باقریان ادامه داد: با این وجود از آنجا که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران قصد نداشته تا برای مسافران هوایی مشکلی پیش آید، تعامل با شرکتهای هواپیمایی برای پرداخت بدهیهایشان را ادامه و حتی کاهش هزینههای فرودگاهی برای این شرکتها را در دستور کار قرار داد.
وی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما که باعث ایجاد فضای رقابتی میان شرکتهای هواپیمایی و افزایش درآمدی آنها تا 20 درصد شد، گفت: با وجود کاهش نرخ هزینههای فرودگاهی و افزایش درآمد شرکتهای هواپیمایی، برخی از این شرکتها از پرداخت بدهیهایشان سر باز زدند.
وی افزود: برخی از این شرکتهای بدهکار با وجود دریافت خدمات از فرودگاههای سراسر کشور اما قرارداد با شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را امضاء نکردهاند.
وی با یادآوری اینکه بیاعتنایی ایرلاینها نسبت به پرداخت بدهیهایشان باعث شد شرکت فرودگاهها مورد اتهام قوه قضاییه برای عدم استیفای حقوق بیتالمال به دولت قرار گیرد، گفت: شرایط بهوجود آمده شرکت فرودگاهها را بر آن داشت تا علیرغم میل باطنی راهکار قضایی را برای برخورد با شرکتهای هواپیمایی بدهکار انتخاب کند و در این زمینه اقدام به گرفتن حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان کرد.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها ابراز امیدواری کرد: با اقدام به موقع شرکتهای هواپیمایی در اجرای تعهداتشان، این حکم قضایی اولین و آخرین آن باشد.
باقریان تاکید کرد: شرکت فرودگاهها همچنان آمادگی تعامل با شرکتهای هواپیمایی در راستای چگونگی دریافت مطالبات به حقش را داشته و شرکتهای هواپیمایی باید در اسرع وقت با مراجعه به شرکت فرودگاهها نسبت به پرداخت بدهیهایشان اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: به یقین دریافت مطالبات صرف توسعه و بهبود فرودگاهها و تجهیز آنها در راستای خدمترسانی به مسافران هوایی خواهد شد.
شرکت فرودگاهها در حال حاضر بیش از 700 میلیارد تومان از شرکتهای هواپیمایی طلبکار است.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اواخر فرودین امسال با اشاره به مدیریت بدهی سوختی ایرلاینها گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین تکلیف بدهی 4 ایرلاین ورود کرده تا پیش از قضایی شدن، مشکلات پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها برطرف شود.
وی با اشاره به این که بدهی ایرلاینها به شرکت پخش تا حدودی مدیریت شده از پرداخت هزینه بلافاصله پس از دریافت سوخت توسط ایرلاینها به عنوان یک دستاورد خوب یاد و اظهار کرد: ایرلاین ها بابت استفاده از خدمات فرودگاهی باید هزینهای را به شرکت فرودگاهها پرداخت کنند که عدم پرداخت منظم منجر به انباشت بدهیهای آنها شده است.
وی با تاکید بر مدیریت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها تصریح کرد: شماری از شرکتهای هواپیمایی برای پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاهها توافق کردند و درباره تعیین تکلیف بدهی چند ایرلاین دیگر نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره معرفی 4 ایرلاین به دستگاههای قضایی توسط شرکت فرودگاهها یادآور شد: طبق قانون شرکت فرودگاهها مجاز است برای وصول مطالبات خود بابت ارائه سرویس به شرکتها هواپیمایی پیگیریهای لازم را از طریق دستگاههای قضایی به عمل آورد، اما سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین تکلیف بدهی این ایرلاینها برای برطرف کردن آن ورود کرده است.