به گزارش مشرق، سازمان مدیریت و برنامهریزی اعلام کرد که بیتوجهی به ضرورت تقویت بنیه
دفاعی در شرایط خاص منطقه از سوی دولت، مهمترین نتیجهگیری و جمعبندی
این فضاسازی رسانهای است و از آنجا که دریافت این نوع اخبار برای کسانی که
خالیالذهن بوده و از پیشینه موضوع بیخبرند، میتواند گمراهکننده باشد،
توجه به چند مورد ضروری است.
1- در سال 1394 و بعد از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم از داراییهای
ارزی بلوکه شدهی ایران، مبلغ 1.7 میلیارد دلار از داراییهای ارزی دولت که
توسط آمریکا بلوکه شده بود (مشتمل بر اصل و سود آن) آزاد و در اختیار دولت
قرار گرفت.
معادل ریالی این مبلغ ارزی طبق قانون پس از وصول، توسط بانک مرکزی به حساب
خزانه واریز شد و در چارچوب قانون بودجه سال 1394 صرف هزینههای جاری و
عمرانی کشور گردید.
3- بنابراین توزیع دوباره مبلغ 5 هزار میلیارد تومان بین ردیفهای مربوط به
نیروهای مسلح (معادل ریالی 1.7 میلیارد دلار) در قانون بودجه سال 1395 در
واقع توزیع یک مبلغ غیرواقعی است که حواله کردن چنین مبلغ واهی آنهم به
نیروهای مسلح گرانقدر و عزیز، اقدام قابل تاملی است که متاسفانه صورت گرفته
است.
4- این اقدام نه تنها میتواند موجب یک اختلافنظر و طرح مطالبات غیرواقعی
از دولت شود که واقعا در راستای مصالح ملی نیست، بلکه درج یک تبصره در
قانون بودجه سال 1395 مبنی بر اضافه شدن کلیه وجوه ارزی مسترد شده ناشی از
طرح دعاوی در مراجع بینالمللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی
قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف پنجاه هزار ریال به ردیفهای
نیروهای مسلح میتواند موجب سوءاستفاده و ایجاد فرصت بهانهجویی از سوی
کشورهای دیگر شود و عملا در آزادسازی داراییهای حاصل از دعاوی جمهوری
اسلامی ایران در مراجع بین المللی ایجاد اخلال نماید، که این هم در چارجوب
منافع ملی نیست.
5- لذا منطقی است تبصرهای که از یکسو عملا موجب افزایش بودجه نیروهای
مسلح نمیشود و از سوی دیگر می تواند در مسیر دعاوی جمهوری اسلامی در مراجع
بین المللی اخلال ایجاد کند، حذف گردد.