به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مغولستان 5 فروند جنگنده میگ29 از روسیه می خرد. به نظر کارشناسان، مغولستان به این میگ29ها احتیاج ندارد زیرا توسط دو قدرت بزرگ روسیه و چین احاطه شده است. چیز دیگری در حال روی دادن است و آن احتمالاً سرپا نگهداشتن خط تولید میگ29 است تا نیاز مغولستان. مغولستان وضعیت اقتصادی بسیار بدی دارد و تنها حدود 10 فروند از 44 فروند دارایی میگ21های فعلی آن پرواز می کنند. از اینرو سفارش جدید برای این کشور چندان منطقی نیست.
هر چند بیش از 25 کشور دنیا از دارندگان میگ29 به شمار می روند اما سالهاست در بازار رقابتی، جنگنده چندان محبوبی نیست و چند کشور تمایل به بازنشسته کردن و یا امتناع از سفارش خود دارند از جمله مالزی، الجزایر. استثنا در این میان سوریه است که حداقل در سال گذشته به دریافت تعداد بیشتری از آن تمایل نشان داده است.
این در حالی است که حدود 1600 فروند میگ29 ساخته و 900 فروند آن صادر شده که باید گفت اغلب این صادرات مربوط به دوران شوروی سابق و کمی پس از آن است. میگ29 در سالهای اخیر در مقایسه با جنگنده های دیگر کشورها و حتی محصول هم وطن خود یعنی خانواده سوخو27 توفیقات چندانی به جز سفارش حدود 45 فروندی از مدل دریاپایه آن توسط هند نداشته و جالب اینکه در رقابت 126 فروندی نیروی هوایی هند، آخرین نمونه میگ29 با نام میگ35 موفق به راهیابی به مرحله نهایی ارزیابی در رقابت با جنگنده های اروپایی و آمریکایی نشده است.
هر چند بیش از 25 کشور دنیا از دارندگان میگ29 به شمار می روند اما سالهاست در بازار رقابتی، جنگنده چندان محبوبی نیست و چند کشور تمایل به بازنشسته کردن و یا امتناع از سفارش خود دارند از جمله مالزی، الجزایر. استثنا در این میان سوریه است که حداقل در سال گذشته به دریافت تعداد بیشتری از آن تمایل نشان داده است.
این در حالی است که حدود 1600 فروند میگ29 ساخته و 900 فروند آن صادر شده که باید گفت اغلب این صادرات مربوط به دوران شوروی سابق و کمی پس از آن است. میگ29 در سالهای اخیر در مقایسه با جنگنده های دیگر کشورها و حتی محصول هم وطن خود یعنی خانواده سوخو27 توفیقات چندانی به جز سفارش حدود 45 فروندی از مدل دریاپایه آن توسط هند نداشته و جالب اینکه در رقابت 126 فروندی نیروی هوایی هند، آخرین نمونه میگ29 با نام میگ35 موفق به راهیابی به مرحله نهایی ارزیابی در رقابت با جنگنده های اروپایی و آمریکایی نشده است.
سفارش 10 فروندی لبنان از آخرین سفارشات این جنگنده است که در مورد آن خبرهای ناخوشایندی شنیده می شود. هر چند نمونه های آخر میگ29 از استاندارد بالایی در تجهیزات و تسلیحات برخوردار هستند اماعدم رضایت از کیفیت ساخت، مشکلات تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات فنی از سوی سازنده از جمله دلایل عدم توفیق این جنگنده چابک است.