![](http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1395/2/13/1602152_796.jpg)
وی با اشاره به نقل مشهوری از رسول اعظم صل الله علیه و آله در این رابطه افزود: روایتی از پیامبر (ص) داریم که طولانی است و ما در اینجا تنها به همین فقره از روایت اکتفا می کنیم که حضرت (ص) فرمودند: «انا وعلی اباواه هذه الامه؛ من و علی پدران این امت هستیم.» در این روایت نوع دوم پدر منظور است. یعنی پدر معنوی و روحانی امت هستند که دین و معنویت و تکامل روحی امت را به عهده دارند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله روایت را اینگونه ادامه می دهند که: «کسی که عاق پدر و مادر شود لعنت خدا بر اوست.» حال این جمله را در کنار جمله ای قرار دهید که فرمودند: «من و علی پدران این امت هستیم» نتیجه چه می شود؟
استادیار پژوهشگاه علوم تاکید کرد: فرزندان همچنان که مورد عاق پدر و مادر جسمانی و نسبی خود قرار می گیرند، ممکن است عاق پدران معنوی نیز شوند. کسی که در مسیر دین نباشد در مسیر فرمان پیامبر (ص) و معصومین علیهم الصلاه والسلام نباشد مورد عاق و بی مهری آنها قرار می گیرد و لعنت الهی را برای خود خریده است. رسول خدا صل الله علیه وآله همچنین فرمودند: «کسی که نسبت به پدر و مادر عصیان داشته باشد و بی احترامی کند؛ خدا او را لعن می کند.» سپس می فرمایند: «من و علی پدران این امت هستیم.» اگر بر ما نیز بی احترامی و بی مهری شود لعنت خدا را به دنبال دارد. روایاتی از این نوع به چند شیوه مطرح شده است.
حجت الاسلام الهی نژاد ابراز کرد: واژه «پدر» که پیامبر (ص) در این روایت می فرمایند با چه کاربردی و چه استعمالی بکار رفته است؟ وقتی می فرمایند من و علی پدران این امت هستیم یعنی تربیت و تکامل روحی و هدایت امت برعهده ی ماست. وقتی نگاه می کنیم می بینیم همه ی ائمه ی معصومین علیهم السلام اینگونه هستند و این مسئولیت را بر عهده دارند. بنابراین، تمام امامان به نوعی پدران معنوی ما هستند، بخصوص امام مهدی علیه السلام که امروز در قید حیات هستند و ما فرزندان این پدر مهربان هستیم.
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در ادامه سخنان تصریح کرد: چنانچه میان فرزندان و پدر و مادر جسمانی و نسبی آنها، ارتباط و حقوق متقابل وجود دارد؛ همین حقوق متقابل درباره پدران معنوی نیز وجود دارد و در آنجا نیز همین حقوق متقابل جاری و ساری است. حقوقی که پیامبر صل الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام (به عنوان پدران معنوی امت) بر جامعه دارند در چند شاخص دسته بندی می شود. یک: اطاعت و پیروی؛ اولین حقوقی که آنها دارند این است که از آنها اطاعت و پیروی کنیم. اطاعت و پیروی کردن از آنها سبب رشد و ترقی ما می شود. روح ما را تکمیل می کند و موجبات فلاح و رستگاری ما هم در دنیا و هم در آخرت را فراهم می کند.
وی در بیان این حقوق متقابل گفت: دومین حقی که ما به عنوان فرزندان پیامبر (ص) نسبت به ایشان داریم «عشق و علاقه» است. هرچه عشق و علاقه نسبت به یک وجود خارجی بیشتر باشد، انسان بیشتر در آن مسیر قرار می گیرد. علاقه هرچه بیشتر باشد بیشتر سعی می کنیم که به او عشق بورزیم و زندگی، رفتار، گفتار و ... خود را بر اساس عشق او تنظیم کنیم. سومین حق آنها بر ما، معرفت و شناخت نسبت به آنهاست. معرفت نسبت به جایگاه، حقوق و شخصیت حقیقی آنها که هر چه معرفت بیشتر باشد درس آموزی ما هم بیشتر می شود.
چهارمین حقی که این استادیار مباحث مهدوی به آن اشاره کرد «احترام و تکریم نسبت به ائمه (ع)» بود که در این راستا گفت: ما باید با احترام با آنها برخورد کنیم و هرچه این ادب و تکریم بیشتر باشد نشان از خوی هدایتگری انسان دارد. البته این موارد را تنها به عنوان نمونه بیان کردیم و می توان به همین شکل و به همین شیوه تعداد بی شماری از حقوق را برشمرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق ما نسبت به ائمه معصومین علیهم السلام اشاره کرد و گفت: اما ما چه حقوقی نسبت به پدران معنوی و روحی خود داریم که آنها باید مراعات کنند؟ نخست این که ما را هدایت کنند و در مسیر هدایت قرار دهند. برای ما وقت بگذارند و دغدغه ی هدایتی نسبت به ما داشته باشند؛ با گفتار، رفتار و منش خود ما را به نجات و رستگاری و فرامین الهی برسانند و زمینه ی هدایت ما را فراهم کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دومین حق ما بهره مندی از حمایت آنهاست؛ این که در زمان حیات و ممات از ما حمایت کنند. ما الان هم باید از حمایت پیامبر صل الله علیه وآله بهره مند باشیم. روایت داریم که حیات و ممات حضرات معصومین علیهم السلام در هدایت آنها تفاوتی ندارد. همچنان که در زمان حیات می توانند از پیروان خود حمایت کنند در زمان شهادت نیز می توانند دست پُرمهر و حمایت خود را بر ما داشته باشند.