مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته بالغ بر ۱۱۰ هزار آبگرمکن گازی به اروپا و کشورهایی نظیر ایتالیا صادر شده و پیش بینی صادرات برای سال ۹۵ حدود ۱۴۰ هزار دستگاه است. همچنین اکنون شرایط برای صادرات لوازم خانگی به کشورهای CIS نیز مهیاست.
وی تصریح کرد: خوشبختانه صنعت لوازم خانگی در بخش عظیمی کاملا بومی سازی شده و در محصولاتی مثل بخاری گازی، آبگرمکن گازی، اجاق گاز بطور متوسط بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه و اجزا و قطعات منفصله از منابع داخلی تهیه می شود.
هاشمی افزود: در محصولاتی نظیر مثل ماشین لباسشویی، عمده ترین قطعات مثل دیگ، قطعات فلزی و پلاستیکی، اتصالات و سیم کشی ها و اجزا بالانس که به لحاظ سهم ارزشی در آن محصول سهم عمده دارد کاملاً بومی سازی شده و تنها قطعاتی مانند بورد الکترونیکی و الکتروموتور وارد می شود که ساخت الکتروموتور نیز در برنامه داخلی سازی قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، در یخچال و فریزر نیز درحدود ۶۵ درصد قطعات مانند بدنه فلزی، درب و کابین، کندانسور و اواپراتور بومی سازی شده و تنها واردات منحصر قطعاتی چون بورد الکترونیکی و کمپرسور می باشد که به لحاظ ارزشی تنها ۳۵ درصد در محصول نقش دارند.
وی اظهار داشت: در محصولاتی مثل مایکرو ویو و ماشین ظرفشویی که به دلیل میزان نیاز داخلی، تیراژ تولید صرفه اقتصادی ندارد، در حال حاضر بخش خصوصی برای تولید انبوده به قطعیت نرسیده است.
هاشمی تاکید کرد: از نظر دانش فنی صنعت لوازم خانگی به سطح مطلوبی در منطقه رسیده و تکنولوژی اکثر محصولات بومی شده است. اما با توجه به اهمیت بحث تنوع و سلیقه مصرف کننده و همچنین تغییرات مستمر در مدل، کیفیت، ظاهر محصول و قیمتها، بخش تحقیق و توسعه باید بسیار فعال باشد که شرکت های دانش بنیان می توانند در این موضوع به این صنعت کمک نمایند.
وی ادامه داد: ما همچنین استفاده و بهره مندی از تکنولوژی های جدید را در برنامه داریم. به عنوان نمونه تکنولوژی حذف تسمه در ماشین لباسشویی که در واحدهای تولیدی در حال انجام است، بر این اساس، استراتژی این وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی در صنعت لوازم خانگی، تعمیق ساخت داخل، ایجاد برند جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران بوده و اقدامات و فعالیت های این دفتر نیز در همین راستا قرار دارد.
هاشمی گفت: به عنوان یک نمونه از این اقدامات می توان به قراردادن کابین و درب یخچال و دیگ ماشین لباسشویی در گروه کالایی ۱۰ به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی اشاره کرد که وارد کنندگان آنها باید دو برابر حقوق ورودی با نرخ ارز متقاضی بپردازد. نمونه دیگر این اقدامات، برگزاری نشست با نمایندگان کشورهایی است که تولید کنندگان ایرانی تحت آن برند این کشورها در حال تولید هستند. در این نشستها سیاستها و استراتژی وزارتخانه و نقشه راه فعالیت شرکت های صاحب برند به ایشان ابلاغ گردیده است.
وی اظهار داشت: در عین حال برای ایجاد رقابت در بازار و به منظور واردات تکنولوژی، با سایر تولید کنندگان معروف دنیا نیز مذاکره انجام شده که با همکاری تولیدکنندگان داخلی و استفاده از ظرفیتهای آنها، همکاری های مشترکی انجام پذیرد.
هاشمی اضافه کرد: تلاش داشته ایم که با ایجاد ارتباط با چند تولید کننده بزرگ خارجی با اولویت هایی چون تعمیق ساخت داخل، انتقال تکنولوژی، تولید محصول با برند مشترک، صادرات حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصدی محصولات تولید شده به کشورهای منطقه و بازار های بین المللی و با ارتقای سطح دانش فنی و قدرت اقتصادی واحدها، حضور آنها در بازارهای بین المللی را تسهیل نماییم.