به گزارش مشرق، بازار فيلم همواره يكي از بخش هاي مهم جشنواره هاي مهم بين المللي دنياست كه فرصت خوبي به شركت هاي مختلف فيلمسازي براي عرضه آثارشان، ديدار روساي جشنواره ها براي ملاقات پخش كننده هاي فيلم و انتخاب آثار و همچنين حضور شبكه هاي تلويزيوني پرمخاطب و موسسه هاي رسانه هاي تصويري براي خريد فيلم و سريال هاي خارجي را به دست مي دهد.
بازارهاي فيلم جشنواره ها با توجه به قدمت و اهميت جشنواره ها مهم است و براي نمونه بازار فيلم جشنواره فيلم برلين به عنوان يكي از سه جشنواره الف فيلم دنيا به نام بازار فيلم اروپا با بيش از دو هزار شركت كننده اعم از خريدار، فروشنده و غرفه دار از 110 كشور (آمار از سايت جشنواره و مربوط به آخرين سال برگزاري آن يعني 2016 است) دنيادر 10 روزي كه برپاست نزديك به 780 فيلم را براي حضار به نمايش مي گذارد.
**بازار فيلم فجر از كي آمد؟
در دوره اول جشنواره بين المللي فيلم فجر، بازار فيلم در آن پيش بيني نشده بود و بازار فيلم از سال 1998 (1376) در آن به راه افتاد كه در آن سال ها تنها به شركت هاي فيلمسازي ايراني اختصاص داشته است و از سال 2004 (1382) با حضور شركت هاي خارجي لقب بين المللي مي گيرد. از سال گذشته كه بخش بين الملل از بخش داخلي جشنواره فيلم فجر جدا شد؛ بازار فيلم نيز همزمان با بخش بين الملل برگزار مي شود.
**بازار فيلم امسال چه خبر است؟
پرديس سينمايي چارسو كه امسال كاخ جشنواره جهاني فيلم فجر است؛ اگر از نظر بعضي سينمادوستان حرفه اي به دليل وجود بازار خريد و فروش موبايل در چهار طبقه اول آن جاي مناسبي براي نمايش فيلم هاي اين جشنواره نباشد؛ احتمالا براي بازار فيلم مناسب است.
بازار فيلم جشنواره امسال در طبقه پنجم پرديس سينمايي چارسو برپاست؛ ساعت كار بازار از 12 ظهر تا 9 شب و نمايش آثار ايراني براي خارجي ها از 9 صبح تا 12 شب است. هر چند نمايش بسياري از آثار ايراني در همين روزهاي جشنواره به مذاق مخاطبان ايراني هم خوش آمده و سانس هاي صبح فيلم هاي ايراني را هم معمولا آنها پر مي كنند.
به گفته وحيد اسفندياري مدير بازار فيلم اين دوره از جشنواره، طبق آخرين آمار چهار دسته شركت كننده در بازار فيلم حاضر هستند. در مجموع 22 غرفه به ايراني ها و 20 غرفه به خارجي ها در بازار فيلم اختصاص داده شده است.
او كه 17 دوره از 19 دوره بازار فيلم را برگزار كرده است افزود: يكي از بهترين زمان ها در جشنواره بين المللي فيلم فجر و بازار فيلم زماني بود كه بازار در لابي هتل لاله برگزار مي شد و مهمانان در همين هتل ساكن بودند و فيلم ها در سالن موزه هنرهاي معاصر و سالن هاي مجموعه حجاب به نمايش در مي آمد.
مي توان در اين برآورد نزديكي مسافت بين محل اقامت مهمانان و محل نمايش فيلم ها و فضاي موزه هنرهاي را دخيل دانست؛ نظري كه حتي اكنون هم درست است به شرطي كه از نظر كيفي اين سالن ها همچنان جوابگو باشند.
اسفندياري در مورد اين دوره از بازار فيلم نيز مي گويد: دبير جشنواره اصرار داشتند بازار فيلم به شكلي برگزار شود كه اولويت ما ايجاد پايگاهي در ايران براي شناسايي صنعت سينماي منطقه باشد. ضمن اينكه بتوانيم استعدادهاي جوان را معرفي كنيم و ايران به طور كلي پلي بين سينماي كشورهاي همجوار و اروپا باشد.
اما بايد ديد غرفه داران به عنوان مهم ترين طرف حاضر در اين بازار چه نظري دارند و برگزاري آن را به اين شكل و جداگانه نسبت به جشنواره داخلي فيلم فجر مفيد مي دانند يا خير.
***خارجي ها و ايراني ها چه مي گويند؟
مانفرد كريش/ Manfred Kritschكه مديرفروش بخش آسياي شبكه آلماني دويچه وله است از 12 سال قبل مرتب در بازار فيلم جشنواره فيلم فجر به عنوان نماينده دويچه وله شركت كرده است.
اين شبكه خبري بيست و چهارساعته عموما مستندهاي ديدني در حوزه هاي مختلف از فناوري، دارو، محيط زيست و فرهنگ و هنر برگزار مي كند كه مي تواند مشتري هاي خوبي داشته باشد.
او هدف از شركت در اين بازار را صرفا ارائه محصولات دويچه وله مي داند و مي گويد: ما براي خريد اينجا نيستيم.
