به گزارش مشرق، حسین فلاح جوشقانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «به دلیل وجود بیش از ۸۰ میلیون سیمکارت در کشور، بسیاری از هموطنان از تعداد خطوط موبایلی که به نام آنها در سامانهی اطلاعاتی اپراتورها به ثبت رسیده است، اطلاعی ندارند. بر این اساس توسط سازمان تنظیم مقررات سامانهی استعلام خطوط به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir راه اندازی شده تا هموطنان از تعداد خطوطی که به نامشان ثبت است، آگاه شوند.
فلاح جوشقانی ادامه داد: «در این سامانه خطوط تمام مشترکان ۴ اپراتور موبایل یعنی همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا که حداقل یک خط تلفن همراه به نامشان ثبت شده و کد ملی آنها نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تأمین کننده سیمکارت به صورت صحیح ثبت شده، میتوانند از تعداد خطوطشان در هر اپراتور مطلع شوند.»
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه اغلب تخلفات در حوزه موبایل توسط سیمکارتهایی صورت میگیرد که مالک از وجود آن بی خبر است، توضیح داد: «با توجه به اینکه مسئولیت هر گونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آنها است، مشترکان باید بدانند که چه تعداد سیم کارت به نامشان در شبکهی مخابراتی کشور به ثبت رسیدهاست.»
به گفته فلاح جوشقانی، تاکنون مشترکان استقبال زیادی از سامانهی استعلام نداشتهاند و تنها یک میلیون نفر مشترک نسبت به آگاهی یافتن از تعداد سیم کارتهایی که به نامشان است، اقدام کردهاند. براین اساس مقرر شده از امروز (شنبه ۲۹ خرداد ۹۵) اپراتورهای تلفن همراه طی فراخوان پیامکی از مشترکان موبایل بخواهند که به این سامانه مراجعه کرده و خطوط موبایل خود را استعلام کنند. هدف از اجرای این طرح، رعایت حقوق مشترکان موبایل، جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و اطلاع رسانی در مورد این موضوع است.
او اعلام کرد: «مشترکان پس از استعلام خطوطی که به نامشان ثبت شده است، در صورت مشاهدهی مغایرت و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، میتوانند با همراه داشتن کارت ملی و کد رهگیری به دفاتر امور مشترکان اپراتورها مراجعه و نسبت به رفع مغایرت سیمکارتها اقدام کنند.»
معاون سازمان تنیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: «رسیدگی به اعتراضات سامانه و سلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک، بدون دریافت وجه و به صورت رایگان انجام میشود. مشترکان میتوانند برای ثبت و پیگیری شکایات خود از سامانهی پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سامانهی ۱۹۵) هم کمک بگیرند.»
فلاح جوشقانی افزود: «در صورتی که تعداد خطوط اعلام شده، بیشتر از انتظار مشترک باشد بدین معنی است که مشترک تعدادی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده یا تعدادی سیم کارت بدون اطلاع رسانی به مشترک به نام او در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.»
او گفت: «در صورتی که تعداد خطوط اعلام شده، کمتر از انتظار مشترک باشد به معنای آن است که برخی از سیمکارتهایی که مشترک در اختیار دارد به نام وی ثبت نشده یا اینکه اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیار وی فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده آن صحیح نیست که احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.»
به گفته معاون رگولاتوری، با توجه به تعداد مشترکان در کل کشور، اعلام پیامک از سوی اپراتورها چند روز زمان میبرد، اما مشترکان باید بدانند که این پیامک با سرشماره (MASK) رگولاتوری ارسال میشود و برای استعلام نیز فقط باید به سامانه رگولاتوری مراجعه کنند.
منبع: زومیت
فلاح جوشقانی ادامه داد: «در این سامانه خطوط تمام مشترکان ۴ اپراتور موبایل یعنی همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا که حداقل یک خط تلفن همراه به نامشان ثبت شده و کد ملی آنها نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تأمین کننده سیمکارت به صورت صحیح ثبت شده، میتوانند از تعداد خطوطشان در هر اپراتور مطلع شوند.»
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه اغلب تخلفات در حوزه موبایل توسط سیمکارتهایی صورت میگیرد که مالک از وجود آن بی خبر است، توضیح داد: «با توجه به اینکه مسئولیت هر گونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آنها است، مشترکان باید بدانند که چه تعداد سیم کارت به نامشان در شبکهی مخابراتی کشور به ثبت رسیدهاست.»
به گفته فلاح جوشقانی، تاکنون مشترکان استقبال زیادی از سامانهی استعلام نداشتهاند و تنها یک میلیون نفر مشترک نسبت به آگاهی یافتن از تعداد سیم کارتهایی که به نامشان است، اقدام کردهاند. براین اساس مقرر شده از امروز (شنبه ۲۹ خرداد ۹۵) اپراتورهای تلفن همراه طی فراخوان پیامکی از مشترکان موبایل بخواهند که به این سامانه مراجعه کرده و خطوط موبایل خود را استعلام کنند. هدف از اجرای این طرح، رعایت حقوق مشترکان موبایل، جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و اطلاع رسانی در مورد این موضوع است.
او اعلام کرد: «مشترکان پس از استعلام خطوطی که به نامشان ثبت شده است، در صورت مشاهدهی مغایرت و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، میتوانند با همراه داشتن کارت ملی و کد رهگیری به دفاتر امور مشترکان اپراتورها مراجعه و نسبت به رفع مغایرت سیمکارتها اقدام کنند.»
معاون سازمان تنیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: «رسیدگی به اعتراضات سامانه و سلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک، بدون دریافت وجه و به صورت رایگان انجام میشود. مشترکان میتوانند برای ثبت و پیگیری شکایات خود از سامانهی پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سامانهی ۱۹۵) هم کمک بگیرند.»
فلاح جوشقانی افزود: «در صورتی که تعداد خطوط اعلام شده، بیشتر از انتظار مشترک باشد بدین معنی است که مشترک تعدادی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده یا تعدادی سیم کارت بدون اطلاع رسانی به مشترک به نام او در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.»
او گفت: «در صورتی که تعداد خطوط اعلام شده، کمتر از انتظار مشترک باشد به معنای آن است که برخی از سیمکارتهایی که مشترک در اختیار دارد به نام وی ثبت نشده یا اینکه اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیار وی فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده آن صحیح نیست که احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.»
به گفته معاون رگولاتوری، با توجه به تعداد مشترکان در کل کشور، اعلام پیامک از سوی اپراتورها چند روز زمان میبرد، اما مشترکان باید بدانند که این پیامک با سرشماره (MASK) رگولاتوری ارسال میشود و برای استعلام نیز فقط باید به سامانه رگولاتوری مراجعه کنند.
منبع: زومیت