به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،حضرت آیت الله خامنه ای هر ساله در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام، اهتمام به تبیین شخصیت، اهداف و آرمانهای معمار کبیر انقلاب داشتهاند. در این مجموعه دادهنما که در سه قسمت منتشر شده است، مروری بر سخنرانیهای ۱۴ خرداد معظم له از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۴، که با محوریت شخصیت حضرت امام خمینی (ره) بیان شده است، صورت گرفته است.
در ادامه نیز متن بیانات به کار رفته در این داده نما آورده شده است.
بخش اول : سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷
یادگار امام
برای
ما و همهی ملت، شما یادگار عزیز امام(ره) هستید. میزان محبت و علاقهی
امام به جنابعالی را میدانیم و از زبان خود ایشان مکرر شنیدیم که
میگفتند شما را عزیزترین اشخاص میدانند. ما هم به خاطر شخص خودتان و به
خاطر احترام به روح بزرگ رهبر عزیز و عظیممان، شما را بسیار عزیز و گرامی
میداریم و یادگار عزیز و یگانهی حضرت امام(رضواناللَّهتعالیعلیه) به
حساب میآوریم. ۱۴ خرداد ۶۸
ویژگی های امام
او
اسلام انقلابی مجسم، اسلام ناب مجسم در زندگی و اخلاق و احساسات و
تصمیمگیریها و نیز فانی برای خدا بود. خدای متعال هم به او پاداش داد.
کاری که به دست این بزرگوار در این دوران انجام گرفت، کاری بینظیر بود.
بعد از کار پیامبران اولوالعزم، کسی چنین حرکت عظیمی انجام نداده بود. ۱۴
خرداد ۶۹
حرکت عظیم امام
در شرق و غرب جهان
اسلام، مسلمانان بیدار شدهاند. اقلیتهای مسلمان در کشورهای اروپایی و غیر
اروپاییِ دارای حاکمیت کفر و الحاد، احساس شخصیت میکنند. هویت و شخصیت
اسلامی، در میان مسلمانان زنده شد. این، به برکت امام و حرکت عظیم امام
بود. ۱۴ خرداد ۷۰
سلوک حکومتی امام
خطّ امام،
یعنی آن مسلک و سلوک حکومتی امام امّت. یعنی چیزیکه تفسیرکننده نظام جمهوری
اسلامی است. جمهوری اسلامی، میتواند با جهتگیریهای مختلفی تحقّق یابد. ۱۴
خرداد ۷۱
عظمت امام
اعتقاد من این است که عظمتی
که این مرد الهی و معنوی، حتّی بعد از در گذشت خود، در دلها و چشمها پیدا
کرد ، بهخاطر این است که او یک انسان مخلص و پرهیزکار بود. آن بزرگوار، در
همه کارها، برای خدا و در راه خدا و بهنامخدا، حرکت و عمل میکرد. ۱۴
خرداد ۷۲
شخصیت امام
ایمان آن مرد بزرگ، نمونه و
استثنایی بود. عمل صالح او، عملی بود که بعد از صدر اسلام تا امروز، کسی
آن را انجام نداده است. یعنی تشکیل نظام اسلامی، . تزکیه او هم، چنان بود
که در اوج شهرت و قدرت و محبوبیت، اوج عبودیّترا برای خود انتخاب کرد. ۱۴
خرداد ۷۳
معنویت امام
ردّ پای انقلاب بزرگ
اسلامی ما معنویّت است و این معنویّت، اوّلین پیام این انقلاب و امام معنوی
است؛ امامی که خودْ یک انسان والا و معنوی، عارف، فقیه، دینشناس، متعبّد و
قائمبِاللّیل بود. امام، کسی بود که نیمهشب با خدا خلوت میکرد و تضرّع
مینمود. ۱۴ خرداد ۷۴
نهضت امام
حرکت امام،
مشابهتهای زیادی با نهضت حسینی دارد و تقریباً، الگوبرداری شده از حرکت
حسینی است. گرچه آن حرکت - یعنی حرکت امام حسین علیهالسّلام - منتهی به
شهادت آن حضرت و یارانش شد و این حرکت به پیروزی امام منتهی گردید؛ ولی این
فارقی ایجاد نمیکند. ۱۴ خرداد ۷۵
هنر بزرگ امام
به
جای آن نظام فاسد، یک نظام سیاسی در این کشور برقرار کرد که به جای بی
اعتنایی به مردم، عشق به مردم بر آن حاکم است. به جای بیتوجّهی به سرنوشت
ملت، عشق به سرنوشت ملت و عشق به سرنوشت جوانان و اهمیت فوقالعاده به آنها
در آن مطرح است. ۱۴ خرداد ۷۶
ماندگاری راه امام
این
سرچشمهای که او با ایمان عظیم و با توکّل و اخلاص خود به جریان انداخته
بود، همچنان جاری ماند و ثابت شد پایهای که امام در این کشور چیده است،
ماندگار است و به اشخاص وابسته نیست. اشخاص میروند؛ اما جریان عظیم نهضت
اسلامی ملت ایران و امام بزرگوارشان، باقی میماند. ۱۴ خرداد ۷۷
بخش دوم : سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸
خصوصیت امام
خصوصیت
امام بزرگوار ما رعایت تقوا بود. همه شما تقوا را دستورالعمل زندگی خود
قرار دهید، تا همچنان که ابواب رحمت الهی بر روی آن مرد بزرگ باز شد، بر
روی ما هم باز شود. ۱۴ خرداد ۷۸
نقش امام بزرگوار
این
حقیقت این است که نیروهای اثرگذار در تحوّلات اجتماعی و سیاسی، عبارت از
چیزهایی است که به انسانها برمیگردد؛ مربوط به نیروهای انسانی و اراده
انسانی و ایمان انسانی است. ۱۴ خرداد ۷۹
توجه امام به مردم
عبارت
است از لزوم آگاهسازی دائمی مردم. خود امام در سنین بالای عمر - با حال
پیرمردی - از هر فرصتی استفاده کرد برای اینکه حقایق را برای مردم بیان
کند. ۱۴ خرداد ۸۰
شخصیت امام
شخصیت امام از اصول
اساسی او جدا نیست. در حقیقت، هویّت و اصول انقلاب ما خطوط برجسته شخصیت
امام را هم تشکیل میدهد. هر چه راجع به انقلاب بگوییم، در واقع درباره امام
سخن گفتهایم. ۱۴ خرداد ۸۱
قواعد کار امام
اسلام
و مردم. اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما از اسلام گرفت. اسلام است
که روی حقّ ملتها، اهمیت رأی ملتها و تأثیر جهاد و حضور آنها تأکید میکند.
۱۴ خرداد ۸۲
مکتب سیاسی امام
دشمنان انقلاب چاره
یی ندارند جز این که با فلسفه ی امام، با مکتب امام و با شخصیت امامدشمنی
کنند تا بتوانند این ملت را به خیال خود به عقب نشینی و تسلیم در مقابل
خودشان وادار کنند. ۱۴ خرداد ۸۳
راه امام
ما
امام را فقط برای افتخار کردنِ به نام او و کار او نمیخواهیم؛ امام را فقط
مایهی زینت جمهوری اسلامی نمیدانیم. بالاتر و مهمتر از اینها این است که
امام ما را به راهی هدایت کرد. ۱۴ خرداد ۸۴
عامل موفقیت امام
ان
تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم عامل اصلی پیشرفت این است که به یک
اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همهی وجود، با همهی دل، ایمان آورد و
با همهی توان در راه آن تلاش و کار کرد. ۱۴ خرداد ۸۵
راز قدرت معنویِ امام
همان
اتصال با منبع اصلی قدرت، ارتباط با خدا، همه چیز را از او دانستن و همه
کار را برای او کردن، است. این راز اقتدار و ماندگاری و نفوذ مردان خداست.
امام با این دید و با این مبنا، همچنان زنده خواهد ماند. ۱۴ خرداد ۸۶
عشق به امام
این
ناشی از دو عامل بزرگ است: یکی عظمت امام و ابعاد گوناگون شخصیت او که یک
شخصیت استثنائی در دوران معاصر، بلکه در دورانهای نزدیک به ماست. یکی هم به
خاطر عظمت این انقلاب است. ۱۴ خرداد ۸۷
راه امام
امام
بزرگوارِ ما در این نهضت عظیمی که در کشورمان و در جهان اسلام به وجود
آوردند، دو پرچم را بلند کردند و برافراشته نگاه داشتند: یک پرچم عبارت است
از پرچم احیاء اسلام پرچم دوم، پرچم عزت و سربلندی ایران و ایرانی. ۱۴
خرداد ۸۸
بخش سوم : سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴
شاخص های امام
من
عرض میکنم بهترین شاخصها، خود امام و خط امام است. امام بهترین شاخص برای
ماست اگر این تشبیه با همهی فاصلهای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی
ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: خود پیغمبر
اسوه است. ۱۴ خرداد ۸۹
مکتب امام
هر جا ما توفیق
پیدا کردیم که به توصیههای امام جامهی عمل بپوشانیم، هر جا توانستیم خط
انگشت اشارهی امام را دنبال کنیم، توفیقات فراوانی نصیب ما شد. مردم با
این چشم، به راه امام و خط امام و میراث ماندگار امام نگاه میکنند. ۱۴
خرداد ۹۰
همت امام
همت امام بر این گماشته شد که
روح عزت ملی را در این مردم احیاء کند؛ عزت آنها را به آنها برگرداند.
امام بزرگوار فرهنگ «ما میتوانیم» را به دهان مردم انداخت و در دل آنها
جایگزین کرد؛ این همان فرهنگ قرآنی است. ۱۴ خرداد ۹۱
باورهای امام
سه
باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد،
شجاعت میداد و استقامت میداد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود.
این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همهی حرکتهای امام، خود را
به معنای واقعی کلمه نشان داد. ۱۴ خرداد ۹۲
نفشه امام
نقشهی
امام، کار اصلی امام، بنای یک نظم مدنی - سیاسی براساس عقلانیت اسلامی
بود؛ مقدمهی لازم این کار، این بود که نظام پادشاهی - که هم فاسد بود، هم
وابسته بود، هم دیکتاتور بود ریشه کن شود. ۱۴ خرداد ۹۳
تحریف شخصیت امام
امام
را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛
بعضی اینجور میخواهند بعضی میخواهند امام را اینجور بشناسند و بشناسانند و
اینجور تلقّی کنند؛ این غلط است. ۱۴ خرداد ۹۴