به گزارش مشرق، حکیمی پور از اعضای شورای شهر تهران معتقد است تهران را می توان با کمتر از یک سوم بودجه فعلی اداره کرد! قالیباف البته پیش تر خود بر این موضوع صحه گذاشته بود، با این توضیح که این بودجه تنها برای «نگه داشت» و زنده ماندن تهران کفایت می کند و نه توسعه آن. در حال حاضر مطرح کردن چندباره ی این مساله از سوی حکیمی پور آن هم به صورت کلی، با توجه به در پیش بودن انتخابات هیئت رییسه و شورای شهر سال آینده، تنها، گمان سیاسی کاری را در مورد او تقویت می کند.
احمد حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورا در ادامه انتقادات بیوقفه خود به شهرداری تهران در هفته های گذشته، اینبار برای چندمین بار طی هفته¬های گذشته در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ادعا کرده است که «تهران با 5000 میلیارد اداره میشود و قطعا بودجه 17 هزار میلیاردی افتخار نیست». وی در ادامه ضمن اشاره به گران اداره شدن پایتخت عنوان کرده است: «بی تردید منکر انجام اقدامات ارزشمند در شهر تهران نیستیم؛ اما شهرداری تهران باید هزینههای خود را کاهش دهد و درآمد ناپایدار به حداقل برسد.»
احمد حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورا در ادامه انتقادات بیوقفه خود به شهرداری تهران در هفته های گذشته، اینبار برای چندمین بار طی هفته¬های گذشته در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ادعا کرده است که «تهران با 5000 میلیارد اداره میشود و قطعا بودجه 17 هزار میلیاردی افتخار نیست». وی در ادامه ضمن اشاره به گران اداره شدن پایتخت عنوان کرده است: «بی تردید منکر انجام اقدامات ارزشمند در شهر تهران نیستیم؛ اما شهرداری تهران باید هزینههای خود را کاهش دهد و درآمد ناپایدار به حداقل برسد.»
اداره تهران با رقم 5000 میلیارد تومان البته سخن تازه ای نیست؛ پیش تر شهردار تهران هم در بررسی لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 شهرداری تهران درجلسه علنی شورای شهر این موضوع را تایید کرد که شهر را با 5000 میلیارد تومان میتوان اداره کرد اما در ادامه این توضیح را هم داد که با این عدد میتوانیم تنها شهر را نگه داریم و نمیتوانیم در راستای توسعه شهر گام برداریم و بنابراین پروژه هایی چون مترو و همچنین پروژههای عمرانی دیگر، پیش نمیرود.
در این بین اما توجه به این موضوع نیز مهم است که بودجه شهرداری تهران به صورت قانونی؛ در جلسات متعدد شورای شهر تهران مورد موافقت اکثر اعضای شورا (اعم از اصلاحطلب و اصولگرا) قرار گرفته و تصویب شده است، لذا پیش کشیدن چندین و چند باره این موضوع تخصصی در رسانههای عمومی، تنها، گمان سیاسی کاری را در مورد آقای حکیمی پور تقویت میکند تا دغدغه ی داشتن مشکلات واقعی شهری از سوی ایشان.
آقای حکیمی پور به درستی از دغدغه درآمدهای ناپایدار در شهرداری سخن گفته اند اما تا به حال برای یکبار هم که شده در اظهارات خود نسبت به دولتی کردن شهرداری ها و شوراها و ایجاد محدودیت برای آنها در حوزه استفاده از درآمدهای پایدار اشاره ای نکرده است. در حالیکه براساس یکی از بندهای برنامه ششم توسعه، بخش مهمي از درآمدهاي نقدي و پايدار شهرداريها از محل ماليات ارزش افزده بايد به حسابهاي دولتي واريز شود؛ امري كه يكي از عواقب آن قطع ارتباط بين اقتصاد شهر و شهرداريها بوده و زمينه توزيع سليقهاي درآمد حاصل از اين محل را در بين شهرها فراهم ميسازد. موضوعی که در تضاد با سیاست های اقتصاد مقاومتی در جهت کاهش و منطقی سازی اندازه دولت و نیز در تناقض آشکار با اهداف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر کاهش تصدی گری دولت و واگذاری بخشی از مسئولیت های خدماتی به ساختار مدیریت شهری است.
برای مردم تهران، امروز این یک امر بدیهی است که شهر تهران اکنون پس از یک دهه، چهره ای متفاوت به خود گرفته است. حجم دستاوردهای حوزه شهری آن قدر زیاد هست که همگان تاکید کنند که هزینه های که از آن نام برده می شود برای توسعه شهر و آسایش عمومی صرف شده است و نمی توان نام « اداره ی گران شهر» را بر آن نهاد.
نگاهی به هزینه کرد اقدامات عمرانی شهرداری نشان می¬دهد که گام برداشتن در مسیر توسعه شهر طبیعتا هزینه بردار است و البته این هزینه موجبات آسایش مردم را در شهرفراهم می کند. در طول یک دهه اخیر پروژه¬های عظیم شهری با وجود تحریم های شدید بین المللی که خود عامل افزایش هزینه ها است در شهر تهران اجرا گردید. اجرای طرح های عمرانی متعدد، توسعه بوستان¬ها و تفرجگاه ها، توسعه مراکز تجاری تفریحی، ایجاد مراکز ویژه برای زنان، سالمندان و اقشار خاص، رسیدگی به وضعیت اقشار آسیب دیده، ساماندهی آسیب های اجتماعی و... تنها گوشه ای از عملکرد ده ساله شهردار پایتخت است.
تعداد پل ها و تقاطع های غیرهمسطح تهران اکنون پس از یک دهه از ۱۵۷دستگاه به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. در همین بازه زمانی، ۱۵۲پروژه عمرانی هم طراحی و اجرا شده است، آماری که بدون احتساب پروژههای عمرانی مناطق به دست آمده است.
در یک دهه اخیر، سالانه ۲کیلومتر تونل شهری به همراه حدود ۱۸پل یا تقاطع غیرهمسطح در پایتخت ساخته شده است. همچنین محاسبات نشان میدهد ۴۳ درصد از بزرگراههای شهر تهران معادل ۲۳۱ کیلومتر و 20 کیلومتر تونل شهری در یک دهه اخیر ساخته شده است. در کنار این موضوع، بیش از 70 درصد توسعه خطوط ریلی شهری در طی سالهای 84 تا 94 انجام گرفته است. توسعه ای که امروز حمل و نقل سریع، آسان و ارزان را برای شهروندان به ارمغان آورده است.
طی ۱۰ سال گذشته تهران سرانه فضای سبز درون شهری تهران تنها با احتساب فضاهای سبز عمومی مدیریت شهری پایتخت از 9مترمربع به 15.8مترمربع رسیده است و جنگل کاری پیرامون شهر پیشرفتی بیش از 74 درصدی داشته است.
احداث سامانه بی.آر.تی در پایتخت، ورود اتوبوس های مدرن در ناوگان اتوبوسرانی، افزایش تعداد ایستگاه های مترو به بالغ بر صد ایستگاه علیرغم عدم تعهد دولت ها در تامین منابع مالی، تملک و تجمیع بافت های فرسوده برای افزایش سرانه فضای سبز، احداث یادمان ایرانیان، احداث پل طبیعت، دریاچه چیتگر و.... همگی بخشی از عملکرد درخشان دوران مدیریت قالیباف در پایتخت میباشد.
بار دیگر باید از آقای حکیمی پور با توجه به اینکه خود به انجام اقدامات ارزشمند در شهر تهران اذعان کرده است، درخواست کرد که به دور از هرگونه جهتگیری سیاسی، کلاه خود را قاضی کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا بودجه پیشنهادی ایشان حتی برای نگهداشت شهر کافی است؟! آیا با این بودجه می توان پاسخگوی انتظارات عمومی بود و شهری در شان شهروندان تهرانی ساخت؟ آیا بهتر نیست آقای حکیمی پور ورای کلی گویی هایی رسانه ای، مدعاهای خود را مستند در جلسات تخصصی شورا مطرح کند تا افکار عمومی، بی جهت نسبت به مدیریت شهری بدگمان نشوند؟