به گزارش مشرق، سردار سیدتیمور حسینی با اشاره به بررسی طرح تشدید برخورد با تخلف موتورسیکلتسواران در صحن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح، طرح جدیدی نیست و آنطور که من در خاطر دارم بیش از 20 سال است که با موتورسیکلتسواران متخلف برخورد میشود اما اتفاقی که امروز در مجلس در حال رخ دادن است، به نظر میرسد این است که موادی از قانون قبلی و برخی از اقدامات آن در حال اصلاح است.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت به عنوان یکی از آسیبزاترین وسایل نقلیه شناخته میشود، ادامه داد: موتورسیکلت به دلیل ماهیت و شکل فیزیکی که دارد، امکان انجام یکسری تخلفات برایش بیشتر است. به عنوان مثال اتوبوس نمیتواند از پیادهرو عبور کند اما این امکان برای موتورسیکلت وجود دارد و همین امر باعث میشود که موتورسیکلت سوار دست به انجام یکسری تخلفات بزند. همانطور که گفتم ماهیت موتورسیکلت است که انجام یکسری تخلفات رانندگی را امکانپذیر میکند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: از سوی دیگر گلایهها و انتقاداتی که شهروندان مطرح میکنند که همواره از نحوه رانندگی موتورسیکلتسواران انتقاد و نسبت به آن اعتراض داشته و همچنان نیز دارند که این مطالبه شهروندان نیز، مطالبهای به حق است و باید نسبت به آن حساس باشیم.
حسینی با بیان اینکه پلیس همواره برخورد با تخلفات موتورسیکلتسواران به منظور حفظ ایمنی و سلامت خود موتورسواران و نیز شهروندان در دستور کار داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 94 بخش عمدهای از توان پلیس راهور صرف برخورد با موتورسیکلتسواران متخلف شده بود. در سال 95 نیز این طرح جزو اولویتهای پلیس راهور است و ما به تخلفات موتورسیکلتسواران برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه باید دید که چرا در کلانشهری مانند تهران از موتورسیکلت استفاده میشود، اظهار کرد: برخی علت اصلی استفاده از موتورسیکلت را ترافیک سنگین معابر و آزاد بودن تردد موتور در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک میدانند در حالی که در بررسیهایی که انجام شده، مشخص شد که تنها 30 درصد از علل استفاده از موتورسیکلت مربوط به این موضوع است و 70 درصد آن ناشی از بیکاری و مسائل معیشتی است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: در منطقه 12 تهران پدیدهای به نام بازار وجود دارد که تمام اقدامات از تولید کالا و عرضه آن در همین نقطه انجام میشود. بسیاری از موتورسیکلتسواران نیز در این محدوده اقدام به جابهجایی بار و مسافر میکنند که عامل این اقدام نیز مسائل اقتصادی و معیشتی است.
حسینی افزود: بنابراین بهتر است دیگر دستگاههای مسوول نیز به وظایف خود عمل کرده و پای کار بیایند. تنها نمیتوان طرح تشدید برخورد با موتورسیکلتسواران را اجرا کرد بلکه باید به جای برخورد با معلول به سراغ علتها رفته و ریشههای این امر نیز شناسایی شود.
وی با بیان اینکه پلیس راهور طبق وظیفه با تخلفات وسایل نقلیه برخورد میکند، گفت: عبور غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و محلهای ممنوعه، نداشتن کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی با موتور، از جمله تخلفاتی است که پلیس با آن برخورد میکند و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره وضعیت پارکینگهای توقیف موتورسیکلت نیز به ایسنا گفت: آمارهای عملکرد پلیس مشخص است، پارکینگهای زیادی مملو از موتورسیکلتهایی است که توسط پلیس توقیف شده و در پارکینگ ماندهاند. این نشان میدهد که باید به جای معلول به فکر علت و حل مساله اصلی باشیم.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت به عنوان یکی از آسیبزاترین وسایل نقلیه شناخته میشود، ادامه داد: موتورسیکلت به دلیل ماهیت و شکل فیزیکی که دارد، امکان انجام یکسری تخلفات برایش بیشتر است. به عنوان مثال اتوبوس نمیتواند از پیادهرو عبور کند اما این امکان برای موتورسیکلت وجود دارد و همین امر باعث میشود که موتورسیکلت سوار دست به انجام یکسری تخلفات بزند. همانطور که گفتم ماهیت موتورسیکلت است که انجام یکسری تخلفات رانندگی را امکانپذیر میکند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: از سوی دیگر گلایهها و انتقاداتی که شهروندان مطرح میکنند که همواره از نحوه رانندگی موتورسیکلتسواران انتقاد و نسبت به آن اعتراض داشته و همچنان نیز دارند که این مطالبه شهروندان نیز، مطالبهای به حق است و باید نسبت به آن حساس باشیم.
حسینی با بیان اینکه پلیس همواره برخورد با تخلفات موتورسیکلتسواران به منظور حفظ ایمنی و سلامت خود موتورسواران و نیز شهروندان در دستور کار داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 94 بخش عمدهای از توان پلیس راهور صرف برخورد با موتورسیکلتسواران متخلف شده بود. در سال 95 نیز این طرح جزو اولویتهای پلیس راهور است و ما به تخلفات موتورسیکلتسواران برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه باید دید که چرا در کلانشهری مانند تهران از موتورسیکلت استفاده میشود، اظهار کرد: برخی علت اصلی استفاده از موتورسیکلت را ترافیک سنگین معابر و آزاد بودن تردد موتور در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک میدانند در حالی که در بررسیهایی که انجام شده، مشخص شد که تنها 30 درصد از علل استفاده از موتورسیکلت مربوط به این موضوع است و 70 درصد آن ناشی از بیکاری و مسائل معیشتی است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: در منطقه 12 تهران پدیدهای به نام بازار وجود دارد که تمام اقدامات از تولید کالا و عرضه آن در همین نقطه انجام میشود. بسیاری از موتورسیکلتسواران نیز در این محدوده اقدام به جابهجایی بار و مسافر میکنند که عامل این اقدام نیز مسائل اقتصادی و معیشتی است.
حسینی افزود: بنابراین بهتر است دیگر دستگاههای مسوول نیز به وظایف خود عمل کرده و پای کار بیایند. تنها نمیتوان طرح تشدید برخورد با موتورسیکلتسواران را اجرا کرد بلکه باید به جای برخورد با معلول به سراغ علتها رفته و ریشههای این امر نیز شناسایی شود.
وی با بیان اینکه پلیس راهور طبق وظیفه با تخلفات وسایل نقلیه برخورد میکند، گفت: عبور غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و محلهای ممنوعه، نداشتن کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی با موتور، از جمله تخلفاتی است که پلیس با آن برخورد میکند و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره وضعیت پارکینگهای توقیف موتورسیکلت نیز به ایسنا گفت: آمارهای عملکرد پلیس مشخص است، پارکینگهای زیادی مملو از موتورسیکلتهایی است که توسط پلیس توقیف شده و در پارکینگ ماندهاند. این نشان میدهد که باید به جای معلول به فکر علت و حل مساله اصلی باشیم.