به گزارش مشرق، مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده امروز در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، اظهار داشت: لایحه دائمیشدن مدارس غیردولتی پس از تصویب مجلس برای تأیید به شورای نگهبان ارائه شد که این شورا پس از بررسی، ایرادهایی را به آن گرفته است و ما باید این ایرادها را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه از ۳۹ ماده لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، ۱۴ ایراد مطرح شده است، گفت: به بعضی از مادهها، ایراد بزرگ و برخی ایرادها ریز و جزئی است که ما در حال بررسی آنها و رفع ایرادها هستیم تا به کمیسیون تخصصی مجلس برای بررسی ارائه شود.
گُرد ادامه داد: مهمترین ایراد، این است که «این لایحه در حمایت مدارس دولتی یا غیردولتی نوشته شده است؟» و مابقی ایرادها در جملات و بیانات است که روشن و شفاف نبوده است؛ به عنوان مثال در بخش شرایط مؤسسان، اشاره شده است که کلمه «ایمان» اضافه شود.
وی افزود: چند ایراد نیز به عنوان ماده ۷۵ اعلام شده است مبنی بر اینکه قوانین و مقرراتی که به منجر به افزایش بار مالی میشود باید منابع آن از سوی دولت تقبل شود که در اکثر مواد، منابع بار مالی پیشبینی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به ایرادی که به ماده ۱۹ گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است «مدارس و مراکز غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیتهای مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند»؛ در گذشته مراکز غیردولتی شامل این ماده نمیشد که آنها موظف بودند که علاوه بر مالیات، ۵ درصد از شهریه را به آموزش و پرورش بدهند.
وی ادامه داد: در تیصره ۳ ماده ۲۰ آمده است «علاوه بر پنج درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز معادل ۱۰ درصد از درآمد مراکز آموزشی غیردولتی پر درآمد به تشخیص شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز و به منظور کمک به توسعه آموزشی مناطق محروم و کمبرخوردار هزینه شود که منظور مراکزی است که شرایط اقتصادی خوبی دارند و به شکل شعبهای کار میکنند اما به این تبصره نیز ایراد وارد شده است که ما ماده ۱۹ و تبصره ۳ ماده ۲۰ را حذف میکنیم.
گُرد به ایراد بزرگ که درباره هدف این لایحه است، اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت ما بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و پس از تصویب این سند، مقرر شد تمام برنامههای آموزش و پرورش بر این اساس باشد؛ ما نیز بر اساس اهداف سند و راهکار ۹-۴ که عنوان میشود «تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازنگری قوانین موجود» اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه از ۳۹ ماده لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، ۱۴ ایراد مطرح شده است، گفت: به بعضی از مادهها، ایراد بزرگ و برخی ایرادها ریز و جزئی است که ما در حال بررسی آنها و رفع ایرادها هستیم تا به کمیسیون تخصصی مجلس برای بررسی ارائه شود.
گُرد ادامه داد: مهمترین ایراد، این است که «این لایحه در حمایت مدارس دولتی یا غیردولتی نوشته شده است؟» و مابقی ایرادها در جملات و بیانات است که روشن و شفاف نبوده است؛ به عنوان مثال در بخش شرایط مؤسسان، اشاره شده است که کلمه «ایمان» اضافه شود.
وی افزود: چند ایراد نیز به عنوان ماده ۷۵ اعلام شده است مبنی بر اینکه قوانین و مقرراتی که به منجر به افزایش بار مالی میشود باید منابع آن از سوی دولت تقبل شود که در اکثر مواد، منابع بار مالی پیشبینی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به ایرادی که به ماده ۱۹ گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است «مدارس و مراکز غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیتهای مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند»؛ در گذشته مراکز غیردولتی شامل این ماده نمیشد که آنها موظف بودند که علاوه بر مالیات، ۵ درصد از شهریه را به آموزش و پرورش بدهند.
وی ادامه داد: در تیصره ۳ ماده ۲۰ آمده است «علاوه بر پنج درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز معادل ۱۰ درصد از درآمد مراکز آموزشی غیردولتی پر درآمد به تشخیص شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز و به منظور کمک به توسعه آموزشی مناطق محروم و کمبرخوردار هزینه شود که منظور مراکزی است که شرایط اقتصادی خوبی دارند و به شکل شعبهای کار میکنند اما به این تبصره نیز ایراد وارد شده است که ما ماده ۱۹ و تبصره ۳ ماده ۲۰ را حذف میکنیم.
گُرد به ایراد بزرگ که درباره هدف این لایحه است، اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت ما بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و پس از تصویب این سند، مقرر شد تمام برنامههای آموزش و پرورش بر این اساس باشد؛ ما نیز بر اساس اهداف سند و راهکار ۹-۴ که عنوان میشود «تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازنگری قوانین موجود» اقدام کردیم.