به گزارش مشرق، آیتالله سید احمد حسینی خراسانی، پنجشنبه شب در همایش «اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و حدیث» که در محل بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، با تبریک میلاد امام زمان (عج) با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی، موضوعی بر مبنای کتاب و سنت است، گفت: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر در مجموعه رهنمودهای خود، یک بسته کامل مدیریتی به مسئولان و مدیران ارائه نمودند که در این بسته، مبحث پراهمیت اقتصاد مقاومتی وجود دارد.
وی اقتصاد مقاومتی را ابداع و ابتکار دانست و تأکید کرد: ظاهراً اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که با همه خصوصیاتش، توسط رهبر معظم انقلاب ابداع شده است لذا برای شناخت بهتر، باید نظر مبدع آن را دقیق شناخت.
منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از فرمایش رهبر معظم انقلاب اینگونه استنباط میشود که اقتصاد مقاومتی به معنای استقلال اقتصادی است، تصریح کرد: با این معنا، جلوی برداشتهای سوء گرفته میشود چون عدهای فکر میکنند اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درهای کشور است.
حسینیخراسانی افزود: اقتصاد باید بهگونهای باشد که زلزلههای اقتصادی دنیا، اقتصاد ما را دچار لرزش، لغزش و فروپاشی نکند و به تعبیر رهبری اگر روزی قرار شد چاههای نفت را ببندیم، کشور بتواند با عزت کار خود را ادامه دهد.
وی به بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: ابوعلی سینا در کتاب «الهیات» خود برای اقتصاد جامعه سالم، توصیه میکند در جامعه هیچکس نباید بیکار باشد، حتی افراد معلول و نابینا نیز باید مشغول باشند و این وظیفه حاکمیت است که بستر شغل مناسب را برای همه آحاد جامعه فراهم سازد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان الزامی دیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: تحقق این امر در گروی عمل هماهنگ همه دستگاههای کشور اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و همه باید دستبهدست هم بدهند برای تحقق اقتصاد مقاومتی.
حسینیخراسانی با انتقاد از برگزاری همایش مسئولان برای اقتصاد مقاومتی در هتلی مجلل تصریح کرد: اینکه ما دم از اقتصاد مقاومتی بزنیم اما جلوی قاچاق کالا و ورود کالاهای لوکس را نگیریم، چیزی محقق نخواهد شد.
وی از مسؤولین خواست شاهرگ عزت و استقلال و شرافت یعنی امور مالی و اقتصاد جامعه را در اختیار افراد اهل قرار دهند و تأکید کرد: کسی که 3 هزار میلیارد تومان اختلاس میکند اهل نیست بلکه سفیه است والا از چارچوبهای الهی خارج نمیشد.
نماینده منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان واژه اقتصاد را از باب افتعال دانست و تصریح کرد: این واژه در کتاب و سنت به معنای «توسط»، «اعتدال» و «میانهروی» است، قرآن میفرماید «واقصد فی مشیک» و یا «ملبسهم الاقتصاد» که به معنای میانهروی و پرهیز از افراط و تفریط در همه امور زندگی و به ویژه در امور مالی و معیشتی است.
حسینی خراسانی با بیان اینکه کلمه اقتصاد به معنای مصطلح در کتاب و سنت و علمای پیشین کاربرد نداشته است افزود: به طور مثال شیخ طوسی کتابی به نام اقتصاد دارد که ابتدا ممکن است تصور شود مانند کتاب «اقتصادنا» شهید صدر، در موضوع اقتصاد و معیشت است اما اینگونه نیست.
وی با اظهار بیاطلاعی از اینکه چه کسی و چرا برای امور مالی و معیشتی کلمه اقتصاد را به کار گرفت ادامه داد: در علمای پیشین امور مالی با عناوینی مثل معیشت به کار میرفته است مثلاً مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی، در این موضوع از عناوین معیشت، تجارت و مکاسب استفاده کرده است.
این استاد حوزه معیشت را نماد زندگی مادی و دنیوی و معاد را نماد زندگی معنوی خواند و عنوان کرد: به همین دلیل تقابلی میان معاد و معاش وجود داشت و در حدیثی فرمودند: «من لا معاش له لا معاد له»
حسینیخراسانی با اشاره به جلد چهارم تفسیر المیزان گفت: علامه طباطبایی در تفسیر آیه 24 سوره توبه بحث کنز را مطرح کرده و میگوید مهمترین عنصر را که جامعه انسانی به آن قائم و استوار است جهت مالی است که خداوند آن را مایه قیام مردم و جامعه قرار داده است و عمده نارساییها و نابسامانیها یا از ناحیه فقر است یا غنا.
وی با بیان اینکه فقر و غنا هر دو فساد میآورد ادامه داد: طغیانگری در پی احساس بینیازی است و از آن طرف هم فقر فساد و تباهی میآورد؛ بخشی از قتل و غارت و اختلاسها، به علت فقر است، اسراف و فساد و عیاشی نیز عمدتاً معلول عدم توازن بخشهای اقتصادی است.
نماینده منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان با اشاره به تبعات فقر گفت: امروزه همه از کاهش جدی ازدواج و افزایش شرمآور طلاق در کشور خبر میدهند، نمیخواهم بگویم همه اینها دلیل اقتصادی دارد اما اقتصاد تأثیر بسیار زیادی دارد.