کد خبر 543238
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه گفت کاهش حملات در سوریه دلگرم کننده است و ما از همه طرف ها می خواهیم به ترک مخاصمه پای بند باشند.

به گزارش مشرق، جاش ارنست ضمن اشاره به برخی اقدامات آمریکا از جمله افزایش حضور نظامی در آسیا و اقیانوسیه و افزایش کمک به متحدانی همچون کره جنوبی و ژاپن برای دفاع از خود در برابر حملات احتمالی کره شمالی گفت این قطعنامه برای نخستین بار مواردی همچون بازرسی محموله های کره شمالی را نیز در بر دارد و برای اولین بار، فروش تسلیحات سبک و تسلیحات متعارف نیز به رژیم کره شمالی منع می شود. همچنین برخی تحریم ها نیز بر بخش های فعال اقتصاد کره شمالی وضع می شود، بخش هایی مانند سنگ آهن، زغال سنگ و تیتانیوم که درآمد آنها به جای بهبود وضع اقتصاد مردم کره شمالی، صرف تامین زندگی بزرگان دولتی و تامین بودجه برنامه موشکی این کشور می شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت از این رو ما تلاش کرده ایم تا فشار بر بخش هایی را که باعث تامین مالی اقدامات کره شمالی می شود، افزایش دهیم تا ببینیم این افزایش فشار و افزایش انزوا باعث تغییر در راهبرد رژیم کره شمالی می شود یا نه.
ارنست درباره اجرای ترک مخاصمه در سوریه گفت م
ا در روزهای اخیر، شاهد کاهش کلی حملات هوایی به مخالفان و غیر نظامیان هستیم و این کاهش، در مقایسه با مدت زمانی است که پیش از ترک مخاصمه، علیه مواضع غیر نظامیان و مخالفان دولت صورت می گرفت و این نشانه ای دلگرم کننده است. با این حال، ما همچنان نگران گزارش هایی هستیم که رژیم سوریه همچنان مشغول حملات با تانک و توپخانه علیه غیر نظامیان در اطراف مناطقی همچون لاذقیه، حمص و حما و حومه دمشق هستیم. شکی نیست که اگر چنین حملاتی تایید شوند، نقض ترک مخاصمه به شمار می آیند. ما این گزارش های مربوط به نقض را بررسی می کنیم و آنها را جدی می گیریم و به همچنان با جدیت از همه طرف ها می خواهیم خویشتنداری به خرج بدهند و به تعهداتی که در ترک مخاصمه در نظر گرفته شده است، پای بند باشند.

وی افزود همچنین از اینکه همه شرکایمان در گروه حامیان سوریه از نفوذ خود بر گروه های مستقر در سوریه استفاده کرده اند تا در فعالیت هایی وارد نشوند که ترک مخاصمه را با خطر روبرو می کند، دلگرم هستیم. فعالیت های دیپلماتیک عمده ای در این خصوص جریان دارد و اوضاع در این کشور اندکی بهبود یافته است. هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام شوند و گزارش هایی از نقض هستند که باید دنبال شوند. همچنین موارد نقض و حملات توپخانه ای و حمله با تانک هستند که کاملا جدی می گیریم. با این حال امید داریم که ترک مخاصمه باعث شود بتوان جریانی دائم از کمک های انساندوستانه به مناطقی که نیازمند کمک هستند، ایجاد کرد.

وی افزود همچنین تلاش می شود تا اقداماتی برای رسیدن به توافق سیاسی گسترده تر در داخل سوریه صورت گیرد که به گذار سیاسی در داخل این کشور منجر شود. این تلاش ها ادامه دارد ولی مساله به نوع اجرای ترک مخاصمه نیز بستگی دارد. کمک های انساندوستانه تازه شروع شده است و باور داریم که هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام شوند.

ارنست با اشاره به تلاش های دولت اوباما برای انتصاب فردی برای جای گزینی کرسی خالی دادگاه عالی گفت در این خصوص قانون اساسی کاملا روشن است و باید رئیس جمهور فردی را برای این مساله معرفی و سنا نیز به وظیفه خود در این خصوص عمل کند. این موضوعی بحث انگیز نیست و جای هیچ تفسیر سیاسی ندارد.

وی درباره انتخابات داخلی دو حزب جمهوری خواه و دمکرات گفت دمکرات ها در کنار انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می کنند بار دیگر اکثریت را از جمهوری خواهان بازپس گیرند.

ارنست گفت جامعه جهانی به شدت اقدام کره شمالی در اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و ادامه تلاش این کشور برای به دست آوردن تسلیحات اتمی را با اعمال تحریم های بی سابقه محکوم کرد.

قطعنامه 2270 شورای امنیت سازمان ملل شامل گسترده ترین تحریم های چند جانبه از جمله تحریم ها علیه صادرات مواد معدنی کره شمالی و تحریم های مالی است، فعالیت های بانکی کره شمالی را برای حمایت برنامه تسلیحات کشتار جمعی هدف قرار می دهد. قطعنامه همچنین لازمه های بی سابقه بازرسی را نیز بر محموله هایی کره شمالی داراست و مفرهای موجود در اجرای تحریم ها را می بندد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد برای روشن شدن، باید گفت هدف تحریم های امروز افزودن رنج مردم کره شمالی نیست بلکه هدف جمعی ما افزایش هزینه بر سران پیونگ یانگ است که سرسختانه به دنبال برنامه ممنوعه تسلیحاتی و اتمی است. ما همواره گفته ایم که کره شمالی به خاطر اقداماتی که انجام می دهد، با پیامدهایی روبرو می شود و از این قطعنامه اجماعی به عنوان واکنشی یکپارچه و قاطع از سوی جامعه جهانی که از جمله چین و روسیه نیز در آن حضور دارند، استقبال می کنیم که علیه اقدامات تحریک کننده کره شمالی صورت می گیرد که چندین قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

ارنست گفت ما از اقدام شورای امنیت در ارسال این پیام به کره شمالی استقبال می کنیم که اقدامات دولت این کشور در نادیده گرفتن الزامات بین المللی، پیامدهایی جدی دارند. امروز نیز جامعه جهانی با یک صدا پیامی ساده را به پیونگ یانگ ارسال کردند. کره شمالی باید این برنامه خطرناک را کنار بگذارد و راهی بهتر برای مردم خود برگزیند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس