ايران به زودي جايگزين آمريكا به عنوان قدرتمندترين نيروي نظامي در منطقه خليج فارس خواهد شد، مگر اينكه آمريكا به طور موقت بتواند نيروهاي نظامي خود را در منطقه مستقر كند، ايران به طور خاص توانايي تهديد تنگه هرمز را دارد و شبكه‌اي از عاملان خود را در سراسر منطقه پخش كرده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، مركز تحقيقات امنيتي "استراتفور " يكي از مهمترين مركز تحقيقاتي امنيتي است كه به كاخ سفيد در برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌سازي‌هايش در اقصي نقاط جهان، مشاوره مي‌دهد در بخشي از مقاله‌اي با عنوان "معماي غيرقابل حل آمريكا و عربستان: ايران در حال تغيير سياست‌هاي منطقه خليج فارس است "، نوشت: ايران به زودي جايگزين آمريكا به عنوان قدرتمندترين نيروي نظامي در منطقه خليج فارس خواهد شد.

* برداشت ما از سخنان سردار وحيدي

اين مقاله در بخش ديگري از مطلب خود آورده است: "احمد وحيدي " وزير دفاع ايران چندي پيش مطلبي را عنوان كرد كه توجه ما را به خود جلب كرد. وحيدي كه در نخستين كنفرانس راهبردي دريايي در تهران در تاريخ 13 ژوئيه (22 تيرماه) سخنراني مي‌كرد، گفت كه آمريكا "در تلاش است تا ميان كشورهاي منطقه تفرقه ايجاد كند و اين كار را با هدف ممانعت از ايجاد يك آرايش امنيتي بومي شده در منطقه انجام مي‌دهد، اما اين تلاش‌ها براساس تحليل‌هاي اشتباه صورت مي‌گيرد و در نتيجه موفق نخواهد بود ". تأثيري كه وحيدي از آن سخن گفت به تعريف متفاوت ايران از پويايي قدرت خليج فارس بر مي‌گردد؛ قدرتي كه در جهان ايده‌آل ايران سرانجام روزي خواهد رسيد كه امور مذهبي، نظامي، اقتصادي و سياست‌هاي محلي كشورهاي حوزه خليج فارس را به نفع شيعه و حاميان آنها در ايرن تغيير دهد.

*ايران بزودي جايگزين آمريكا به عنوان قدرتمندترين نيروي نظامي در خليج فارس مي‌شود

اين مقاله ادامه مي دهد: تا اين لحظه طرح ايران در مسير تحقق قرار گرفته است. ايران به زودي جايگزين آمريكا به عنوان قدرتمندترين نيروي نظامي در منطقه خليج فارس خواهد شد، مگر اينكه آمريكا به طور موقت بتواند نيروهاي نظامي خود را در منطقه مستقر كند، ايران به طور خاص توانايي تهديد تنگه هرمز را دارد و شبكه‌اي از عاملان خود را در سراسر منطقه پخش كرده است.
ايران همچنين از طريق نفوذ خود در دولت عراق بهترين موقعيت را براي تأثيرگذاري بر تصميم‌گيري‌هاي عراق داراست. تقلاي كاملا مشخص واشنگتن در تلاش براي مذاكره در خصوص گسترش استقرار نيروهاي آمريكايي در عراق شايد يكي از مشخص‌ترين نشانه‌هاي عزم ايران براي تأمين امنيت مرزهاي غربي خود باشد.

* موضوع هسته‌اي ايران، موضوعي فرعي است

مقاله فوق ادامه مي دهد: موضوع هسته‌اي ايران نيز آنچنان كه مدت‌هاي طولاني درباره آن سخن گفته‌‌ايم، موضوعي فرعي است؛ يك بازدارنده هسته‌اي، البته اگر واقعا محقق شود، قطعا امنيت ايران را افزايش خواهد داد، اما فوريت ايران مستحكم كردن جاي پاي خود در عراق است، و همانطور كه تاخت و تاز اين آخر هفته ايران به شمال عراق كه ظاهرا براي مقابله با شبه نظاميان كرد صورت گرفته بود، نشان مي‌دهد كه ايران تمايل دارد تا قدرت خود را به صورت دوره‌اي و كاملا سنجيده به نمايش بگذارد تا اين پيام را ابلاغ كند.

گفتني است متن كامل اين مقاله بزودي در خبرگزاري فارس منتشر مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس