کد خبر 570503
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

بازديد از نمايشگاه كتاب تهران امسال شكل خانوادگي‌تري گرفته و در كنار شلوغ‌تر شدنش، اما توانسته در ارائه خدمات، سيماي بهتري از يك رويداد فرهنگي جذاب به خود بگيرد.

به گزارش مشرق، تا همين چند روز پيش خيلي‌ها نگران بودند كه مبادا كتابخوانان از «شهر آفتاب» كه جنوب تهران افتاده، استقبال آنچناني نكنند كه عمده دليلش نيز مسافت و بي‌تجربگي بود، اما اين روزها و حتي امروز كه روز ششم از نمايشگاه كتاب تهران باشد اگر سري به آنجا بزنيد، خلافش را به چشم مي‌بينيد. بالاخره ترس از تجربه اول، خودش استرس‌زاست، اما مردم براي كتاب، ارزش قائلند بي‌آنكه شعار بدهند؛ فضاي چند روزه نمايشگاه كه اين را گواهي مي‌دهد.

بهترين زمان قضاوت نيز الان است كه ديگر از بي‌نظمي يكي دو روز اول خبري نيست و تا چشم كار مي‌كند، خانواده يا مخاطباني را مي‌بيني كه ليست به دست، مشغول كتاب خريدن هستند. چيزي از جمعيت بازديدكننده كم نشده اتفاقاً حضور خانواده‌ها حتي پررنگ‌تر است. خصوصاً غرفه‌هاي كودك كه مثل شهربازي مي‌ماند. بچه‌ها مشغول عكس سلفي گرفتن با عروسك‌ها هستند و يا حتي خريد كتاب‌های رنگارنگ خودشان. سالني كه در اختيارشان هست نيز اينقدر جذابيت دارد كه كسي را خسته نكند.
  
تنبلي ناشر و ارشاد هم حدي دارد
اين بخش مثل غرفه‌هاي دانشگاهي و آموزشي در چادر اسكان داده شده است، اما چادرهاي امسال كجا و مصلي كجا؟ سازه‌هاي اين بخش‌هاي شهرآفتاب دسته‌كمي از ساختمان‌سازي ندارد. فضاي داخلي‌شان نيز چيدمان بدي ندارد و كسي اذيت نمي‌شود. تا چشم كار مي‌كند اينجا نيز بچه‌كنكوري‌ها و دانشجويان حتي با ساك و كيف كولي پُر، سرشان توي كتاب است. ناشران عمومي نيز تكاني نخورده‌اند و درون‌غرفه‌هايشان مشغول كتابفروشي‌اند؛ متأسفانه دريغ از كمي خلاقيت؛ اين همه فضا و بي‌سليقگي در زيباسازي اينها توي ذوق مي‌زند. برخي كه فقط كتاب را ريخته‌اند جلوي مشتري در همين حد! يادشان باشد كه اينجا قرار نيست مصلاي كوچك و بي‌نظم باشد.

البته نبود المان‌هاي اطلاع‌رساني كمي در روزهاي اول، بازديدكنندگان را با مشكل مواجه مي‌كرد. فعلاً گويا اوضاع بهتر است. كاش ارشاد كمي نظارت و تحرك بيشتري به خودش بدهد، چون همچنان آمار تخلف ناشران را مي‌بينيم. حالا چه در كتاب‌هاي عرضه شده، باشد و چه در تنبلي‌شان كه حال ندارند ذره‌اي نما به غرفه‌بندي‌شان بدهند.
  
دو عملكرد متفاوت از شهرداري و ارشاد
خوشبختانه تيم «شهر آفتاب» حساب‌شده‌تر كار كرده است و اين را مي‌شود در انضباط فضا ديد. انتقال بازديدكنندگان روبه‌راه ا‌ست مثل اغذيه‌فروش‌ها و كانكس‌هايي كه مختص نمازخانه و ديگر امكانات هستند نيز به اندازه كفايتند. خانواده‌ها نيز ترجيح مي‌دهند از فضاهاي طبيعي اطراف استفاده كنند و اين به يمن همت شهرداري هست نه ارشاد. همينطور كه هر گوشه را مي‌بينيم، هرچند نفر دور هم نشسته؛ عكس مي‌گيرند، استراحت مي‌كنند يا كتاب‌هايشان را ورق مي‌زنند. حتي اگر عملكرد داخل غرفه‌ها كپي سال‌هاي قبل باشد، اما تميز بودن صورت شهرآفتاب و خدمات نصفه و نيمه‌اش، ميزان رضايت را بالاتر از قبل مي‌برد. لااقل مي‌شود ادعا كرد كه اينجا نمايشگاه بين‌المللي‌ است آن هم براي كتابي كه انگار زيادي مشتري دارد، بي‌آنكه ادعايي داشته باشد.

قياس كنيم اينكه اين دوره از نمايشگاه كتاب به ميزباني شهر آفتاب، نسبت به قبل‌ترها عملكردش بهتر است و اين به‌خاطر تركيب فضايي‌ است كه براي بازديدكننده سرگرمي و خريد را با هم قاطي كرده است، در واقع نمايشي از فروشگاه را به چشم مي‌بينيم. اينجا حتي براي چند ساعت تفريح و دور هم بودن نيز ايده‌آل است. ضعف‌هايش را هم بايد از دريچه وزارت ارشاد ديد كه حواسش باشد خودش را كمي به روز كند. اطلاع‌رساني‌اش را صرفاً به تلگرام و سايت خودش خلاصه نكند. به نظر جاي مردم در برنامه‌هاي جانبي نمايشگاه خيلي خالي‌ است!

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس