به گزارش مشرق، محمدرضا مظلومی با بیان این که بحث اجرای طرح برندسازی جایگاه های سوخت
کشور از پارسال با دستور وزیر نفت آغاز شده است، گفت: دستورالعمل های لازم
برای ایجاد سیستم های برندینگ یا شرکتهای صاحب صلاحیت آماده و ابلاغ شده و
با اعلام فراخوان شرکت پخش فرآورده های نفتی بیش از 40 تقاضا دریافت کردیم.
وی با بیان این که از میان 40 شرکت متقاضی دریافت مجوز تاکنون چهار شرکت موفق به تکمیل مدارک شدند، افزود: از این تعداد ٢ شرکت صاحب برند با گذراندن مراحل نهایی موفق به دریافت مجوز احداث جایگاه های کوچک شدند.
وی اظهار امیدواری کرد: با استقبال خوب شرکتهای صاحب نام تا پایان شهریورماه علاوه بر این دو برند، حدود هشت شرکت دیگر با تکمیل مدارک و احراز شرایط، موفق به کسب مجوز احداث جایگاه های کوچک در کشور و ارایه خدمات به مردم شوند.
** رفع نیاز کلانشهرها اولویت طرح برندسازی
مظلومی با اعلام این که مجوز فعالیت این 2 شرکت، تایید شده است، گفت: شرکتهای صاحب برند و توانمند در این زمینه می توانند تنها در سطح استان یا شهرستان درخواست فعالیت داشته باشند، اما از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که اولویت اجرای طرح برندسازی رفع نیاز کلانشهرها به جایگاه های سوخت است، اظهارداشت: این طرح با هدف افزایش کمیت جایگاه ها و نازل های سوخت در کلانشهرها به مرحله اجرا رسیده است و به طور قطع با رفع نیاز کلانشهرها، شهرهای دیگر در مسیر توسعه قرار خواهند گرفت.
مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در مورد تعیین مشوق های لازم برای فعالیت این برندها گفت: پیگیری های لازم برای تعیین و اعلام مشوق ها صورت گرفته و امیدواریم به زودی با جمع بندی نهایی از سوی وزارت نفت ابلاغ شود.
وی با تاکید بر این که شاخص ها و امتیازاتی برای ارتقای کمیت جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهرها تعیین شده است، افزود: تعیین تعداد نازلها در کلانشهرها با توجه به اولویت طرح احداث جایگاه های تک تلنبه و تک نازل برحسب نیاز خواهد بود که امیدواریم با سیاستها و تمهیدات لازم تعداد نازل های عرضه سوخت در کلانشهرها افزایش یابد.
مظلومی درپایان گفت: شرکتهای صاحب برند موظف به رعایت همه دستورالعمل های شرکت پخش فرآورده های نفتی در کشور هستند و باید محدویتهای استانی یا منطقه ای را در روند فعالیت های خود لحاظ کنند.
دستورالعمل نحوه ارزیابی شرکتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآورده های نفتی و سی ان جی (هفتم اردیبهشت ماه 95) از سوی وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای اجرا ابلاغ شد.
هدف اصلی راه اندازی شرکتهای صاحب صلاحیت یا برند ارتقای رفاه، ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان، ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر در حوزه عرضه فرآورده های نفتی به مردم، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در کشور اعلام شده است.
دستورعمل ارزیابی شرکتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآورده های نفتی و CNG در راستای اجرای بند «الف» سیاستهای وزارت نفت در موضوع پخش فرآورده های نفتی که در تاریخ ٢٦ مردادماه سال ١٣٩٤ به شرکت پخش ابلاغ شده بود، برای اجرا تهیه شده است.
براساس این دستورالعمل شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه ای از جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار می دهد که این کار می تواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد.
شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاه های تحت پوشش و همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.
داشتن حداقل ٦٠ نازل، کسب امتیازات لازم برای ایجاد برند و داشتن میزان مشخصی از سهام پتروشیمی و پالایشگاه ها از اصلی ترین ویژگی هایی است که وزارت نفت برای دادن مجوز برند برای فرآورده های مایع و CNG تعیین کرده است.
وظیفه اعطای مجوز در این آیین نامه بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گذاشته شده است تا بر اساس ویژگی های تعیین شده و بررسی صلاحیت ها مجوز برند بنزین را به شرکت ها ارائه دهد.
نخستین ویژگی لازم برای دریافت مجوز این است که شرکت مجموعه ای از جایگاه های عرضه پخش فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. این شرکت موظف است طی دو سال تعداد نازل های خود را به ٣٠٠ نازل افزایش دهد و البته برای فعالان در حوزه CNG لازم است کار شرکت از همان ابتدا با ٣٠٠ نازل آغاز شود، اما برای تأیید و دریافت برند از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شرکت متقاضی باید در سبد (پرتفوی) سهام خود بیش از ٧ درصد سهام پالایشگاه ها یا پتروشیمی های کشور را داشته باشد.
طرح برندسازی به صورت پایلوت در اصفهان اجرا شد و ١٦ جایگاه زنجیره ای کوچک و تک تلنبه (٢١ فروردین ماه) به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.