساله سهمیهبندی سوخت، موافق اجرای چنین طرحی نبودند.
در این میان، برخی مدافعان تداوم استفاده از کارت سوخت به شیوه آمار و نمودار دست به انتشار گزارشهایی زدهاند تا نشان دهند که عملکرد هشت ساله این کارت، فراتر از صحبتهایی است که این روزها بیان میشود. به عنوان مثال خبرگزاری فارس در گزارشی صحبت از صرفهجویی 75 میلیارد دلاری این کارت طی 8 سال گذشته کرده بود.
با این حال، جایگاهداران معتقدند که استفاده از بنزین بدون یارانه اصلا نیازی به کارت ندارد. بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت پیش از این عنوان کرده بود که بسیاری از کارتهای سوخت در پمپها بدون استفاده موجود است و اصلا نظارتی هم بر آن صورت نمیگیرد. هرچند که انتقاد برخی مخالفان حذف کارت سوخت نیز همین نبود نظارت است و بارها صحبت از کارتهای دیگری از جمله «کارت انرژی» را به میان آوردند اما به نظر میرسد که بر اساس گفته جایگاهداران، اساس کارت سوخت در زمان برداشته شدن سهمیهها و آزاد شدن نرخ، بیهوده است.
با این حال، به نظر میرسد سفر هشت ساله کارت سوخت به پایان رسیده است و حالا با موافقت وزیر نفت، احتمال حذف این کارت بعد از تعطیلات نوروزی بیشتر هم شده است؛ مسالهای که به نظر میرسد در صورت اجرا، دوباره تیغ انتقادها را متوجه وزارت نفت میکند.
منبع: اقتصادنیوز
کمی قبل اقتصادنیوز در گزارشی جزئیات احتمالی حذف کارت سوخت را بیان کرده بود. این مساله چند ماه بعد از آزادسازی نرخ سوخت و برداشته شدن سهمیههای بنزین بود. حالا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه این مساله جدیتر شده و از سوی مسوولان دولتی و جایگاهداران نیز به دفعات بیان میشود.
هرچند که به نظر میرسید وزارت نفت با این مساله موافق نباشد اما اظهارات تازه مسوولان نشان از آن دارد که وزارت نفت نیز با این مساله موافق است.
پیش از این روسای انجمنها و اتحادیههای کارفرمایی جایگاهداران در گفتوگوهایی با اقتصادنیوز این مساله را تایید کرده بودند که همه جایگاهداران موافق حذف کارت سوخت هستند. برخی از آنها حتی این مساله را عنوان کردند که از همان زمان به میان آمدن مساله سهمیهبندی سوخت، موافق اجرای چنین طرحی نبودند.
در این میان، برخی مدافعان تداوم استفاده از کارت سوخت به شیوه آمار و نمودار دست به انتشار گزارشهایی زدهاند تا نشان دهند که عملکرد هشت ساله این کارت، فراتر از صحبتهایی است که این روزها بیان میشود. به عنوان مثال خبرگزاری فارس در گزارشی صحبت از صرفهجویی 75 میلیارد دلاری این کارت طی 8 سال گذشته کرده بود.
با این حال، جایگاهداران معتقدند که استفاده از بنزین بدون یارانه اصلا نیازی به کارت ندارد. بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت پیش از این عنوان کرده بود که بسیاری از کارتهای سوخت در پمپها بدون استفاده موجود است و اصلا نظارتی هم بر آن صورت نمیگیرد. هرچند که انتقاد برخی مخالفان حذف کارت سوخت نیز همین نبود نظارت است و بارها صحبت از کارتهای دیگری از جمله «کارت انرژی» را به میان آوردند اما به نظر میرسد که بر اساس گفته جایگاهداران، اساس کارت سوخت در زمان برداشته شدن سهمیهها و آزاد شدن نرخ، بیهوده است.
با این حال، به نظر میرسد سفر هشت ساله کارت سوخت به پایان رسیده است و حالا با موافقت وزیر نفت، احتمال حذف این کارت بعد از تعطیلات نوروزی بیشتر هم شده است؛ مسالهای که به نظر میرسد در صورت اجرا، دوباره تیغ انتقادها را متوجه وزارت نفت میکند.
منبع: اقتصادنیوز