به گزارش مشرق، سهشنبه هفته گذشته و در آخرین روز سفر رئیسجمهوری کرهجنوبی به ایران، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از امضای پیشقرارداد فاینانس یک میلیارد و 300 میلیون یورویی برای منطقه سه آزادراه خبر داد.
وی در اینباره گفته بود: با هدف کوتاه کردن مدت اتمام پروژه، تامین و پشتیبانی مالی شرکا در آزادراه تهران-شمال تصمیم گرفتند از سرمایهگذاران خارجی مناسب به صورت فاینانس استفاده کنند. در این زمینه با شرکتهای مختلفی از کشورهای چین، کره جنوبی ایتالیا، ترکیه و آلمان انجام شد که در نهایت امروز با شرکت دوو کره جنوبی یک پیش قرارداد امضا شد.
وی با اشاره به اینکه در صورت نهایی شدن این قرارداد، دولت ایران طی 15 سال این مبلغ را باپرداخت خواهد کرد، افزود: کارشناسان شرکت دوو چند دور بررسی را آزادراه تهران-شمال داشتهاند که به زودی برسی کاملتری در این زمینه انجام میشود. پیش قرارداد ما با شرکت کرهای به صورت EPCF است.
در ادامه مسئله امضای پیشقرارداد با شرکت کرهای برای آزادراه تهران-شمال تکذیب شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه شرکت آزادراه تهران ــ شمال با شرکت کرهای یادداشت تفاهم امضا کرده است نه پیشقرارداد به تسنیم، گفت: شرکت آزادراه تهران ــ شمال با شرکت کرهای یادداشت تفاهم امضا کرده که ممکن است به نتیجه برسد و ممکن است دو طرف به تفاهم نرسند.
وی با ابراز اینکه متن این تفاهمنامه موجود است، تصریح کرد: طرف کرهای در قالب این تفاهمنامه تعهداتی دارد که باید ظرف مدت چهار ماه به آنها عمل کنند، در این صورت یادداشت تفاهم عملیاتی خواهد شد.
وی در خصوص حضور قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) در این پروژه بیان کرد: هم وزیر راه و شهرسازی و هم بنده آمادگی کامل برای حضور قرارگاه را در این پروژه داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام "قراردادهای ما برای ساخت زیربناهای حمل و نقل 70 درصد از سوی سرمایهگذار و 30 درصد از طرف وزارت راه است"، گفت: مانند قراردادی که برای کنارگذر آزادراه جنوبی تهران نیز به همین روش امضا شده و قرارگاه خاتم الانبیاء 70 درصد منابع مالی را تأمین کرده و شرکت ساخت 30 درصد.
نورزاد با تأکید بر "بر این اساس همین الآن آماده امضای قرارداد با قرارگاه خاتمالانبیاء هستیم"، اظهار کرد: قرارگاه توانمند است و قطعاً در زمان مقرر میتواند آزادراه را بسازد.
این در حالی است که به نظر میرسد شرکت آزادراه تهران-شمال علاقهای به استفاده از توانمندیهای داخلی ندارد.
مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال در پاسخ به این پرسش تسنیم مبنی بر اینکه قرارگاه خاتمالانبیاء برای تامین مالی 40 درصدی ساخت آزادراه تهران-شمال اعلام آمادگی کرده است چرا به جای کرهای ها با قرارگاه تفاهم نمیکنید، بیان کرد: «حالا انشاءالله در یک مصاحبه دیگری موضوعات قرارگاه خاتم را میشکافیم و به اطلاع مردم میرسانیم»
وی بیان کرد: «هیچ پیشنهادی از سوی قرارگاه خاتمالانبیاء برای اجرای آزادراه به شرکت آزادراه تهران-شمال به ما داده نشده و ما هم از طریق رسانهها این را شنیده ایم.»
وی همچنین با بیان اینکه برآورد ما برای ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال حدود 800 میلیارد تومان است در پاسخ به این پرسش که برای منطقه 3 چه میزان منابع مالی لازم است، گفت: «باید تدقیق شود، ولی برآورد ما حدود 4000 میلیارد تومان است.»