كريش فضاي بازار را در سال جاري با سال هاي قبل متفاوت ترسيم مي كند و مي افزايد: تعداد شركت هاي خارجي در بازار فيلم افزايش يافته است؛ از نظر حرفه اي منظم تر و به نظر مي رسد تنها افراد متخصص و مشتري هاي خاص اين محصولات به بازار مراجعه مي كنند و نه همه علاقمندان جشنواره.
او از اينكه تاكنون مذاكراتي با شركت هاي ايراني براي فروش محصولات داشته يا خير نيز خبر مي دهد اما در پاسخ به اين سوال كه آيا اين مذاكرات موفقيت آميز بوده تنها به گفتن اين جمله بسنده مي كند كه بله.
ژوان ابراهيم/Juan Ibrahim مديريت بازاريابي شركت سوري «سما الفن» نيز كه براي ششمين بار در بازار فيلم جشنواره شركت كرده است مي گويد شركت ما در سال 1999 در دمشق تاسيس شد ولي اخير به دبي و فجيره نقل مكان كرده ايم.
وي در مورد تعامل هاي قبلي با شركت هاي ايراني مي گويد: ما پيش از اين سريال خاطرات مدير كل (با نام مدير كل از تلويزيون ايران پخش شد) را به تلويزيون فروخته ايم. قسمت دوم اين مجموعه را به شبكه آي فيلم عرضه كرديم؛ بنابراين تا حدي به بازار سريال هاي مورد پسند ايراني ها آشنا هستيم.
او در مورد شركت هاي حاضر در بازار فيلم گفت: به نظر مي رسد بيشتر شركت هاي آسيايي از سوريه، افغانستان و خاورميانه در اين بازار حاضر هستند و اين فرصت خوبي براي ديدار و گفت وگو با آنهاست.
هژير مفاخري نماينده و غرفه دار شركت صبا سل به عنوان يكي از شركت هايي كه مجوز سند/VOD را دارند در بازار فيلم شركت كرده است.
وي مي گويد شركت ما با هدف تامين محتوا و در واقع خريد برنامه هايي از جمله فيلم، سريال و موسيقي در بازار فيلم حاضر است. ما به عنوان يكي از دارندگان مجوز سند برنامه اندرويدي را تدارك ديده ايم كه مخاطبان مي توانند با آن فيلم ها يا سريال هايي را كه دوست دارند با پرداخت مبلغ ناچيزي ماهانه يا براي هر فيلم يا سريال ببينند.
او حضور شركت هاي خارجي را در اين بازار براي هدف صبا سل خوب مي داند و مي گويد ما رايزني هايي با بعضي شركت ها از جمله دويچه وله داشته ايم.
***ويدئو لايبرري/Video Library چيست و كجاست؟
در انتهاي يكي از راهروهاي باريك بازار فيلم غرفه نسبتا بزرگ تري در مقايسه با بقيه غرفه ها با شش رايانه در نظر گرفته شده است. همه كسانيكه كارت جشنواره را به عنوان مهمان، غرفه دار، خبرنگار دارند مي توانند در اين غرفه با وارد كردن كد مخصوص خود در روي كارت فيلم هايي كه در اين آرشيو موجود است ببينند.
سميه صوفيان مسئول اين بخش مي گويد: در اين آرشيو كه ازسوي جشنواره فجردر اختيار ماگذاشته شده 150 فيلم بلند، انيميشن وفيلم كوتاه موجود است. مهمانان خارجي جشنواره به ويژه خريداران و پخش كنندگان به اين مكان ميآيند وفيلم ها را تماشا كرده و ازميان آنها براي خريد انتخاب ميكنند. اين برنامه بر بستر و ي او دي (ويديوي درخواستي) طراحي شده،براساس ژانر، تاريخ توليد، نام كارگردان و طبقه بنديهايي كه دراين سيستم تعريف شده،گزينه هايي وجود دارد كه دسترسي مخاطبان را راحت ميكند.
صوفيان ادامه داد : فيلمها زيرنويس شدهاند، تامخاطب خارجي به راحتي بتواند از داستان آنها و موضوع باخبر شود. فيلم ها بيشتر متعلق به سال هاي 90 به بعد هستند.
***در بازار فيلم واقعا خريد و فروش هم مي شود؟
وحيد اسفندياري مانند غرفه داران و بقيه حاضران با محافظه كاري به اين سوال پاسخ مي دهد و مي گويد: معمولا اين آمار به طور رسمي اعلام نمي شود. اما مي دانم كه شركت هاي انيميشن سازي ايراني موفقيت هايي در ارائه آثارشان به شركت هاي خارجي داشته اند و در اين زمينه بهتر از مثلا شركت هاي فيلمسازي عمل كرده اند.
در نهايت به نظر مي رسد معرفي و ارائه آثار سينماي ايران كه 37 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سبك و سياق خود را يافته است و يقينا بخشي از فرهنگ غني ايراني است در سطح جهاني به تلاش هاي زيادي نياز دارد كه بازار فيلم تنها يكي از آنان است. در شرايطي كه در سينماي ايران سالانه نزديك به يكصد فيلم داستاني بلند به تنهايي توليد مي شود؛ تنها چند فيلم انگشت شمار در خارج از كشور به خوبي نمايش داده شده اند كه يكي از آنها جدايي نادر از سيمين همين چهار سال قبل بوده است.
سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از اول تا ششم ارديبهشت در پرديس سينمايي چارسو به دبيري رضا ميركريمي برگزار مي شود؛ رضا كيانيان رياست كاخ جشنواره و مازيار ميري رياست بخش دارالفنون را برعهده دارند.