کد خبر 618180
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹

در این گزارش با مشکلات متعددی که شرکت‌های گارانتی برای مردم به وجود آورده‌اند و سامانه‌ای که به‌منظور شکایت از این شرکت‌ها طراحی شده آشنا می‌شوید.

 به گزارش مشرق، با وجود مشکلات فراوان پیرامون نحوه عملکرد شرکت های گارانتی هنوز بسیاری از مردم نمی دانند چگونه و از چه طریقی از این شرکت ها شکایت کنند در این گزارش با مشکلاتی که این شرکت‌ها به وجود آورده اند و سامانه ای که به منظور شکایت از آنها طراحی شده آشنا می شوید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک محصول الکترونیکی گارانتی‌دار را خریده باشید اما وقتی به دلیل مشکلی که این وسیله دارد با گارانتی محصول تماس می گیرید می بینید که شرکت گارانتی‌کننده با ادعاهای واهی از تقبل گارانتی شانه خالی می کند. مثلا درباره یخچال مسئول مربوطه مدعی می شود که صدای بلند یخچال طبیعی است و مشمول گارانتی نمی‌شود یا مثلا برفک زدن یخچال شامل گارانتی نمی شود. یا برخی از گارانتی های نمایشگرهای خانگی مشکل ساختاری تلویزیون در نمایش تصاویر را به گردن پایین بودن کیفیت آنتن می‌اندازند و او را از سرشان باز می کنند.
 
موضوع اما به همین جا ختم نمی شود. در این سال ها شاهد ظهور گارانتی های تقلبی نیز هستیم؛ به این معنی که اگرچه گارانتی های مختلف با نام های متنوع و رنگ و وارنگی لیست می شوند و روی کالاهای مختلف چسبانده می شوند اما درواقع صرفا یک تکه کاغذ بی ارزش هستند و هیچ شرکتی برای انجام خدمات آن ها ثبت نشده و مسئول نیست.
 
مشکلات فراوان شرکت های گارانتی
 
حدود 3 ماه پیش از یکی از شرکت های خوشنام داخلی یک دستگاه یخچال خریداری کردم اما سر و صدای زیاد و برفک زدن‌‌‌های پی در پی آن تبدیل به مشکلی جدی شده بود. پس از دو هفته با گارانتی آن تماس گرفتم و خواستار رسیدگی شدم. در اثر بی نظمی و شلوغی بیش از حد شرکت گارانتی‌کننده چند بار اپراتورها آدرس منزلمان را به اشتباه ثبت کردند و بررسی دو مشکل ساده توسط این شرکت هفته‌ها وقتم را گرفت.
 
وقتی یک جستجوی اینترنتی ساده انجام دادم فهمیدم که این مشکل برای بسیاری دیگر از کسانی که محصولشان این گارانتی را دارد هم پیش آمده است.
 
این در حالی است که با ایجاد یک سیستم اینترنتی ساده برای ثبت مشکل می‌توان بدون تمام این آشفتگی‌ها و بی نظمی‌ها به مشکلات تمام افراد شامل گارانتی رسیدگی کرد اما گویا اراده لازم برای حل این مشکل در برخی از شرکت های گارانتی وجود ندارد و ترجیح می دهند آنقدر کاربران خود را سر بدوانند تا فرد قید استفاده از گارانتی را زده و عطای آن را به لقایش ببخشد.
 
در وزارت ارتباطات در این سال ها برای پیگیری شکایات مردمی از شرکت های اینترنتی سامانه 195 به وجود آمده است. این سامانه که هم به صورت اینترنتی و هم به صورت تلفنی فعال است این امکان را به وجود می آورد که مردم در صورت بروز هرگونه اجحاف در حقشان بتوانند شکایت کرده و شکایت خود را پیگیری کنند.
 
اما برای ثبت شکایت از گارانتی های تقلبی چه سامانه‌ای وجود دارد و کدام نهاد مسئول رسیدگی به این قبیل مسایل است؟
 
در حال حاضر از چه طریقی می‌توان شکایت کرد؟
 
در حال حاضر در صورتی که اهالی تهران از صنف خاصی شاکی هستند می‌توانند به "سامانه جامع پاسخگویی به شکایات اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران" به آدرس http://www.tehtazirat.ir/index.php/form"" مراجعه کرده و پس از ثبت مشخصات شکایات خود را طرح کنند. البته ساکنان سایر استان‌های کشور هم می‌توانند با جستجوی آدرس سایت تعزیرات شهر خود در اینترنت به صفحه مربوط به استان خود رفته و شکایتشان را ثبت کنند. پس اگر شما هم با گارانتی وسیله‌ای که به تازگی خریده‌اید مشکل دارید اگر فروشنده‌ای جنس تقلبی به شما قالب کرده است به هیچ وجه دست، دست نکنید و حتی نه به خاطر خودتان، بلکه به خاطر اصلاح امور مملکتتان هم که شده دست به کار شوید و شکایت خود را همین حالا ثبت کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس