به گزارش مشرق، مهدی محمدی در کانال شخصی اش و در تحلیل انتخابات دهم مجلس نوشت: تركيب نهايي منتخبان مجلس پيام هاي مهمي از حيث شناخت "ديدگاه راي دهندگان" در خود دارد. بيش از ٧٠ درصد تركيب مجلس جديد است و اين يعني نمايندگان پيشين فاقد "ظرفيت تكرار" بوده اند. كليشه هاي سياسي يكسره بي اعتبار شده است. در مواردي مدافعان سفت و سخت برجام راي آورده اند و در موارد مهم تري منتقدان بسيار تند و تيز آن. در برخي حوزه ها، حاميان دولت برتري آشكاري دارند و در حوزه هايي ديگر نزديك ترين و شناخته شده ترين حاميان دولت به كانديداهايي گمنام باخته اند. در برخي حوزه ها، كانديداهايي بسيار ثروتمند، صحنه را به رقيبان ندار و بي بضاعت واگذار كرده اند و اين يعني پول هم "عامل تمام كننده" نبوده است. حوزه هايي هست كه ليست اميد در آن قاطعانه برنده بوده و حوزه هاي ديگري هم هست كه با وجود نقش آفريني جدي طبقه متوسط، اصولگرايان ارتدوكس راي آورده اند.
نتيجه اين است كه "الگوي راي دهي" بسيار پيچيده شده و كمتر از قواعد عام تبعيت مي كند. "گفتمان هژمون در ابعاد ملي" وجود ندارد و تصميمات راي دهندگان، تا حدود زيادي تابع "ملاحظات محلي" است.
از همه مهم تر، مهارت هاي روشي و تكنيكال، و آنچه مي توان آن را "هنر كسب محبوبيت" ناميد، به شدت با اهميت تر از گرايش هاي سياسي و جهت گيري هاي گروهي است.
پيام اين انتخابات اين است: انتخاب شدن، بيش از آنكه يك "شانس" باشد، يك "مهارت" است.
***
محمدی همچنین در یادداشت کوتاه دیگری نوشت:
اصلاح طلبان مي گويند دور دوم انتخابات مجلس را برده اند. آمارها مبهم است، ولي وقتي طرفي خود مي گويد برنده است بايد حرفش را جدي گرفت. اين ادعايي است كه صحت آن، به زودي، حين انتخاب رييس مجلس آزموده خواهد شد.
کد خبر 566005
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵
- ۲ نظر
- چاپ
پيام اين انتخابات اين است: انتخاب شدن، بيش از آنكه يك "شانس" باشد، يك "مهارت" است.